Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-produkter i Bingolotto

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-05 12:15

Jag har under en längre tid försökt på alla möjliga och omöjliga sätt få in Apple och deras produkter i Bingolotto. Nu verkar det som om jag kommit till vägs ände i alla fall. Vi snickarade ihop ett spel som heter Parspelet där företagens produkter syns i bild under flera gånger. Vilket jag hade tyckt vart perfekt för Ipods och Ibooks. Men jag är nog tvungen att ge mig nu, det verkar som det inte går. Så vad bidde det av detta, JO! Marcos Ubeda som vår nye kapelmästare heter har om man tittar riktigt nogrant en PB 17 bort hos sig...Så lite glädje är det i alla fall varje program när man tittar bort mot bandet.

Senast redigerat 2018-07-09 08:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 12:07

heheh kul! Bra jobbat! (Apple-användare är fan galna!;) )

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 12:09

YES:.. hade ingen aning.. fan va najs!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-02-23 12:20

Man tycker att det borde vara lite enklare att
få med iPod's som pris i programmet?
Nu när SIBA säljer dem.
Nu vet jag inte vilken elektronikkedja som står för varorna
ni lottar ut i programmet idag, men det skiftar ju?

Det bidde en tumme?
Jag tycker det verkar som att "Det bidde 17 tummar"

En tumme är ju bättre än ingen tumme iaf.
Du får väl skaffa en mac-slips istället?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-23 12:36

Vi kanske kan skramla till en 99mac-tröja

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-23 12:42

Kronér, fråga Marcos Ubeda om han börjat filma och redigera film på sin mac. Han var hemma hos mig förra året (i samband med melodifestivauttagningen i Sundsvall) och blev lite impad över hur lätt man kan fixa egna dvd-skivor med iMovie och iDVD.

Kan du inte ha en iBook framför dig där du får din info i soffan...?

Väldigt diskret

En Bingolottologga på äpplet kanske, så kanske det inte är lika provokativt i rutan....?

Med tanke på diskussionerna vi hade om Apples marknadsföring i anslutning till intervjun med Bjers så är det extra tråkigt om det har fallit på att det saknas intresse från Apples sida. Det skulle ju vara ett utmärkt sätt för dem att få lite exponering i TV på ett billigt sätt.

Ett trevligt försök i alla fall.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-23 13:44

Vet inte om jag riktigt förstod problemet (tittar själv inte på Bingolotto ).

Är problemet att det inte går att få Apple (eller ÅF) att sponsra med varorna i fråga eller är det ett motstånd mot varumärket i fråga inom TV-produktionen? (SVTs allmänna inställning till Apple lämna vi därhän, det har jag för mig avhandlas redan i annan tråd.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-23 14:03
Ursprungligen av Khedron:

Vet inte om jag riktigt förstod problemet (tittar själv inte på Bingolotto ).

Är problemet att det inte går att få Apple (eller ÅF) att sponsra med varorna i fråga eller är det ett motstånd mot varumärket i fråga inom TV-produktionen? (SVTs allmänna inställning till Apple lämna vi därhän, det har jag för mig avhandlas redan i annan tråd.)

Det är inget problem, det är bara det att jag har "tjötat" rätt friskt ett tag för att få med Apple som sponsorer bland annat i ett spel som heter parspelet där produkter som Ipod och PB12 skulle passa som handsken men utan resultat från Apple. det är nog mest för att jag personligen hade tyckt det varit så kul att varje vecka kunna få prata om produkter som man kan och tycker är super. Så är det!!! By the way så tittar inte jag heller

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-23 14:05

Bra idéer, framför allt en PB på bordet framför...Kanon, skall ta det med min chef (PC) så snart jag kan
Skall dessutom kolla med Marcos hur det går med filmandet... Tack alla.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 18:37
Ursprungligen av Kronér:

Bra idéer, framför allt en PB på bordet framför...Kanon, skall ta det med min chef (PC) så snart jag kan
Skall dessutom kolla med Marcos hur det går med filmandet... Tack alla.

Ni kan väl införa någonting nytt som kräver att du måste gå in på datorn. Ett spel som ni lägger ut på er sajt och den spelare som har mest poäng när du går in och kollar (varje vecka i direktsändning) vinner en summa pengar, eller en resa, vad vet jag? Hur som helst kan du använda en mac till att göra detta. Ser Svenska-folket att du kan använda en "sådan" dator och ser hur snygg den är så kanske folk börjar få upp ögonen och fråga vad det är för något. Jag kanske är lite "luddig" men så går det när man ska skriva ner snabba idéer.

Tar mig för pannan....................

Hej!
Kom in lite sent i debatten... men om det är som Lasse säger att han inte fick någon respons när han, programledaren för Bingolotto, sveriges ledande produktplaceringsfönster, ber om hjälp..... då måste man ta sig för pannan........

Som föredetta företagare skulle jag ha sålt svärmor och pantsatt barnen och satsat ända in i kaklet!!!! Som företagare bedömer jag en reklamchans i Bingolotto som ovärderlig!! Bjers o co borde återvända till jorden från sitt cyberspace!!!

