Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System för arbete i projektgrupp

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Nån som har tips på något enkelt, smidigt och lättanvänt system för att hantera projektarbete med spridda själar. Installationen gäller en ideell organisation, så det måste vara billigt också.

Funktioner man kan tänka sig vilja ha:
- medlemskatalog
- trådat diskussionsforum (eller i alla fall ämnesindelat)
- diskussionslista/board med mailutskick
- kalender
- attgöralista/tasks
- filarkiv
- gemensamt "anteckningsblock" för sammanfattning/summering (typ wiki?)

Antalet medlemmar i de olika projekten är nog totalt inte mer än 50 st (totalt totalt i olika konstellationer alltså).

Viktigt att det är logiskt och lättanvänt då många användare inte är så datorhajja (eller har tålamod/intresse av att lära allt för mycket nytt).

Nån som har tips på system eller erfarenheter från att styra upp projektarbete på webben?

/jonaz (han med z)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-24 18:46

En webbsajt med databas på allting kan ju bli jobbigt om man inte är så insatt i just det

Ursprungligen av skatan:

En webbsajt med databas på allting kan ju bli jobbigt om man inte är så insatt i just det

Tänkte du för administratören eller för användaren? (Det är ju sant i båda fallen iofs...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 00:52

http://www.desknow.com
Kan vara ett alternativ. Och helt gratis. Jag kör det, men bara som filserver och mailserver. Det funkar utmärkt.

Projektplatsen har jag tittat på, men för en ideel NFP (Not For Profit) med ganska många, men kanske inte så aktiva, användare blir det för dyrt. (Spons...

DeskNow såg imponerande ut, och dessutom var DeskNow Mail and Collaboration (Lite version) gratis, och Pro-versionen med rabatter för NFPs. Ska kika vidare på den. Enda plumpen i protokollet skulle väl vara det windowslika interfacet...

Tack för tipsen. Keep'em coming.
/jonazv

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-25 09:35

Ett väldigt enkelt alternativ är ju faktiskt att ladda hem ett forum likt detta.

Där kan medlemmarna startar trådar, svara och finns ju möjlighet att lägga ut medlemsfakta.

Jag inte jobbat med nerladdnings altvernativ, men jag har programmerat ett sådant forum i asp.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 12:15
Ursprungligen av jonazv:

DeskNow såg imponerande ut, och dessutom var DeskNow Mail and Collaboration (Lite version) gratis, och Pro-versionen med rabatter för NFPs. Ska kika vidare på den. Enda plumpen i protokollet skulle väl vara det windowslika interfacet...

Visst är det fult!
Det är inte jag som administrerar den server jag använder, men jag är övertygad om att det bara är Lite-versionen vi kör med. Och där finns, vad jag förstår, allt det du efterfrågar. Ladda hem och testa, vetja!

Vilken ideell organisation gäller det?

Regnbågsmässan
http://www.regnbagsmassan.nu

Med kanske upp till 12 olika arbetsgrupper som ska dela information, dokument och gruppadresser. För att inte tala om en kalender (helst med påminnelser) så att folk är på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Några internationella projekt med projektmedlemmar som är på vift ute i världen, så det är praktiskt om de kan maila in till diskussionsgrupper/forum.

Trevligt projekt.

Använder alla Mac OS X (Right!) eller är det en blandning av operativsystem, epostprogram, webbläsare och kalendrar?

Mig veterligen finns det ingen lösning som innehåller allt du vill ha som inte kostar en säck med pengar och skälet till det är att dessa system tar lång tid att utveckla och de sparar användarna en massa arbetstid, så de är värda vad de kostar. Vi håller på och utvecklar de flesta av delarna du behöver, men det är på lång sikt, så det hjälper dig inte nu.

Som tidigare har föreslagits så ligger nog någon programvara som liknar den som 99Mac använder bäst till, kompletterat med vissa andra php-lösningar som tex http://phpicalendar.sourceforge.net/nuke/ + ett webbhotellabbonemang där du kan installera sådant (eller ställa dit din egen server).

Men för småpengar får man nog inte mycket av det du behöver. Sorry...

