Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson gör världens bästa mobil

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://99mac.se/vbindex.php?id=134

Sony Ericssons T610 är utsedd till världens bästa mobil. Håller du med eller har du en annan favorit?

/c, suktar efter z600

Senast redigerat 2004-02-26 13:50
  • Medlem
  • 2004-02-26 13:33

Jo jag håller nog med. Den lär ju i alla fall ha sålt otroligt mycket. Enda gisslet lär ju ha varit skärmen, men nu tar ju T630 över tronen.
Själv har jag en Z600

/majk

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 14:04

Z600 är ju visserligen grymt mycket bättre än T610

När jag skulle köpa en telefon i våras så var det akut och jag försökte kolla runt efter den bästa möjliga telefonen. Jag kom fram till detta:

1) T610 verkade vara den bästa telefonen att köra.
2) T610 är långt ifrån en perfekt telefon. Vissa saker var rent av usla (skärmen i solljus t.ex.).
3) T610 var ändå den bästa telefonen som fanns att köpa.

Nu har T630 kommit ut och så vitt jag vet är det samma skärm som i Z600, alltså en enorm förbättring. Inte bara i soljus utan även rent allmänt. T610:ans skärm är väldigt blek och blåaktig jämfört med Z600 (och därmed även T630). Z600 verkar bara en bättre telefon än T610 i mina ögon, men för stor ändå. Själv så väntar jag på en uppföljare till Z600.

Efter att ha använt andra telefoner (framförallt Nokia i många år) så kunde jag snabbt konstatera att det finns en hel del punkter i mjukvaran där SE skulle kunna förbättre T610 rejält men av någon anledning har de valt att inte göra det. Här är några punkter där T610 skulle kunna bli bättre:

- Varför sorteras inte samtalsmenyn efter tid?
- Varför kan man inte redigera en kontakt direkt från samtalsmenyn?
- Varför kan man inte se klockslag för ett missat samtal om det skedde igår?
- Varför blir det så fort fullt i SMS-minnet när telefonen har massa ledigt minne?
- Varför är det så krångligt att hitta ett telefonnummer när man ska sända SMS? (Det är bökigt att gå via Telefonbok->Sök->Namnlista istället för att bara hamna direkt i namnlistan.)

Nu har jag en föråldrad firmware i min telefon, så kanske har några av dessa problem åtgärdats.

  • Medlem
  • 2004-02-26 14:51

Håller med till viss del. Klart snyggaste på marknaden och kvaliten är bra (Efter vad jag har upplevt). Tyvärr gillar jag inte Ericssons menyer till 100%. De känns ibland lite bökiga.

Adrian B har en bra lista på vad jag menar. Här kommer ett exempel till som jag stör mig lite på.

Exempel: Tar man foto med T610 måste man först spara bilden innan man kan göra något med den? I Nokian får man upp en meny med flera alternativ, spara, epost, bluetooth med mera. Det känns bättre.

Ursprungligen av odin:

Exempel: Tar man foto med T610 måste man först spara bilden innan man kan göra något med den? I Nokian får man upp en meny med flera alternativ, spara, epost, bluetooth med mera.

Du får faktiskt välja mellan Send, Save och Discard. Med Send skickar du direkt som MMS utan att spara.

  • Medlem
  • 2004-02-26 15:57
Ursprungligen av Mats Björnström:

Du får faktiskt välja mellan Send, Save och Discard. Med Send skickar du direkt som MMS utan att spara.

Okej, är inte så insatt, reagerade bara över att man inte direkt kunde skicka via bluetooth, då jag skulle lägga in bilden i min palm. Men då vet jag att man kan skicka via mms. Kan man skicka via epost eller ir?

Fler frågor kring T610:

- Varför kan man bara ha ett mobilnummer/kontakt? En del har ju både jobbmobil och privat mobil.
- Varför kan man bara ha 5 nummer/kontakt? Och varför har dom fasta namn?
- Varför finns det inga fält för postadress i telefonboken?

Det är synd att telefonen har alla dessa begränsningar, eftersom det bara är mjukvara så ser jag inga tekniska hinder från att lösa detta från SE:s sida. Dom har verkligen chansen att göra världen bästa mobil om dom ansträngde sig lite till.

Ursprungligen av Adrian B:

- Varför kan man bara ha ett mobilnummer/kontakt? En del har ju både jobbmobil och privat mobil.

Förutom att jag får lägga vissa personers extra mobilnummer som faxnummer så saknar jag ett fält där jag kan skriva in något valfri text. Många kompisar har portkoder som jag aldrig lär mig. Vore perfekt att kunna ha dem i mobilen.

/c

Håller med om dessa synpunkter, men jag älskar min T610a ändå

1
Bevaka tråden