Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sudden death på G4 1,25

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har två G4 1,25 Mhz bredvid den andra, likadant utrustade. På en av dem stängs utan förvarning program ned (alla möjliga, men operativsystemet berörs inte). Det har pågått länge och jag misstänker ojämn eltillförsel. Men vi har bytt eluttag, samma sak. Dessutom sker ibland att skärmen långsamt svartnar och långsamt kommer tillbaka till normal. Operatören uppger att han varken har latexkalsonger eller banlon-polo, varför jag tror att man kan utesluta statisk elektricitet... Tips?

Senare tillägg: Operativsystemet påverkas också. Finder startar om liksom de andra programmen. Men pga OS X stryktålighet går ju inte själva datorn ner.

Senast redigerat 2004-02-26 16:18
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-27 00:06

Hej!
Bara en undring efter att ha läst tidigare inlägg:
Kan de va det lilla tjokka batteriet som man så lätt glömmer........??
Det ska visst räcka i ca 10 år, men vikken sätter dit en liten etikett med datum vid byte??
Kolla det, vem vet...:-)
Mvh,
Mikke

Vore det elfel borde BSD lagret vara lika mottagligt som applikationerna. Clase Ohlsson med flera har pluggar man kan sätta in i eluttaget och kolla om det kommer spikar för säkerhets skull. Prova att köra den via en UPS om ni har någon tillgänglig.

Unix lagret fungerar ju som en resurstilldelare till alla program inklusive findern. Ponera att Unixlagret har ett fel i hur det allokerar resurser CPU tid minne etc till andra applikationer (men inte sig själv).

Har du provat att byta hårddiskar mellan de två 1.25 datorerna??
Följer instabiliteten med hårddisken är det system fel/ filsystem problem /hårdvarufel på hårddisken. Stannar felet med Chassiet kan du utesluta sådana fel och får inrikta dig på minnesmoduler moderkort kraftaggregatet etc.

Du har ju tur att ni har två likadana maskiner så att elsökningen blir så mycket lättare

  • Avstängd
  • 2004-02-27 13:33

Antagligen är nåt minne knas, jag känner igen sympotomen från x86-burkar :|

1
Bevaka tråden