Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt mail, någon mailGuru som vet svaret?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick ett skumt...

Från: Mailer-Daemon@arla.se
Ämne: NDN:Warning
Datum: den 20:e februari 2004 20.24.40 MET
Till: min rätta adress (som jag inte vill uppge i denna diskussion )
-----------------------------------

Sorry. Your message could not be delivered to:

de,ARLA (Multiple names were found at the remote site. Please be more
specific.) ?

Vad betyder detta? Jag har INTE skickat något till Arla.

Min egentliga exakta fråga är: Om man får sån text vad beror det på?

Någon har skickat spam till arla.se och uppgett din adress i From:-headern.

Vad rekommenderas om man råkar ut för något dylikt? Ska man skriva ett mail och förklara att någon annan snott ens adress, eller bara låta det vara?

  • Medlem
  • 2004-02-25 20:15

Jag skulle inte göra det, tror de har annat att tänka på om de har fått en massa mail på Arla. Dessutom är det knappast troligt att de skulle ha någon vinst av att man gjorde så.

Men någonstans så skulle jag tycka att det kändes som om man gjorde rätt, jag gissar att du har samma känsla Nicklas!

Btw, har fått sjukt mycket textdokument (alla lika stora) från min home adress de senaste dagarna, varning!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-02-25 20:25

Någon som haft din e-postadress på sin dator har blivit smittad av något virus. Stor sannolikhet är det Mydoom eller något av de andra virusen som smittar Windows-datorer just nu. Den söker upp e-post adresser på lokala diskar i flera olika filtyper. Sedan skickar den iväg brev med en falsk avsändare som den hittat i någon av filerna till en domän (t ex arla.se). Mydoom skickar till adam, mary, james mfl framför domännamnet. Arlas mailserver hittar inte användaren, eller blir förvirrad och skickar ett felmeddelande till den spoofade avsändaradressen (din i detta fall).

Det enda du kan göra är att fortsätta använda Mac och hoppas att allt fler av dina vänner skaffar det med

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-25 20:56
Ursprungligen av Puppet:

Någon som haft din e-postadress på sin dator har blivit smittad av något virus. Stor sannolikhet är det Mydoom eller något av de andra virusen som smittar Windows-datorer just nu. Den söker upp e-post adresser på lokala diskar i flera olika filtyper. Sedan skickar den iväg brev med en falsk avsändare som den hittat i någon av filerna till en domän (t ex arla.se). Mydoom skickar till adam, mary, james mfl framför domännamnet. Arlas mailserver hittar inte användaren, eller blir förvirrad och skickar ett felmeddelande till den spoofade avsändaradressen (din i detta fall).

Det enda du kan göra är att fortsätta använda Mac och hoppas att allt fler av dina vänner skaffar det med

Håller med, troligen något sånt, den tar väl ett mejl i högen också,
dvs om det är A's dator som drabbats av virus, tar ett mejl från B och skriver som
avsändare C...

Lustigt svar dock, 'multipla', hmm, undrar om ovan teori stämmer, den plockade mejladressen
borde väl vara unik?

Har man en adress som renderar mycket spam så råkar man förr eller senare ut för detta, alltså att spammare använder ens adress som avsändare, så allting som studsar hamnar hos mig istället. Ännu en baksida med spam.

Men då borde jag kunna prata med Arla och be dem förklara för mig när just detta uppstår och vad det beyder! ===> "Sorry. Your message could not be delivered to:

de,ARLA (Multiple names were found at the remote site. Please be more
specific.) ?

De borde de kunna svara på eller är det kanske inte skyldiga att göra det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-03-05 18:50
Ursprungligen av FreddieFreek:

Men då borde jag kunna prata med Arla och be dem förklara för mig när just detta uppstår och vad det beyder! ===> "Sorry. Your message could not be delivered to:

de,ARLA (Multiple names were found at the remote site. Please be more
specific.) ?

De borde de kunna svara på eller är det kanske inte skyldiga att göra det?

Prova mejla postmaster@arla.se din fråga, det går väl lätt och det kanske sitter nån
stackars sysadmin bakom spakarna där som ser din fråga och besvarar den.

Mvh
En-annan-stackars-sysadmin :rolleyes:

1
Bevaka tråden