Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brännare med beige G3

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-24 08:55

Jag har en gammal beige G3/300 tower som jag kör OS 9.2 på, och funderar på att skaffa mig en brännare till den.

Maskinen har USB 1, men har lite svårt att få helt klart vilka grejer som fungerar med den. Det är idag inte lätt att hitta brännare för USB, men kan denna fungera?

http://shorl.com/gostakibrirido

Eller, är det bättre att sätta in en IDE-brännare istället för den vanliga CD-spelare som sitter i? Gör jag det, hur går det då med program som tex iTunes etc? Klarar den av detta?

/Frans

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 08:59

En intern ATAPI-brännare är vägen.
Kolla på xlr8yourmac.com i deras databas över kompatibla brännare.
Jag köpte någon billig liteon-tjosan som funkade out of the box med iTunes och diskburn (i OSX dock...)

  • Medlem
  • 2004-02-24 09:36

Du tror inte att på att köra en extern historia över USB då? Iofs är det lite dyrare, men jag slipper rota bland min gamla dators inälvor.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 10:03

Extern USB går väl iofs.
MEN:
Chansen att iTunes och DiskBurn skall funka bra är mindre (föredrar interna enheter, och Beige har ju inte USB native).
Lär bli långsamt och störningskänsligt (finns ju mer USB-trafik, och Beige har ju inte USB native).
Ganska mycket dyrare med extern.
"Inälvor"? Två sladdar, en bygel som skall sättas (på driven) och fyra skruv, på en lätt åtkomlig släde. Kolla dock i db:n så din ATAPI-drive är "bootbar" - men det brukar det oftast bli...

Lyft på locket och kolla lite hur nuvarande CD-drive sitter

  • Medlem
  • 2004-02-24 11:12

Ja, jag kanske skall ta en titt. Tänkte att det skulle vara enkelt att plugga in en sladd. Fast, du har rätt. Det lilla USB jag kört (minneskortsläsare) har varit lite skakigt.

Borde stoppa i en ny hårddisk också, så jag kanske skall ta och göra det samtidigt... (VIlket är en annan fråga, för det är väl inte alla diskar som passar utan att man petar in ett extra kort, och det har jag ingen lust till. Känns som en onödig på en dator som bara behöver lite konstgjord andning tills jag skaffar mig en ny!

1
Bevaka tråden