Nu är jag helt övertygad: Apple VILL INTE sälja till Svensson. Man nöjer sig med proffsen. Skulle någon "amatör" halka in så får de väl skylla sig själva...

För att travestera på filmen fyra bröllop och en begravning så har vi fyra macar hemma och en pc..............:D

Förresten tittar inte jag heller....

Ursprungligen av Kronér:

Det är inget problem, det är bara det att jag har "tjötat" rätt friskt ett tag för att få med Apple som sponsorer bland annat i ett spel som heter parspelet där produkter som Ipod och PB12 skulle passa som handsken men utan resultat från Apple. det är nog mest för att jag personligen hade tyckt det varit så kul att varje vecka kunna få prata om produkter som man kan och tycker är super. Så är det!!! By the way så tittar inte jag heller

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 11:35
Ursprungligen av Axelman:

Hej!
Som föredetta företagare skulle jag ha sålt svärmor och pantsatt barnen och satsat ända in i kaklet!!!!

Fy skäms! Inte får du göra så med kaklet.

Ursprungligen av Axelman:

Nu är jag helt övertygad: Apple VILL INTE sälja till Svensson. Man nöjer sig med proffsen. Skulle någon "amatör" halka in så får de väl skylla sig själva...

För att travestera på filmen fyra bröllop och en begravning så har vi fyra macar hemma och en pc..............:D

Förresten tittar inte jag heller....

Ett företag som så flagrant uttrycker sitt missnöje för oss vanliga dödliga och satsar på elit istället för bredden får inget större förtroende utav mig. När vi ändå håller på att jämföra äpplen och päron "se bara på exemplet ovanför" så faller det sig naturligt att jämföra med idrotten också.

Här i Sverige är vi ett stort föredöme utomlands i och med den stora bredden vi har inom all slags idrott och framgångarna som är frukten av satsningen på den stora bredden istället för att satsa på eliten. Det är ingen slump att vi har så många duktiga idrottsmän/kvinnor inom ishockey,tennis,fotboll och friidrott.

Har vi fått dom för att svensk idrott har satsat helt och fullt på eliten istället för bredden? Jag tror alla kan skriva under på det att så inte är fallet. Att driva ett företag är inte så stor skillnad från att driva en idrottsklubb eller förening.

Det handlar om till syvende och sist att skapa en bredd för att få en elit som är livskraftig och som genererar nya stjärnor från år till år.

Det finns ett otal exempel på klubbar och föreningar som har försökt med att göra på annat sätt. Visst det går ett tag men i det långa loppet så förlorar alla på det.

Jag vet att det blev lite väl OT men det har sagt tidigare och jag säger det en gång till, skall Apple vinna tillbaka det dom har förlorat dom senaste 10 åren så vill det till att man ser över sina strateger och strategier och man bör göra det snabbt...

Ps Klonerna var ett lysande exempel på att det gick att bygga billigt och samtidigt sälja mycket "öka marknadsandelarna" ds.

Billigare???

Tror att billigt är fel väg för Apple och de visar de klart. Där tycker inte jag att de gör fel utan det är oviljan och anonymiteten som är värst. Som fd säljare måste jag ju säga att Apples produktlinje idag vore underbart att jobba med! Hur coola saker som helst! Sen är ju frågan om man skulle vilja jobba med Apple?!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-26 12:00
Ursprungligen av xplane:

Ps Klonerna var ett lysande exempel på att det gick att bygga billigt och samtidigt sälja mycket "öka marknadsandelarna" ds.

Som jag förstått så var väl problemet att klonerna faktiskt inte ökade marknadsandelen för Macintoshdatorer?
Det var mer ett kannibaliserande av själv Apples marknadsandel. Eller har jag missuppfattat det hela?

Ursprungligen av Khedron:

Som jag förstått så var väl problemet att klonerna faktiskt inte ökade marknadsandelen för Macintoshdatorer?
Det var mer ett kannibaliserande av själv Apples marknadsandel. Eller har jag missuppfattat det hela?

Helt riktigt men operativet kom från Apple och därmed blev det ju fler som använde MacOS. Marknadsandelar handlar ju inte om hårdvara utan om mjukvara endast.

Inga problem !

Gött att höra att du viil ha in mer Apple !
Eftersom jag sitter på en auktoriserad Apple ÅF cirka 100 meter från bingolottostudion kan vi kanske göra en kupp !?

Vore det inte lite fräckt om herr Kronér har en liten fin "pin" med Apple-logga på sig? Annars har jag en tjusig keps som du kan använda... fast ditt höga (eller ska man säga låga) hårfäste är ju lite av charmen, så den kanske man inte ska dölja.

Ursprungligen av CyberPet:

Vore det inte lite fräckt om herr Kronér har en liten fin "pin" med Apple-logga på sig? Annars har jag en tjusig keps som du kan använda... fast ditt höga (eller ska man säga låga) hårfäste är ju lite av charmen, så den kanske man inte ska dölja.

Povel Ramel-stuket?

