Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk prestanda och spela upp film..

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 01:59

Jag är lite förbryllad. Kör en G5 2x2 med 9600-kortet. Har två hårdiskar i och får strömningshastighet på 43-46Mb i sekunden vid kopiering mellan dessa. Men hur jag än trixar så får jag inte QuickTime att kunna spela utan ryck om inte strömningshastigheten är under 5-6Mb/sek.

Är Macen verkligen så usel att spela upp film? Testat med alla slags codecar inkl. rå okomprimerat.
Jag behöver komma upp i 25-35Mb/s för att det ska bli bra.

Lennart

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 06:11

så skall det inte vara. hur mycket ram? har du filevault på? stäng av det. är alla uppdateringar av system gjorda? g5 firmware? rå okomprimerat kommer att ge för hög MB/sek. Vad är det för format du vill köra? okomprimerad SDI video?
använder du Final Cut Pro? vissa codecar belastar hårdiskarna, typ animation, uncompressed, andra codecar innebär mer matematiska utmaningar, typ sorensen. om du specar något du har testat så kan jag testa på mitt håll och se om det fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 16:14

Hej. Jag har nu provat på en annan likadan G5:a fast med 9800Pro kort och får samma resultat. Filerna jag testar med är 1920x1080 (HDVS) 25f/s och 30 sekunder långa. Det enda formatet som orkar att spela jämt utan märkbara ryck är MotionJpegA medium. Den lyckas komma under 6Mb/s med hyfsad bildkvalitet. Så faktum kvarstår, för mig, filmerna måste ha en lägre strömningshastighet än 6Mb/s vilket gör att hårddiskarnas prestande blir i det närmaste akademiskt. Jag tycker då att Macen är dålig på detta...eller?

Jag är osäker på denna G5:a men min egen är fullt uppdaterad. Båda maskinerna har 1.5G minne.
Filevault är av.

Lennart

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 17:05

Jag vet inte riktigt exakt vad du vill göra. formatet du beskriver er ju HD och där krävs 120-140MB/sek=
avancerade raidsystem.

det verkar som att du enddast vill titta på materialet?
i sådana fall tror jag att Pixlet codecen är rätt för dig. har du provat den?

Ursprungligen av tcastudios:

Hej. Jag har nu provat på en annan likadan G5:a fast med 9800Pro kort och får samma resultat. Filerna jag testar med är 1920x1080 (HDVS) 25f/s och 30 sekunder långa. Det enda formatet som orkar att spela jämt utan märkbara ryck är MotionJpegA medium. Den lyckas komma under 6Mb/s med hyfsad bildkvalitet. Så faktum kvarstår, för mig, filmerna måste ha en lägre strömningshastighet än 6Mb/s vilket gör att hårddiskarnas prestande blir i det närmaste akademiskt. Jag tycker då att Macen är dålig på detta...eller?

Jag är osäker på denna G5:a men min egen är fullt uppdaterad. Båda maskinerna har 1.5G minne.
Filevault är av.

Lennart

Lennart, är du säker på att dina siffror stämmer? 6Mb/sek är ju bara 0,6MB per sekund dvs mindre än en CD-RW klarar av att hantera.

Att spela upp 1920x1080 i 25 fps låter som över 100MB/sek för mig och det pallar inte dom interna diskarna kan jag lova. Har du testat att konfigurera dom i RAID-0 ?

PS. Jag tittar på möjligheter för det vi snackade om.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 13:33

Jo det är riktigt att jag just nu bara vill titta på materialet. Men jag får inte ihop det.. Jag använder HD material för att kunna testa gränsen. Och hur jag än gör blir jag inte klok. Eftersom mina interna diskar fixar ca45Mb/s men datorn i sig själv bara klarar ca 6Mb/s, oavsett codec (enda skillnaden mellan codecarna är vilken bildkvalitet man får, Pixlet High är den lägsta godtagbara). Enligt mitt förmenande är själva datorn flaskhalsen. Det skulle bli väldigt bra bildkvalitet med 20-30Mb/s,(Inte HD dock)men det låter sig inte göras..
Diskarna klarar det men inte datorn så varför ha snabbare diskar?
All min test görs med QTPro.

Vad är det som kan vara fel?

Lennart

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 22:59

OK. Om jag kör PAL720x576 Animation codec så klarar datorn ca25Mb/s. Kör jag två filmer där dom ligger på varsin SATA-disk så fixar datorn ca 50Mb/s. Jag trodde att det till största delen var avhängigt av datastorleken/hastigheten, men antalet pixlar verkar spela roll... I mina första tester så använde jag 1920x1080 och även om jag fick ner dom filmerna till 20Mb/s så knäade G5:an..Nåt konstigt är det.

Försöker jag köra en tredje film från en FW400 disk så hackar allt, även om jag stoppar en av de första filmerna. Här vekar det vara ett problem till att kolla upp.

Lennart

Du kan inte koda filerna med Pixlet? Borde vara precis den typ av codec du söker...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 00:20

Hej. Jo, jag kan koda till praktiskt taget vad som helst och har gjort det i några dagar. Kontentan av de testerna är att MotionJpegA, ner till medium, är den optimala kvalite´/storlek/strömingshastighets codecen. Pixlet är "endast" bra till att få ner filstorleken och behålla kvaliteten. Spara diskutrymme alltså och vid transfers.

Gemensamt för allt är -inte-, som jag trodde filstorleken, utan antalet pixlar (upplösning) på filmerna (inom alla olika codecar). Det är det som förbryllar mig....

mvh
Lennart

1
Bevaka tråden