Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! G4 krashar med 2 ext Maxtor HDs

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 20:48

Jag kör en G4 av AGP model, icke ethernet GHz model. Jag har tidigare haft en Maxtor 200Gb HD kopplat till G4an via FW, och det har fungerat utmärkt. Idag har jag köpt ytterligare en Maxtor, en 250Gb, som jag kopplat på min 200Gb. De ligger alltså i serie.

Jag startade upp den nya HD, satte på datorn och formaterade den nya HDn. Sen startade jag den gammla 200an och då krashade hela Mac OS X.

Jag kan säkerligen prova mig fram till en lösning, men den känns lite riskabelt med informationen på min 200Gb HD, så jag tänkte höra om det är någon som haft liknande problem...

Kan det hjälpa att koppla båda hårddiskarna på varsin FW port i G4?

Jag kör Jaguar.

  • Medlem
  • 2004-02-26 21:28

Har du två lediga Firewireportar på G4:an så är det ju alltid det bästa att köra de på varsin. Är det separata FW bussar eller går dom på samma?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 21:44
Ursprungligen av XedoZ:

Har du två lediga Firewireportar på G4:an så är det ju alltid det bästa att köra de på varsin. Är det separata FW bussar eller går dom på samma?

När jag skrev inlägget så körde jag dem i serie, men jag har provat att koppla dem på varsin kanal utan något bättre resultat.

Två frågor. Beter dom sig lika dant oavsett i vilken ordning fw-diskarna är kopplade ? Är båda diskarna med samma Oxford 911 alt. 912 chip ? Avmonterar du diskarna innan omstart - man ska göra det för att slippa problem.

( Från min tid i Stockholm så kände jag två bröder som hette Mellberg, är du en av dom som pluggade journalistik i Kungälv ? )

Olle

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 22:14
Ursprungligen av [email protected]:

Två frågor. Beter dom sig lika dant oavsett i vilken ordning fw-diskarna är kopplade ? Är båda diskarna med samma Oxford 911 alt. 912 chip ? Avmonterar du diskarna innan omstart - man ska göra det för att slippa problem.

( Från min tid i Stockholm så kände jag två bröder som hette Mellberg, är du en av dom som pluggade journalistik i Kungälv ? )

Olle

Jag pratade precis med Maxtor supporten i USA, och en utav killarna där gav tips på att prova koppla om dom på alla möjliga sätt - han hade varit tvungen att göra detta på sin IBM (och sådan hokus-pokus skall man köra på macen, hehe)

Att avmontera diskarna innan omstart har jag ju inte kunnat eftersom den bara krashar när båda drivarna är igång...

Hur får jag reda på vilka Oxford chip drivarna har?

(Tyvärr är jag inte en av dem du söker, och jag känner ingen mellberg som är journalist - det finns 1196 mellbergare i Sverige...)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 22:18

Minns att det var ett liknande, eller samma, typ av problem som var på tapeten nyligen. Vill minnas att det hade med Apple göra, typ deras mjukvara...

Ingen som kommer ihåg detta? Det var ett problem som jag vill minnas inte var relaterat till Oxford chipen...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 22:29

Du tänker inte på FW800 och firmwaren i oxfordchipen?
Är nog inte aktuellt - men det verkar ju som om diskarna identifierar sig som samma eller något så det krockar som hejsan… Verkar säger jag för jag har aldrig funderat äver FWdiskar

Hinner du kika i "systeminformationen" innan det kukar ur?
Står det något roligt i system.log eller någon annan log? (roligt och roligt... )

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 22:42
Ursprungligen av Pär:

Du tänker inte på FW800 och firmwaren i oxfordchipen?
Är nog inte aktuellt - men det verkar ju som om diskarna identifierar sig som samma eller något så det krockar som hejsan… Verkar säger jag för jag har aldrig funderat äver FWdiskar

Hinner du kika i "systeminformationen" innan det kukar ur?
Står det något roligt i system.log eller någon annan log? (roligt och roligt... )

När jag startar den 2a HDn så hinner den inte mountas på skrivbordet innan datorn krashar...

Var finns dessa loggar du skriver om?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 22:54

"systemmeddelanden" i verktygsprogram…

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 23:35
Ursprungligen av Pär:

"systemmeddelanden" i verktygsprogram…

Jag kör Engelskt system - kan det vara Console jag skall köra? Kollade lite, och såg lite info som tyvärr var lite svårt att tolka...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 23:48
Ursprungligen av Pär:

"systemmeddelanden" i verktygsprogram…

Detta fel dök upp i Consol, när båda diskarna var avstängda och jag satte på en av dem. Vilken av dem som jag sätter på spelar ingen roll - båda två ger fel.

När jag sätter på den andra (och den första redan är på) så krashar datorn med än gång.

