Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN och Default Gateway i OS X(10.3.2)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 07:44

Hejsan
Hoppas någon av er kan hjälpa mig... Jag har stora problem med den inbyggda VPN klienten i 10.3.2.

Det är så att jag måste kunna ändra en inställning någonstans som ser till default gateway inte ligger på det nätverk som jag kopplar upp min på, utan default gateway skall vara samma gateway som innan jag kopplade upp mig med VPN:et.

Detta fungerar fint för mig när jag använder en windowsburk, då är det bara att kryssa av en ruta som säger typ "use default gateway on remote network"..
Men nu skall jag kanske börjar använda en Mac så jag behöver verkligen VPN:et samt att default gateway ligger på mitt lokala nätverk och inte på det uppkopplade,...

Tack i förhand / O l l e

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 16:40

OK, för er som e intresserad så fixade jag detta genom att installera Digitunnel...
http://www.gracion.com/vpn/

Och om jag inte vill använda Digitunnel, hur gör jag då? Ville inte heller routa min trafik över VPN-servern utan direkt över min ADSL-uppkoppling.

Blir det terminalen och textfiler?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-05 22:17

Liten guide för att se till att trafik som inte hör till VPN-subnätet routas via den »vanliga« uppkopplingen. Fet stil markerar vad som ska skrivas i terminalen.

Till att börja med behöver du ta reda på vilken C-mask VPN:et använder. Hör efter med den som administrerar VPN:et. Sen behöver du IP-numret till din ordinarie router. Hittas enklast i nätverksinställningarna i Systeminställningar.

Blås igång terminalen och koncentrera dig. Nu kör vi:

1. Börja med att få root-rättigheter.
sudo su

2. Vi ska skapa ett shellscript, så vi gör en tom textfil och ställer oss i redigeringsläge i den:
pico /usr/local/bin/vpn_routing_fix.sh

3. Kopiera och klistra in texten nedan, men ändra lite grand först.
! /bin/sh
route change default XXX.XXX.XXX.XXX
route add YYY.YYY.YYY YYY.YYY.YYY.YYY

X:en byter du ut mot din ordinarie routers IP-nummer. Y:en byter du ut mot VPN:ets C-mask och router. Det skulle alltså kunna se ut så här:
route change default 10.0.0.1
route add 192.168.0 192.168.0.1

Tryck ctrl+o och sedan enter för att spara. Tryck ctrl+x för att avsluta Pico.

4. Nu måste vi göra skriptet körbart.
chmod +x /usr/local/bin/vpn_routing_fix.sh

5. Nu måste vi se till att skriptet körs automatiskt när datorn är uppkopplad med VPN.
pico /System/Library/SystemConfiguration/Kicker.bundle/Contents/Resources/set-hostname
Tryck ctrl+v för att komma till slutet av skriptet. Strax innan slutet finns en rad där det står exit 0. Ovanför den skriver du:
/usr/local/bin/vpn_routing_fix.sh
och trycker sedan ctrl+o och enter för att spara, och sen ctrl+x för att avsluta Pico.

Om det skulle uppstå problem med att få svar från DNS-servrarna så anger du bara dina standard-DNS:er i VPN-inställningarna under nätverk i Systeminställningarna.

1
Bevaka tråden