Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafik i en dual G4?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 00:53

tjena allihopa!
jag har ett litet problem... det är nämligen så att jag skulle vilja förbättra grafiken på min mac, i väntan på releasen av UT2004, eftersom jag inte är nöjd med datorns nuvarande prestanda (i grafikkrävande spel som UT2004/2003). men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. jag har kollat igenom äldre diskussioner här på 99mac och artiklar/tester på sidor som xlr8yourmac.com men inte riktigt fått kläm på det hela.

jag sitter på en G4 Dual 867 Quicksilver, 1024mb RAM och GeForce 4 MX (det grafikkortet som följde med).
Jag vet inte om det är ett 32 mb kort eller 64. jag har inte lyckats ta reda på det, men jag har för mig att det är ett 34 mb kort.

hursomhelst, när jag spelar nya grafikkrävande spel som UT2004 så får jag ha alla grafikinställningar på det absolut lägsta för att det ska vara spelbart. visst det flyter bra oftast men när man kommer ut i öppen miljö och/eller det är mega-kaos i spelet så laggar det. inte jättemycket men FÖR mycket. även om det är LAN-server.

så jag fundar på att uppgradera grafikkortet. eftersom jag är går på gymnasiet och har andra pengakrävande hobbys har jag inte råd/lust med att köpa ett grafikkort i Radeon 9800-prisklassen utan letar efter ett billigare alternativ.

jag kan tänka mig att fortsätta köra på minimuminställningar så länge det är spelbart till 110% utan minsta möjliga lagg.

så här är mina frågor:

1. jag har sett nån annons på ett radeon 7000 *med 64mb*. om jag nu har ett 32 mb kort, kommer det radeonkortet göra storskillnad, överhuvudtaget förbättra?

2. har ni kanske någon annan lösning för 1000-2000kr?

(3. Det skulle vara bra om någon direkt kunde säga om jag har ett 32mb eller 64 mb. det är som sagt det kortet som följde med)

jag uppskattar jättemycket all hjälp och alla svar!

MVH Emil

  • Medlem
  • 2004-02-25 01:09

Ett Radeon 7000 är ovillkorligen långsammare än ett GF4MX. Du måste upp i ett 8500 för att det ska bli bättre/jämförbart. Jag tror att vissa Geforce4- eller Radeonkort går att flasha från PC. Gör en sökning här på forumet.

Jag utgår från att Du menar en Vindtunnel 2x867, då QS enligt mina anteckningar bara hade enkelpropp 867.

Geforce 4 MX = 32 MG VRAM

Du kan ju alltid försöka leta fram ett av de kort som satt i de snabbare maskinerna av samma typ; Geforce 4 Ti eller ATI Radeon 9000 Pro. Kolla om Macoteket har dem kvar, eller satsa på en annons.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 02:00

Här är en förteckning över PowerMacarna där du ser att det leonardo säger stämmer. Och här är specarna på din (och min) dator. Det är 32MB på Geforcekortet. Jag vet inte ens vad UT är men Radeon 8500 ska vara snabbare än 9000-kortet och ett sånt borde du hitta för runt 700-1000.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 07:35

UT = unreal tournament=)

tack för svaren! ska kolla upp de korten!

Jag har ett annat förslag, om du inte är rädd för att pilla med hårdvara. Köp ett radeon 9600 av någon som bytt kort i sin g5:a det kortet går att få att passa efter endel modifiering. ADC kontaketn kommer inte att fungera dock (så det blir ingen dualhead)

En annan variant är att köpa ett PC GF FX 5200 Ultra och flasha med macrom. (det är ganska halvklurigt)

Ett GF 4 Ti ska vara ungefär lika snabbt som ett GF FX 5200 Ultra annars. de kan nog vara svårt att hitta men borde inte kosta så mycket.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 16:55

tja!
jag har inget mot att försöka med hårdvaran men jag är inte SÅ teknisk i vanliga fall. kan man flasha vilket pckort som helst och få det fungera med mac?
jag läste något på detta forum om just 9600 från g5:or till g4 så det kanske vore nått! får sätta ut och börja leta annonser då.
tack för hjälpen!

nej, man kan inte flasha vilket kort som helst. det måste finnas ett macfirware till kortet att få tag på och firmwaret måste få plats i flashminnet på pckortet (oftast krävs ett 128Kb stort flashminne). de flesta pc r9800 och r9600 verkar ha 64kb flashminnen.

1
Bevaka tråden