Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtuella konsolen i CLI?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-02-25 04:51

Jag har länge undrat hur man får "virtuella" konsoler eller sessioner i OSX.
I Linux så brukar den ju t.ex. skapa en 4 stycken som man kan använda sig av genom Funktions tangenterna (F1, F2, F3, F4) sen så skapar X en session på F7.
Detta kan man ställa in i /etc/inittab men denna fil verkar inte ens finnas i OSX.

Någon som har en aning om hur man får igång detta?

  • Medlem
  • London
  • 2004-02-25 05:03

Tror inte det gar, det finns tredjepartsprogram som fixar nagot liknande men iom Aqua sa tror jag inte det finns inbyggt. Jag hade sjalv garna haft den funktionen, framfor allt ar det smidigt att ha olika uppsattningar fonster i olika sessioner. Leta pa www.macosxhints.com sa kanske det finns nagon som har lost problemet...

Det borde inte vara alltför lätt att åstadkomma, eftersom det rör sig om en helt annan variant av init. Linux har en "egen" init, medan den init som OS X kör är tagen direkt från BSD. Men om du hittar någon info om hur man åstadkommer samma sak med BSD-varianten så bör det kunna tillämpas på OS X också.

netbsd(och freebsd tror jag) använder ett program som heter wscons för att starta virtuella consoler

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 15:27

Om jag fattat rätt så är du ute efter flera virtuella konsoller i icke-grafiskt mode!?
På x86 är det implementerat i flera OS (*BSD, lanjux osv..) men hur är det med PPC egentligen?? Jag har inte testat Linux på PPC så jag vet inte med OpenBSD har inte support för virtuella konsoller på andra plattformar än x86.

..Eller var det virtuella Desktops du var ute efter? I så fall finns ju ett par olika lösningar både GPL och kommersiella.

/jensa

det är consoler han är ute efter. ike grafiska mao

  • Medlem
  • London
  • 2004-02-26 01:51
Ursprungligen av Andreas Larsson:

det är consoler han är ute efter. ike grafiska mao

Varfor skulle man vilja ha icke-grafiska konsoler i Mac OS X? Du kan ju bara starta flera terminalfonster, man kor ju sallan OS X i icke-grafisk mode. Det ar nog virtuella desktops han ar ute efter iom att det har en helt annan niva av nytta. De som har kort linux vet sakert hur smidigt det ar att ha en massa olika desktops med olika fonsteruppsattningar i.

Det finns terminaler med support för tabbar, ungefär lika bra antar jag. iTerm har det t ex

1
Bevaka tråden