Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskkrasch! Behöver hjälp omgående!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår inträffade det som inte får hända. Jag har en G4 MDD dubbelpropp 867MHz där jag kör OS X 10.3.2 på orginaldisken (Seagate Barracuda IV 60 Gb, disk 0) samt OS 9.2.2 på en annan identisk hårddisk (Seagate Barracuda IV 60 Gb, disk 1). Har en del program jag bara kan köra under OS 9...

OS X-disken raderades helt (efter backup till andra disken...) i januari och Jaguar installerades helt "clean" (HFS+ Journaled).

Allt var frid och fröjd tills igår, när jag efter att ha jobbat in-bootad i OS 9 ändrade startskiva (andra disken/OS X) och startade om. Jag får en grå skärm med den vita Apple-symbolen. Sen händer ingenting. Jag startar om och håller ner alt-tangenten och väljer OS 9 disken. Därefter använder jag skivvkontroll för att kolla/reparera OS X-disken. Jag får:

Undersöker skivan "Mac HD"
...
...
Kontrollerar katalogens Btree
Problem: Invalid key lengh, 4, 6434
Kontrollen är klar. Fel har hittats, men Skivkontroll kan inte reparera den.

Ooops. Eftersom jag fortfarande kan nå data på OS X-disken kopierar jag ett pågående arbete till OS 9-disken. Vis av erfarenhet? Jag slänger in Jaguar CD1, bootar om med c-tangenten intryckt. Kör Disc Utility/First Aid och får:

Veryfying volume "Mac HD"
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Invalid key lengh
The Volume Mac HD need to be repaired.

Volume check failed.

Error: The underlying task reported failure on exit (-9972)

1 volume checked
0 HFS volumes verified
1 volume failed verification

Ooooooops. Tillbaka till OS 9-disken. Hm. Sätter den i vila. Efter ett tag återvänder jag till datorn, men den vaknar inte. Startar om och får se en för mig helt ny startbild: Grå skärm med startknappssymbol plus texten "You need to restart your computer...." på flera språk SAMT (!!!) text över bakgrundsbilden (vitt på svart):
"panic (cpu 0): Unable to find driver for this platform: "PowerMac3,6".
...
panic: We are hanging here..."

Ooooooooooops. Den här skärmen visas varje gång jag startar burken, om jag inte håller ned alt-tangenten och väljer OS 9-disken! Jag tillfrågas också om jag vill formatera om OS X-disken vid uppstart...OS 9 ser inte hårddisken längre...Tänkte man skulle kunna göra en "Archive/Install", men det går ju inte, då systemet är uppgraderat efter installationen med Jaguar cd:n (!!!Knowledge Base #106805). 35 Gb farväl?

All hjälp mottages tacksamt!!!! (Dock ej text innehållandes "Norton" och "PC är mkt bättre")
//starground

PS Postat på MacWorlds forum tidigare. Detta är alltså inte andra gången det händer....;-) DS

Om du bootar från en X CD kan du då se dina filer på X HDn?
I så fall borde du kunna kopiera över dessa från X HDn till 9 HDn.

Annars http://www.prosoftengineering.com/ Data Rescue kan rädda filerna

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 14:24

Om inte Cd alternativet funkar och du har en firewire drive så kan du testa att installera OS X på firewire driven, boota från den och sedan se om du kan kopiera datan.

Testa att boota i single user läget (äpple+s) och knappa sedan in /sbin/fsck -f

Pröva också att boota i open firmware (äpple+alt+o+f) och skriv följande
reset-nvram(return)
reset-all(return)

  • Medlem
  • 2004-04-24 14:40

jag har liknande problem som starground, och får samma felmeddelande i disk utility:

Verifying volume “200gigaren”
Mounting Disk(S,"Checking HFS Plus volume.",0)
Invalid number of allocation blocks
The volume  needs to be repaired.

Volume check failed.

Error: The underlying task reported failure on exit (-9972)

Jag kan läsa och kopiera från min hårddisk, en 200 gig maxtor, men jag kan INTE skriva till den.

Jag har testat att starta upp i singel user mode, och köra "/sbin/fsck -f" men inga fel hittades (men frågan är om den bara kör det på system hårddisken, för min 200 gigare är en 'slave')

Jag har googlat en hel del, men inte funnit någon lösning tyvärr, så jag frågar här. Hoppas någon har en lösning.

Fakta:
Mac OS 10.3.3
Dual 450 G4
Intern 200 gig maxtor hårdddisk.

  • Medlem
  • 2004-04-25 01:36

Jag har faktiskt också haft en del skumma sådana fel på min Maxtor 200GB S-ATA disk. Fel som det behövdes Diskwarrior till att reparera.

Starground: Testa att få tag i en bootbar Diskwarrior CD och reparera disken med.

Vis av erfarenhet vet jag att dom som säger sig ha problem med sin hårddisk och behöver all hjälp som finns inte är villiga att betala för det...Jag vet att IBAS fixar dina problem med din disk och klarar utav att rädda dina data om du verkligen är i behov av det...Men som så mycket annat här i livet så kostar proffesionell hjälp.

Ett annat tips som man kan läsa om på diverse forum är ett program som heter diskwarrior. Det är inte heller gratis men lite billigare dock lämnas inga garantier...

Så tänk igenom ovanstående noga, om ditt hela liv eller verksamhet står och faller med din hårddisk så rekommenderar jag IBAS i alla andra fall så får rådet bi att du är noggrannare med backups i framtiden och lgrar dina data på fler än en disk/media...

mvh

  • Medlem
  • 2004-04-25 14:18

Tack för tipsen.

Som tur är så går allt material att kopiera FRÅN disken, så jag behöver inte vara rädd att tappa något, jag kan backup:a innan jag testa något, vad det än må vara,

xplane: Vad kostar det ungefärligt att reparera en hårddisk hos ibas? Hittade ingen information utom att de ger ett kostnadsförslag. Men i runda svängar, vad snackar vi om, en tusenlapp, ett tiotal tusen, mer?

IBAS reparerar inga hårddiskar men dom räddar data från dom. Jag har för mig att jag har läst vid något tillfälle att dom tar ca 7500:- för att felsöka och du får en uppgift hur mycket som går att rädda.

Jag har för mig att tidningen Mikrodatorn hade ett repotage därifrån för nått år sedan enklast är ju att ta kontakt med dom i Uppsala via telefon eller via e-post och fråga dom.

  • Medlem
  • 2004-04-25 17:17

Okay, bra att veta till den gång hårddisken dör. För jag kan som sagt rädda allt själv denna gång (vilket är en jädra tur i oturen). Undrar bara om den kommer funka efter en formatering eller går att reparera med Diskwarior..

Jag har skickat grejer till Ibas två gånger. Undersökningen kostade under tio papp per gång, tyvärr kunde de inte hjälpa till med problemet, dock.

Jo, jag vet att det är lätt att vara efterklok...

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MAXB14D300

  • Medlem
  • 2004-04-26 01:05

Min erfarenhet är att Diskwarrior lyckas fixa det mesta där andra diskreparationsprogram går bet eftersom den inte, som de flesta andra program, försöker pussla ihop skivstrukturen utan istället ersätter den med en ny.:)

1
Bevaka tråden