Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskproblem på gammal G3

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-26 08:43

Jag har en gammal B&W G3a som jag tänkte sparka igång som en labbserver.
Handlade en 80Gb EIDE disk och stoppade in i maskinen.

Finns det någon begrensning över hur stora diskar den klarar?

Installationen går igenom, men när den startar om så krachar den.
Tvingade in ett os med hjälp av Carbon Copy från en disk som funkar och då startar den,
men den går väldigt dåligt... Systemet hänger sig ett tag (väntar på disk?)
och diskutility rapporterar inga fel även om alla diskaktiviteter går väldigt långsamt.

Någon som varit med om något liknande?

/Johan

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 08:52

OSX skall ligga helt inom de första 8GB:n
[fixas lättast genom en 7gb syspartition]
Vissa BW-G3 (rev.A) har problem med stora nya diskar - läs mer på xlr8yourmac.com
< http://www.lowendmac.com/ppc/g3c.shtml >

  • Medlem
  • 2004-02-26 15:14

Tyvärr är det även så att den modellen av b/w g3 gjordes i två revisioner. Rev A och B. Rev A har problem med ata-chipet som styr hårddiskarna. Vid nyinstallation av hårddisk kan detta ge sig till känna. Men oftast märker man det pga korrupta data/och/eller kraschade trädstrukturer i filsystemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-26 18:41

Hur ser man skillnad mellan rev A och B?
Får välan ta och formatera om boot partitionen till 7Gb då...

/Johan

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 18:51

Läser du på länken och där länkat så står det ett gäng sätt att se skillnad på rev.A och rev.B
7gb gäller båda revisionerna (för allt vad jag vet…)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 19:58

Hade samma problem i höstas när jag installerade 10.3 Server på en B&W 300Mhz och kunde inte begripa vad som var problemet. Hade orginal disk på 6Gb så problemet låg inte där. Ställde undan datorn då jag trode den var kass.
För några vecker sen började min Cube uppföra sig på samma sätt och sen så gick den inte att starta alls. Fick då tipset att byta batteriet och det hjälpte, Cuben blev frisk. Köpte ett batteri till och gick hem och bytte på min B&W och nu så står den som server och fungerar hur bra som helst.
Vet inte varför det funkar, men nu har jag bytt batteri på resten av macarna som är mer än 4 år gammla på jobbet och två maskiner fungerar betydligt bättre nu. Så en investering på 89:-/dator hos Kjell&Co kan spara mycket jobb.

Ursprungligen av Pär:

Läser du på länken och där länkat så står det ett gäng sätt att se skillnad på rev.A och rev.B
7gb gäller båda revisionerna (för allt vad jag vet…)

Ta bootpartionen till 7.8 gb.. , så får du ju 800 mb mer i hem

1
Bevaka tråden