Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IMG: The 20 Mac Games that Mattered Most

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Insidemacgames listar, enligt dom, dom mest betydelsesfylla spelen för mac genom tiderna.

Bland dom 20 hittar man bla Marathon, Prince of Persia, Dark Castle, Escape Velocity och 16 andra.

Till listan skulle jag faktiskt vilja lägga till Quake3, för som William sa i en annan diskussion så har det faktum att Q3 och därmed spelmotorn bakom den, finns till mac gjort att vi har fått en hel del storsäljare till våran platform från dom senaste åren; bla Return to Castle Wolfenstein, Medal of Honor och snart Call Off Duty med verkar det som. Kanske alla inte är dom bästa spelen som gjorts någonsinn, men dom har iaf sålt bra än så länge..

Vilka spel tycker ni har haft störst betydelse för macen, och framförallt spel som sådan för mac?

Marathon! Så är det. Inget uttömmande svar, men det går inte att argumentera mot min känsla.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Marathon! Så är det. Inget uttömmande svar, men det går inte att argumentera mot min känsla.

Jag håller med föregående. Det var det första riktigt bra action spelet för mac som både hade en superb känsla och underbara miljöer. Mina nackhår reser sig fortfarande när jag hör fiendens steg och tal för att inte tala om hjärtklappningen som kommer som ett brev på posten.

  • Medlem
  • 2004-02-26 00:57

Glider - fantastiskt spel på den tiden, minns hur jag och en kompis satt ett sportlov och tävlade.

Samma kompis tävlade jag sedan med några år senare på ett annat sportlov i:

Snood - ytterligare ett underbart spel!

Spelar båda fortfarande, liksom civilization och railroad tycoon som betytt mycket för mig:)

De första monkey island spelen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-26 10:06

Marathon, såklart
unreal, det första
Civ

Marathon, självklart.
Sim City, oj så många nätter det har blivt....
Myst. The milstolpe itself.
Hellcats over the Pacific, lirar fortfarande det ibland

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 11:17

World War II Online
Warbirds

Spela mot riktiga människor - jag har nästan helt slutat spela spel bara mot datorn.
(Targetware.net beta)

haha, jag kommer ihåg en insändare i Macworld, som löd "Hej! Har ni Marathon 2 Durandal? Skulle ni kunna kopiera det till mig?" svaret blev typ "vi är ingen leverantör av programvara och dessutom är det olagligt" HA HA HA

Myytthh!!!!!!!!!!!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-25 11:26

Dubbelmoral är absolut bäst

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-30 19:17

Ja, dubbelmoral var ett skönt spel!

Men... Marathon! Och EV, Hellcats, Civilization, King's Bounty... Vilka tider! För tillfället roar jag mig i hög grad med Xcom 2: Terror from the deeps i VPC, otroligt bra spel som aldrig kom till macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-30 21:28

MYST, Marathon, Sim City och Dark Castle...just det ja, vad är grejen med detta:

Kan det vara någon gammal formgivare som gav en hemlig eloge till sitt gamla favoritspel när produktionsbolaget ville ha en logo? Jag glömmer sent introskärmen där blixten slår ner i det mörka slottet och man får höra en snutt Beethoven på orgel...

Håller med om att Glider förtjänar en plats. Första Tetris var också lite speciellt med musiken och all sovjetpropaganda!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 21:47
Ursprungligen av arru:

... och man får höra en snutt Beethoven på orgel...

Ehm, det var introt till toccatan i D-moll av Herr Bach.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-03-30 22:09

Blizzard spelen!!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 23:02

Carmageddon 1...mer hjärndött fick man leta efter. Tokhärligt! Bäst av alla. På den tiden var det slagsmål om de sex platserna i nätverksspel.

När man mejade ner pensionären med rullator och inkasserade rejält med poäng:
- I was in the war!......splatter
- Hehe, bet that hurt!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 09:24

Jag skulle säga Dark Castle, Myst, Marathon och Ambrosia Software (samtliga deras spel och deras filosofi har nog gjort extremt mycket för Mac-spelandet).

Marathon är ju min favorit, speciellt eftersom det var så vanvettigt mycket bättre än motsvarande spel till PC när det kom. Marathon håller för övrigt fortfarande. Fast nog skulle det vara kul om Bungie själva gjorde en rerelease av spelet med Halo-motorn som grund...

1
Bevaka tråden