Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pip i iMac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köpt en iMac (350 Mchzh/6gb).. La inte märke till det diskreta pipet som jag upptäckte när jag kom hem.

Fråga: Vad är det som piper? Det är som ett svagt "vinande" som skär i öronen? Vill inte lämna in den till nån service!

Enormt tacksam för alla svar...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 17:29

Fick samma skit med en bildskärm en gång. Mycket retsamt. Annars så ligger nätdelen bra till hands. Eller disken. om hårddisken varvar ner i vila, låter den fortfarande?

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Fick samma skit med en bildskärm en gång. Mycket retsamt. Annars så ligger nätdelen bra till hands. Eller disken. om hårddisken varvar ner i vila, låter den fortfarande?

Det låter likadant hela tiden, när datorn är på. Förut hade jag OS 9, då kunde jag ta hårdiskvila (processorfläkten vilar väl då också..) och ljudet slutade. Nu har jag OS X så jag kan inte testa det. Men det låter likadant hela tiden, spelar ingen roll om man laddar mycket eller lite etc...

Hur öppnar jag datorn för att smörja fläkten?

Det finns ingen fläkt i din iMac. Eftersom ljudet försvann när du satte datorn i vila (när du körde OS 9), så är det troligen hårddisken som tjuter. Jag har varit med om det på flera iMacar.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 08:45
Ursprungligen av Peter_N:

Det låter likadant hela tiden, när datorn är på. Förut hade jag OS 9, då kunde jag ta hårdiskvila och ljudet slutade. Nu har jag OS X så jag kan inte testa det.

Tror oxå det är hårddisken.
Kryssa i "sätt hårddisken i vila" i strömspararen under OSX och kolla om det slutar tuta då...

Bytte hårdisk i den och den blev knäpptyst !!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 17:11

schysst att det löste sig och att det "bara" var hd:n och inget annat... hoppas instruktionerna var till hjälp

Instruktionerna var inte till nån hjälp då det var för fel modell, jag orkade inte leta vidare efter rätt modell så jag bröt upp hela datorn underifrån med en skruvmejsel. Sen var det bara att skruva bort fyra skruvar och lossa hårdisken, eftersom hårdisken ligger överst av allt så visste jag att "brytaupp-metoden" skulle ge med sig... Har du sett mitt andra inlägg om skärmen? märkligt...

1
Bevaka tråden