Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pbg4/titanium: Skärmen låser sig och datorn går inte att sätta i vila

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett allvarligt problem med min PowerBook G4/Titanium/500/768/20. Det började i höstas och har gått i omgångar, men nu verkar det ha kommit tillbaka på allvar. Jo, som jag nämnt i titeln ovan, så är det som så att bildskärmen låser sig. Det kan hända vid alla möjliga tillfällen. Oftast har man varit tvungen att stänga av, varpå det funkat då datorn fått stå en stund. I och med detta har jag trott att det haft med överhettning att göra. Nu sker det dock även då den stått avstängd en lång stund - det sker då redan vid uppstart.
Det börjar med ett smalt streck över skärmen, vilket sedan breddas ut och växlar färg. Därefter fylls skärmen med fler färgfält som sedan kan byta form och färg. Anledningen till att jag vet att det inte är datorn som låser sig är att man genom tangentbordskommandon kan verkställa kommandon och till exempel stänga av datorn.

Någon som vet vad detta kan ha att göra med och hur man kan lösa detta problem? Tips/idéer?

Därtill så går det inte att sätta datorn i vila, men det är ett problem som dykt upp under den senaste tiden. Den går förvisso i vila under en sekund eller två innan det går igång direkt igen.

Tacksam för svar!

/mvh Christian

Hmm... med tanke på att ingen har replikerat verkar problemet vara ovanligt och av mindre sjysst karaktär... känns inte bra det här! Nu har för övrigt bilden som visas på teven (kan ju fortfarande köra med teven som skärm) blivit flimrig. Dessutom har kontakten, den som sätts i vindan, börjat "blixtra" emellanåt...

Någon som vet om det finns någon mac-expert i växjöområdet? Frågan är hur man gör i ett sånt här läge... nåt tips någon?

Det låter som att ditt grafikkort har åkt på semester. Eftersom bilden är dålig både på den inbyggda skärmen _och_ tv:n gör att jag tror att grafikkortet är sönder och inte skärmen. Om det var skärmen borde en extern skärm / tv fungera ok. Synd, för jag tror inte att man kan byta grafikkort i den datorn.

Angående sladdvindan så är den dåligt designad hos gamla TiBooks (jag har en likadan) och ledarna kan kortsluta när sladden slitits några år. Jag klippte av min sladd och skarvade på en ny kontakt. Det löste problemet, men det är inte särskilt snyggt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 20:40

Är ingen expert, men tror att det kan vara ett "logikkorts-problem". Har för mig att jag känner igen syptomen, kolla på Apple's supprtforum om det finns nåt om detta. Låter inte bra dock, tyvärr...

1
Bevaka tråden