På 90-talet var det inte så himla svårt att få Apple att hjälpa lite, men det kan hända att mina kontakter på SVT pratade med rätt personer. Powerbook som tävlingspris till exempel, och så den där 180'an som Timell fick våra mentometersvar genom, den har jag för mig att var sponsring på villkor att den syntes. (Blev senare tappad av en annan känd programledare. säger inte vem, men jag tror den gick att laga.)

Men det är knepigt. Parlamentet kör numera våra mentometrar med PC, fast det funkar sämre (allt är utvecklat på Mac och de har länge kört det med Macar utan minsta problem), och på SVT är det numera inte tillåtet att koppla in Macar på nätverket, på grund av nåt svepskäl om att brandväggen inte är kompatibel. De vill väl som vanligt inte riskera att det dyker upp något protokoll som deras nätkollprogramvara inte känner igen, men då kunde de ju bara kräva att Appletalk är avstängt...

Men vi envisas, och ett visst känt musikprogram kör poängräkningen på två G4'or!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-23 15:03

Jag vet att Apple Norden är hårt styrt av moderbolaget och har en ytterst begränsad PR-budget men jag tycker att det är märkligt att Apple (vad jag uppfattar det som) gång på gång missar chansen att göra, i mitt tycke, bra reklam med små medel. Någon som kan reklambranchen bättre än mig kanske kan svara på det men rimligen borde väl en produktplacering i ett program som Bingolotto anses som en bra sak? Målgruppen för programmet är väl rätt spridd ändå?

Med bakgrund av de fakta som framkommit, att Apple enbart inriktar sig på att behålla existerande kunder, så är förvisso inte det hela så konstigt men man blir ju lite "less" på sådant här. Status Quo brukar vara lika med stagnation och satsar man inte så kan man aldrig vinna.

Kul att du verkligen försöker Kronér, "kreds" för det!

Timing

Kul att höra om den sanna mac anda som råder här och i hela mac sfären
Jag tror mycket på god timing. Samtidigt tror jag att macens tid är nu, 2004 och framåt. Bevis på detta kommer så sakteliga så en reträtt och omgruppering och en annan infalls vinkel på problemet så kan detta bli en stor grej för Apple, men bara om Apple vill...

apropå ingenting; visste ni att problem (pro blem) är latin för : före lösning ?

Det är mer än TV branschen och show biz som har ögona på macen...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-04 10:32
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

apropå ingenting; visste ni att problem (pro blem) är latin för : före lösning ?

Källa?

Från Nationalencyklopedin
HIST.: sedan 1673; av grek. probl\ma 'det framkastade; uppgift'

Från dictionary.com
[Middle English probleme, from Old French, Latin problma, problmat-, Greek, proballein, to throw before, put forward : pro-, before; see pro-2 + ballein, bl-, throw; gwel- in Indo-European Roots.]

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 15:37

Kan det och andra sidan inte vara så, precis som det diskuterades innan, att Apple har en lite "för" elitistisk reklamsyn? Jag har faktiskt aldrig NÅGONSIN sett Applereklam utanför dyra, glassiga facktidningar för grafisk design och formgivning.

Ursprungligen av The Answer Man:

Jag har faktiskt aldrig NÅGONSIN sett Applereklam utanför dyra, glassiga facktidningar för grafisk design och formgivning.

Det har jag fast det var när den första iMacen släpptes, kan ha varit TV4 eller ZTV.... tror även att iMacen med 15" platt skärm har funnits som reklam på någon av reklamkanalerna. Ibland undrar jag vem som kan svenska marknaden bäst, Cupertino eller Kista... en mindre styvmoderlig behandlig från Jobs-trojkan vore ju önskvärd.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 19:48
Ursprungligen av The Answer Man:

Kan det och andra sidan inte vara så, precis som det diskuterades innan, att Apple har en lite "för" elitistisk reklamsyn? Jag har faktiskt aldrig NÅGONSIN sett Applereklam utanför dyra, glassiga facktidningar för grafisk design och formgivning.

"Smygreklam" har jag sett på mindre glassiga ställen. IKEA här i Norge hade Macar i sin katalog tidigare, förresten dom hade det i varuhuset också. Fast nu har dom tydligen gått över till HP.

Var det samma sak på IKEA i Sverige tidigare?

Ursprungligen av dabloom:

"Smygreklam" har jag sett på mindre glassiga ställen. IKEA här i Norge hade Macar i sin katalog tidigare, förresten dom hade det i varuhuset också. Fast nu har dom tydligen gått över till HP.

Var det samma sak på IKEA i Sverige tidigare?

Jo, gamla iMac G3 fanns på Ikea.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 23:03
Ursprungligen av dabloom:

"Smygreklam" har jag sett på mindre glassiga ställen. IKEA här i Norge hade Macar i sin katalog tidigare, förresten dom hade det i varuhuset också. Fast nu har dom tydligen gått över till HP.

Var det samma sak på IKEA i Sverige tidigare?

Var inte det bara för äldre maskinerna? Du har förvisso rätt, jag tittade igenom några gamla IKEA kataloger och hittade ett antal Macar Får ge mig där: men utöver det har ju Apple varit näst intill osynligt för oss "vanliga" som inte är involverade "the biz", så att säga. Än, iallafall.

Bevaka tråden