Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99Mac=Windowslik navigering!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-02-23 10:01

Är det mer än jag som har svårt att navigera på 99Mac sighten? Nu när det nya v4.0 kom så tycker jag att det bara blir mer Windowslik navigering (eller vad man ska kalla det för). Det är svårt att hitta dit man vill, det är svårt att hitta någonting överhuvud taget. Jag är ingen bakåttsträvare men det känns faktiskt som att sätta sig vid en windows burk där man måste hela tiden gissa sig till vad man ska göra och gör du fel så kommer du åt h___e fel. Förut var det mycke mer inuitivt och lättmanuvrerat och man behövde på kännt Macvis inte fundera så mycket på vad du skulle trycka för att komma rätt.

Jag vet inte om det här hör hemma i denna del av forumet, men det låter jag någon moderator flytta dit det hör hemma för jag hittar inte längre på 99Mac.com.

Skala bort hälften av funktionerna och ändra förstasidan så att man hittar ut bland trådarna på ett lätt sätt igen, man ska inte behöva leta efter en liten knapp någonstans.
Vad tycker ni?

Ändring: Delade upp i stycken, jag hade svårt att läsa inlägget /Christian Å

Senast redigerat 2004-02-23 11:09
  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 11:47

Jag gillade uppdateringen. jag navierar snabbare nu än förut.
Det är väl en vane sak som allt annat.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-02-23 11:54

Jag tycker också att det är mycket krångligare nu än förut, dessutom är det värre än på andra forum.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 11:58

Jag tycker det är väldigt lättnavigerat och smidigt!
Var är det som är krångligt? *nyfiken*

/jensa

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-02-23 12:48

Vilken knapp ska jag trycka på för att citera? förut stog det på knappen, men nu är det som på en windows maskin att det heter någonting helt anat och oasosierbart. (vilken knapp är det? är det den med "! " eller?)

Att överhuvudtaget hitta till dom olika forumen från startsidan. Nu är det bara en massa trådar som du kanske inte är intreserad att kolla i.

Ursprungligen av Cygni:

Vilken knapp ska jag trycka på för att citera? förut stog det på knappen, men nu är det som på en windows maskin att det heter någonting helt anat och oasosierbart. (vilken knapp är det? är det den med "! " eller?)

Att överhuvudtaget hitta till dom olika forumen från startsidan. Nu är det bara en massa trådar som du kanske inte är intreserad att kolla i.

Jag har råkat skriva över alla ikoner igår när vi uppdaterade forumet (se en annan tråd i "feedback"). Det var inte meningen..

Knappen är blå och heter "reply" om du kör med dom felaktiga ikonerna eller "citera" på en vit knapp om du har rätt ikoner.

Ursprungligen av Björnström:

Jag har råkat skriva över alla ikoner igår när vi uppdaterade forumet (se en annan tråd i "feedback"). Det var inte meningen..

Knappen är blå och heter "reply" om du kör med dom felaktiga ikonerna eller "citera" på en vit knapp om du har rätt ikoner.

Jag ser bara de felaktiga knapparna Med texten "Reply".
Hur får jag rätt knapp?

/Brake6

Ursprungligen av Cygni:

Att överhuvudtaget hitta till dom olika forumen från startsidan. Nu är det bara en massa trådar som du kanske inte är intreserad att kolla i.

Klicka på "FORUM" i vänsterkanten eller på den stora bilden som hela tiden visas överst. Att klicka på 99mac-logon leder dig tillbaka till förstasidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 14:05
Ursprungligen av Björnström:

Klicka på "FORUM" i vänsterkanten eller på den stora bilden som hela tiden visas överst. Att klicka på 99mac-logon leder dig tillbaka till förstasidan.

Det borde ju finnas en Forum-länk och en Hem-länk i navigationsraden högst upp. Det skulle vara mer logiskt eftersom länken annars sitter på olika ställen beroende på var man är. Om man är på förstasidan klickar man på bilden av forum, är man i en diskussion klickar man på mappen där det står 99mac. Inte så logiskt enligt mig.
Jag föreslår att det tilkommer en extra navigationsrad länkarna till alla ställen finns. Var tog tex Kunskapstest, FAQ, Maclänkar, Bildgalleri mm vägen?

Hur hittar man förresten nyheterna? Jag tänkte nu kolla på den där filmen om redaktionssystemet, men nyheten finns inte i Nyheter-forumet och kan inte hittas när man söker. Nyheten verkar bara finnas på förstasidan, men där har länken till "Läs mer..." samt nyhetens rubrik försvunnit, så jag kan inte läsa hela nyheten.
Nyheterna borde ju finnas i Nyhetsforumet så att man kan söka igenom dem. Åtminståne borde det finnas någon logik som säger att de finns någonstans. Nu verkar det som alla nyheter bara finns ett kort tag på förstasidan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-02 01:26
Ursprungligen av Rajje:

Var tog tex Kunskapstest, FAQ, Maclänkar, Bildgalleri mm vägen?