Man kan ju alltid få drömma...

Användarna använder nog mest sån däringa "annan" dator, med en blanding av browsrar och mailklienter.

Jag suger fortfarande lite på karamellen vad som egentligen är användbart, och vad som i praktiken sen används. Och så vill man ju ha ett snyggt och logiskt interface och så...

DeskNow verkar faktiskt komma ganska nära nåt användbar kompromiss. Visserligen är det en del godsaker som saknas i Lite-versionen, men det är vackert som det är redan i Lite:n.

Eller så får jag köra några olika php-lösningar för olika funktioner, men det känns lite för spritt och osammanhållet. Jag ska nog också ta en "vanlig användare" och detaljstudera hur de egentligen funkar, de små liven...

tack för alla förslag
/j

Ett sista förslag: För våra projekt sätter vi upp en mailinglista på vår listserver och så skickar vi allt som har med projektet att göra till listan. Detta har flera fördelar än man tror. Dels så tillämpar vi liter användardiciplin så att ett utkast till något dokument eller förslag inleds i ärenderaden med "UTKAST:". Vi har också lite standardsubjects som tex "Tidsplan - Reviderad 2004-02-25", "Dokumentation: Anmälningsfunktionen, version 1" (en beskrivining av hur en viss funktion är löst i ett databasssystem), "Deltagarförteckning, 2004-02-25" och lite sådant som gör det lätt att hitta rätt mail. Man kan göra mycket med lite diciplin och gemensamma regler i en ärenderad och regler i epostprogrammet. Jag tror att nästan allt du vill göra går att sköta via epost nämligen och tokbilligt är det. Filarkivet kan vara en luring, men det kostar några hundralappar per år att sätta upp ett webbhotellabbonemang och där dela en mapp och distriburera lösenordet till alla som har behov av att lägga dit filer. Men en mailinglista har ni redan?

japp vi har redan satt upp "spridningsadresser" för arbetsgrupper. Det var det där med disciplinen... "Vaddå subject?"

Och en del personer sitter med i en herrans massa grupper då blir det myyycket mail. Inbillar mig att det är lättare att få överblick över vad som diskuterats fram och tillbaka om man har det arkiverat på en board (man kan ju alltid slänga mailen om det inte är aktuellt just då, men ändå gå tillbaka till arkivet och kolla sen).

Problemet är som sagt disciplinen tror jag. Och risken att en del kommer att känna sig översköljda av mail. Och att en del kommer att bidra med sin egen lilla tsunamivåg av meddelanden...

Filarkivet är väl egentligen det minsta problemet. Sajten bor redan på dreamhost så det är kanon.
Kalenderiet skulle man kunna lösa med iCalPHP elller vad den nu heter (fast då blir det ju mest bara "titta i kalendern", inte att alla kan peta i den).

Det som jag egentligen funderar mest på är att det vore bra att ha en "live whiteboard"/anslagstavla för olika delprojekt där PL kan sammanfatta status, vad som hänt och vad som är på G. Så att andra intressenter som inte arbetar direkt i delprojketet behöver tröska igenom en massa diskussionsinlägg eller drunkna i arbetsmail. Undrar om en wiki kan vara en lösning på det?

Ska fundera på det där med disciplinen också. Piska eller morot... Jag kan nog bli en riktig informationsnazi är jag rädd!

På tal om "disciplin" och "den bäst av världar": var på en presentation av ett produktionssystem som koncern som ger ut litteratur ska börja använda. En massa boxar i fina flödesscheman.

I den första boxen stod det: "Författare lämnar xml-kodat manus"

Jag kunde knappt hålla mig för skratt och undrade försynt om projektledaren hade råkat ut för en "vanlig" författare, en sån som lämpar in en diskett och säger "det är klart att trycka, jag har gjort det själv".

Så småningom sitter man där och svär över det som var "klart att trycka" och önskar att författare fick en specialanpassad word-installation där de bara kan använda a-ö, lite siffror och accenter and that's it! Om de ändå ska vara totalt inkonsekventa vore det bättre om de lät bli formatmallarna helt och hållet.

End of Rant.

1
Bevaka tråden