Feb 26 23:42:16 Mellbergs-Computer WindowServer[488]: ERROR! execle(/System/Library/Extensions/IOFireWireMxBt.kext/Contents/MacOS/NotificationExec.app/Contents/MacOS/NotificationExec) returned, err=22

Feb 26 23:42:18 Mellbergs-Computer WindowServer[492]: ERROR! execle(/System/Library/Extensions/IOFireWireMxBt.kext/Contents/MacOS/NotificationExec.app/Contents/MacOS/NotificationExec) returned, err=22

Feb 26 23:42:19 Mellbergs-Computer kextd[494]: a link/load error occured for kernel extension (null)

Feb 26 23:42:20 Mellbergs-Computer /sbin/autodiskmount[382]: disk4s9 hfs yes yes Max250 [not mounted]

Feb 26 23:42:21 Mellbergs-Computer /sbin/autodiskmount[382]: disk4s9 hfs yes yes Max250 /Volumes/Max250

  • Medlem
  • 2004-02-26 23:41

Kanske du redan har gjort detta, men testa om du kan boota från en OS X installationsskiva med båda diskarna inkopplade. Funkar det så är det ju bara att testa med att reparera Skivbehörigheter och kolla om du hittar några fel på diskarna med.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 07:10
Ursprungligen av XedoZ:

Kanske du redan har gjort detta, men testa om du kan boota från en OS X installationsskiva med båda diskarna inkopplade. Funkar det så är det ju bara att testa med att reparera Skivbehörigheter och kolla om du hittar några fel på diskarna med.

Nu kör jag engelskt system, och jag har aldrig reparerat skivbehörigheterna - kan du berätta hur man går till väga?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 07:13

Är det någon driver med till dom diskarna?
Verkar ju krångla lite med att ladda en driver innan disken får ett namn (4s9). och det låter ju mysko om systemets egna drivers inte ville ladda snyggt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 07:43
Ursprungligen av Pär:

Är det någon driver med till dom diskarna?
Verkar ju krångla lite med att ladda en driver innan disken får ett namn (4s9). och det låter ju mysko om systemets egna drivers inte ville ladda snyggt.

Nej, någon driver följde inte med, i alla fall inte mer än Maxtors OneTouch mjukvara.

När jag pratade med den amerikanska supporten igår så sa dom att dom levererar inte nån driver, utan det skall OS X sköta automatiskt. Vad jag än sa så upprepade han bara att det måste vara problem med Apples drivrutin, och att jag skulle kunna prova koppla dem på ett annat sätt. Prova tills jag lyckades (eller ger upp).

Det är lite smålustigt, oxå, att när jag försökte ladda ned en driver från deras hemsida, så fungerade den inte att köra. Laddade ned en .pkg.sit fil som fungerade bra att packa upp, men när jag sedan körde .pkg filen så gav 'installeraren' ett fel. Jag tyckte att även om supportkillen jag pratade med påpstod att den drivern skulle vara för OneTouch funktionaliteten, så kunde det vara lämpligt att prova...

Just nu känns det ganska hopplöst. Hjälp...

Starta Skivkontroll ( heter kanske diskutilities på engelska ), dvs. samma som du formaterar med. Där finns valet "repair permissions". Rekomenderar dig att göra detta efter snudd på varje nyinstallation. Markera bara din startskiva och gör detta val. Ska gå bra att köra det som ligger på din boot-disk och förmodligen även från din installations-CD.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 07:46
Ursprungligen av [email protected]:

Starta Skivkontroll ( heter kanske diskutilities på engelska ), dvs. samma som du formaterar med. Där finns valet "repair permissions". Rekomenderar dig att göra detta efter snudd på varje nyinstallation. Markera bara din startskiva och gör detta val. Ska gå bra att köra det som ligger på din boot-disk och förmodligen även från din installations-CD.

Jag kommer naturligtvis att köra detta och testa om det kan hjälpa mig. Men det blir inte förrän i kväll då jag kommer hem.

Tack för all hjälp hittills, och om det finns någon annan som kan ha lite mer hjälp så är jag mycket tacksam...!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 08:03

Har du möjlighet att kolla vas "systeminformationen" rapporterar för enhet (chip, room-version etc. om det går se) på FW-kedjan så länge bara en disk är på.
Tycker fortfarande det verkar vara något konstigt med själva monteringen av skivan...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 08:05
Ursprungligen av Pär:

Har du möjlighet att kolla vas "systeminformationen" rapporterar för enhet (chip, room-version etc. om det går se) på FW-kedjan så länge bara en disk är på.
Tycker fortfarande det verkar vara något konstigt med själva monteringen av skivan...

Tänker du på 'Apple Sytem Profiler', eller vad det nu heter? Jag var inne där igår och kikade, men lyckades inte få fram någon information...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 06:22

Jag kan berätta att jag löst mitt problem! På två sätt har jag lyckats lösa problemet, ganska enkla sätt, men tyvärr väldigt tidsödande.

Lösningen jag först provade vara att ominstallera Jaguar på en av FW diskarna. Efter installationen så startade jag upp med all diskarna igång och allt fungerade som man förväntade sig utav en Mac. Tyvärr körde jag inte systemet så länge. Men eftersom det känns ganska jobbigt att ominstallera OSet, med allt det innebär, så provade jag...:

Lösning nr2 var att installera...Panther! Likadant här. Här fungerade det toppen, dessutom så blev man ju som ett litet barn när man körde OSet och kollade de nya funktionerna. Fast user switching, och Exposé och lables är det som jag kollade in och jag e såååå nöjd.... Nu skall jag bara mentalt, och tidsmässigt, planera för att installera Panther och alla program som man använder.... Puh!

Kanske problemen beror på, som Olle@mac.com nämnt tror jag, att filrättigheterna har blivit korrupta. Kanske inte. Tyvärr så kommer jag inte testa att reparera diskarna nu, tror jag, utan jag gör det efter Panther installationen.

Men jag skulle vilja tacka alla (de tre) som bidragit med tips och hjälp för att lösa mina problem. Tack!!!

1
Bevaka tråden