Undrar jag också, speciellt Maclänkar och FAQ.

/ Terhi

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-03-02 19:21

Har fått börja springa i sidled som en krabba igen!! ?

Ursprungligen av Terhi:

Undrar jag också, speciellt Maclänkar och FAQ.

/ Terhi

Galleriet och FAQ kräver Apache webbserver för att fungera - vilket vi inte kör (riktigt ännu) på webhotellet. Vi hade dessa tjänster utlokaliserade till en användares hemmaserver men det fungerade inte bra.

Det finns en plan för att lösa detta och jag trodde att vi skulle dra igång redan för tre veckor sedan men det har blivit försenat av nya webhotellet.

Galleriet är en riktig "killer" eftersom det drar absurda mängder trafik - mer än 50GB första månaden - och det kostar $$$. Vi väntar på en ny deal för webhotell och när det blir klart kommer galleriet tillbaka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-03 02:33
Ursprungligen av Björnström:

Galleriet är en riktig "killer" eftersom det drar absurda mängder trafik - mer än 50GB första månaden - och det kostar $$$. Vi väntar på en ny deal för webhotell och när det blir klart kommer galleriet tillbaka.

Jag har tänkt på en sak. Det var ju möjligt att ladda upp i stort sett hur stora bilder som helst till galleriet. Vore det inte vettigt att begränsa det? Tex att bilder automatiskt skalas till en bestämd storlek. Så som MacNytt har det http://tinyurl.com/yty6t Det borde ju påverka trafikmängden?

/ Terhi

Jag vill ha "De 30 senaste nyheterna" i högerkant borttagbara. Alldeles för brett fönster. Förvisso sitter jag med en 23" cinaema, men de flesta andra webbsidor passar snällt in på 800 px bredd.

/Brake6

Arvid jobbar med redaxsystemet - länkarna till rubriker och "läs mer" finns återigen.

När vi är klara med förstasidan finns det artikelsökning, "senaste 20 nyheterna" och nyhetsarkiv på förstasidan till vänster.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-02-23 20:23

Jag börjar få ett grepp om hur det funkar nu, efter att klickat mig runt. Inte så dummt facktiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 21:21

Nu måste jag passa på att försöka vädra mitt största problem med nya 99mac: det är något som gör att jag inte hamnar på rätt ställe på en sida om jag backar till den.

Så här: jag väljer "nya inlägg" och får upp sidan 1 av 4. Sen skrollar jag ner en bit, hittar en intressant tråd och läser lite i den. När jag sedan backar i webbläsaren hamnar jag högst upp på söksidan, inte där jag var. Det är otroligt irriterande.

Firefox 0.8 på OS X 10.3, och det fungerar hur bra som helst på andra siter - Slashdot, Macrumors etc så det är inte webbläsarens fel.

Idéer?

/Stefan

Håller med, tycker också att det är rörigt. Förstasidan är ju kilometerlång!

Å alla nyheterna från externa sources i högerkolumnen känns rätt meningslösa.

Får lite Microsoft-vibbar - allt är "enable by default".

Annonserna är riktigt luriga här på 99mac. Man kan lätt klicka på en AppleStore länk i tron att det är en vanlig länk på siten.

Senast redigerat 2004-02-24 05:05
Ursprungligen av bstark:

Håller med, tycker också att det är rörigt. Förstasidan är ju kilometerlång!

Å alla nyheterna från externa sources i högerkolumnen känns rätt meningslösa.

Får lite Microsoft-vibbar - allt är "enable by default".

Annonserna är riktigt luriga här på 99mac. Man kan lätt klicka på en AppleStore länk i tron att det är en vanlig länk på siten.

Det här är är ett LYSANDE exempel på att vi är sextusen personer som har olika åsikter!!

1. Förstasidan är ju kilometerlång!

SVAR: Jag har fått jättemycket feedback om att det är underbart att vi har så mycket aktuella nyheter (cirka 6-8 nyheter om dagen) som lanseras med jämna mellanrum över hela dagen. Vi skulle kunna skriva kortare ingress och samla mer i "läs mer" men det kräver ju ett klick per nyhet.

2. Å alla nyheterna från externa sources i högerkolumnen känns rätt meningslösa.

SVAR: Detta är en av dom förändringar som uppskattas mest! 99mac har tagit sig ur ställningskriget med dom andra svenska Macsajterna och har nu partnerskap med dom bästa amerikanska Macsajterna plus våra svenska kollegor. Detta är det absolut bästa sättet att alltid ha en uppdaterad förstasida + vi missar aldrig det som händer när det händer. Framförallt MacNN (som ligger överst) har en stor redaktion som hela tiden uppdaterar med dom senaste nyheterna. Vi skulle kunna ta fram ett "light" skin som är helt rensat.

3. Får lite Microsoft-vibbar - allt är "enable by default".

SVAR: Vi har verkligen jobbat för att öka valfriheten för medlemmarna i version 4.0 av 99mac. Till skillnad ifrån tidigare versioner finns nu möjligheten att välja utseende nere i vänstra hörnet, alla menyer kan fällas ihop med +/- knapparna och från och med idag går det till och med att välja språk. Som jag skriver ovan kan vi ta fram ett minimalistiskt skin också som blir valbart.

4. Annonserna är riktigt luriga här på 99mac. Man kan lätt klicka på en AppleStore länk i tron att det är en vanlig länk på siten.

SVAR: Vi har försökt att ta bort banners för att göra mer snabbladdade sidor (ännu ett önskemål) och textlänkarna är resultatet. Det fanns en nyhet om detta igår.

Rent generellt kan man säga att vi är så många medlemmar att det är omöjligt att uppfylla alla enskilda behov (om någon skulle göra ett rejält bidrag till verksamheten skulle vi nog kunna uppfylla till och med något enskilt önskemål).

Ursprungligen av steli:

Nu måste jag passa på att försöka vädra mitt största problem med nya 99mac: det är något som gör att jag inte hamnar på rätt ställe på en sida om jag backar till den.

Så här: jag väljer "nya inlägg" och får upp sidan 1 av 4. Sen skrollar jag ner en bit, hittar en intressant tråd och läser lite i den. När jag sedan backar i webbläsaren hamnar jag högst upp på söksidan, inte där jag var. Det är otroligt irriterande.

Firefox 0.8 på OS X 10.3, och det fungerar hur bra som helst på andra siter - Slashdot, Macrumors etc så det är inte webbläsarens fel.

Idéer?

/Stefan

Det beror på att jag varit lite väl aktiv i rensandet för att få sidorna så enkla som möjligt, råkade ta bort ett "ankare". Fixar det nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 11:18
Ursprungligen av Björnström:

Det beror på att jag varit lite väl aktiv i rensandet för att få sidorna så enkla som möjligt, råkade ta bort ett "ankare". Fixar det nu.

Det funkar inte idag heller (just nu med Firefox 0.8 på Linux/ix86), jag blir tvungen att skrolla när jag har använt Back-knappen.

Vill också förtydliga att vi inte har en betald utvecklingsavdelning (vi har inte betalt överhuvudtaget) och försöker fixa saker vid tillfälle - det är så enormt mycket annat som ska fixas också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 11:46

Om man inte vill att förstasidan ska vara lång så är det ju bara att fälla upp alla nyhetskällor som man inte vill se.
Man kan ju fälla upp precis ALLT! Bilden högst upp, snabbsvarsrutan, inläggsregler, nyhetstickers, Joy of Tech-rutan, nya diskussioner-rutan, ja precis ALLT. Större valfrihet kan man inte få. DET är Maccigt tycker jag!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-02-24 18:38

Det står fortfarande reply på mina knappar!
Vad är det för skilnad på "99mac white" och "99mac orginal"? Kan kanske vara min maskin.

I vanliga fall har jag inte något emot kilometerlånga sidor heller. Men just i detta fället är det nåt som stör mig. Kan bero på att den är låst till 800x600 upplösning. I typ Slashdot stör jag mig inte alls.

Eller så beror det på att det är ganska otydligt var ena nyheten börjar och den andra slutar.

Vill också lägga till att 99mac loggan är olyckligt placerad. Såvida det inte är tänkt att vara en banner vid sidan så är det minst 100 pixlars höjd helt i onödan.

Jag hinner inte fixa knapparna ikväll - ska försöka göra det imorgon.

Ang loggan & banner väntar vi på ett beslut ifrån ett nytt "webhotell" som inte tillåter banners, återkommer när vi vet mer.

PPS. Jag är van med hög upplösning - jag kör ju med 4 skärmar...ska försöka tänka mig in i "800x600 världen" i fortsättninnen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-02-25 07:56
Ursprungligen av Björnström:

PPS. Jag är van med hög upplösning - jag kör ju med 4 skärmar...ska försöka tänka mig in i "800x600 världen" i fortsättninnen.

Jag kör 12 iBook med 800x600 och jag slipper faktiskt det där sidoskrollandet numera, förutom när jag ska logga ut då sitter knapen utanför skärmen. En del inlägg är åxå lite bredare, vet ej vad det beror på. Men det är bättre numera (f_n får ju komma med lite bra kritik nån gång åxå....)
kep ån gåing

Läkarna är lite fel http://www.99mac.se/?id=160

Terhi - jo det går utmärkt, kräver några få klick så låser vi ner storleken till pyttebilder. Men då faller väl hela idén med ett galleri?

Bevaka tråden