Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Battlefield 1942 till Mac eller?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag undrar om någon har hört något om Battlefield 1942 kanske kommer till Mac eller ?
Några rykten eller så?

Jag läste på InsideMacGames forum att företag försökt få tillstånd att porta BF1942 till Mac, men att svenska DICE (som gjort spelet) vägrar. Det verkar inte heller komma till någon annan plattform än PC (som Xbox, Playstation 2 och GameCube). Det kan dock ha ändrats, det var länge sedan jag läste det.

Ursprungligen av Simonsj:

Jag läste på InsideMacGames forum att företag försökt få tillstånd att porta BF1942 till Mac, men att svenska DICE (som gjort spelet) vägrar. Det verkar inte heller komma till någon annan plattform än PC (som Xbox, Playstation 2 och GameCube). Det kan dock ha ändrats, det var länge sedan jag läste det.

Nya rykten gör gällande att BF1942 kommer att dyka upp i en ny "variant" till PS2 och ev. Xbox. Det kommer i så fall inte att vara en exakt portning av BF1942 för PC, utan ett "uppdaterat" BF1942 som skall passa bättre för konsolspel. MEN än så länge bara rykten alltså.

Nä för spelet borde portas till fler platformar specielt när det är 1.5 år gammalt! Det borde flyta bra på PowerMac G5 för de som har en sådan dator!

  • Medlem
  • 2004-02-21 14:45

Definitivt, det är ett bra spel med en relativt unik spelidé!

Har träffat DICE killarna... kan säga att det inte så Mac positiva.... gamla C64 hackers hela bunten.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-02-23 11:10
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Har träffat DICE killarna... kan säga att det inte så Mac positiva.... gamla C64 hackers hela bunten.

Men vänta lite nu...

Ingen av de gamla "C64-hackers" som jag känner är negativa till Mac, så det lär väl knappast ha något med saken att göra?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-02-23 12:46
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Har träffat DICE killarna... kan säga att det inte så Mac positiva.... gamla C64 hackers hela bunten.

Som gammal C64 hackare så förstår jag inte deras attityd. PC sög på den tiden och gör det fortfarande

Att spel portas till Mac eller inte har väl nästan uteslutande med att göra om det är ekonomiskt rimligt eller ej. Dom spel som portas snabbt är spel som görs i en spelmotor som redan är portad till Mac. Det är väl unreal-motorn som redan finns till Mac, och alla spel som bygger på den motorn kan relativt enkelt portas till Mac. Jag har för mig att BF1942 har en alldeles egen motor. Säkert djupt insyltad med DirectX. Då blir det hela larvigt mycket jobbigare.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Har träffat DICE killarna... kan säga att det inte så Mac positiva.... gamla C64 hackers hela bunten.

"DICE-killarna" några av de 200 anställda?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 17:53

Själv tycker jag spelet är enormt överskattat och kan halt klart leva utan det.

Samma här kan jag säga.
Spelar Americas Army just och det är bra mycket roligare. Och de liknar varandra på ett sätt.
Hoppa in i en massa olika fordon är överskattat.

Om man inte gillar att hoppa in i en massa fordon, ja då är inte BF1942 något spel för en. Men för de tusentals spelare (bland annat jag) som älskar BF1942 och möjligheten att hoppa in i en massa fordon är det helt annorlunda.

BF1942 kommer med största sannolikhet inte att komma för Mac, vilket inte gör så hemskt mycket. När det väl skulle ha kommit så skulle det vara hopplöst föråldrat och ersatts av något bättre lir på PC.

Ursprungligen av William WM:

När det väl skulle ha kommit så skulle det vara hopplöst föråldrat och ersatts av något bättre lir på PC.

Vilket med ditt synsätt innebär att spel som inte släpps samtidigt till PC och Mac inte behöver portas till Mac eftersom dom ändå är så gamla. Är spelen sämre bara för att dom redan har funnits ett tag till PC? Tänk vilken lam spelmarknad det hade varit för Mac om utvecklarna tänkte som du.

Nä, även om mina peze-vänner redan har spelat sig trötta på spelen när dom kommer till Mac så är ju ingen gladare än jag att dom över huvud taget kommer.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Vilket med ditt synsätt innebär att spel som inte släpps samtidigt till PC och Mac inte behöver portas till Mac eftersom dom ändå är så gamla.

Det betyder det inte alls. Men precis som ace4711 påpekar senare så handlar det om att porta ett spel hyfsat snabbt innan alla PC-spelare har slutat spela ett spel och communityn är på utdöende och framförallt hur lång tid det tar att göra portningen. Quake 3-baserade spel går ganska snabbt att porta. Men spel som har egenutvecklade motorer tar betydligt längre tid - och därmed mycket mer pengar. Vilket innebär att det måste sälja mycket bättre.

Jag tycker att det är ganska ojuste argumentationsknep av dig Fredrik Dolk att övertolka ett inlägg av någon annan och tillskriva dom en åsikt som de inte bevisligen har.

Jag skulle helst vilja att alla spel utvecklades plattformsoberoende på en gång - Windows, Mac och Linux. Men tyvärr ser inte spelmarknaden ut så. I förhållande till Linuxmarknaden har Macen otroligt många spel och ett levande utvecklingsklimat på ett annat sätt än för Linux. Det ska vi vara glada över.

Det viktigaste vi som spelare på Mac kan göra för att främja mer Macspel är att sluta gnälla och piratkopiera och istället köpa de lir vi tycker om. Då stödjer ni aktivt alla de timmar (och därmed pengar) det tar att utvceckla och porta bra spel till Mac. Sluta gnäll - gör något istället.

Ursprungligen av William WM:

Jag skulle helst vilja att alla spel utvecklades plattformsoberoende på en gång - Windows, Mac och Linux. Men tyvärr ser inte spelmarknaden ut så. I förhållande till Linuxmarknaden har Macen otroligt många spel och ett levande utvecklingsklimat på ett annat sätt än för Linux. Det ska vi vara glada över.

Det viktigaste vi som spelare på Mac kan göra för att främja mer Macspel är att sluta gnälla och piratkopiera och istället köpa de lir vi tycker om. Då stödjer ni aktivt alla de timmar (och därmed pengar) det tar att utvceckla och porta bra spel till Mac. Sluta gnäll - gör något istället.

Jag har för mig att ett tag utvecklade Carmack (renderingsmotor-guden bakom doom/quake) på nextstep, vet dock inte hur det ligger till idag, men ID har alltid varit relativt snabba på att få ut versioner på andra platformer än win32.

Vad gäller själva frågan om fler mac portningar, så vill jag bara säga att det inte alltid är utvecklarna, utan ofta deras publishers man ska gnälla på. det har hänt för utvekalre runt om i världen att publishers helt har lagt ner en version för en av de tre största platformerna för att de inte tyckte det vore lönt..

Du har helt rätt i att macen som platform just nu nog har det bättre ställt än linux, och man kan ju bara hoppas på att intresset blir större, något som tyvärr hänger ihop med marknadsandelar för publishers :/

Jodå. Det ringer en klocka att Carmack (och därmed ID) har baserat sin motor på OpenGL som är en öppen standard. OpenGL finns även till Mac, vilket gör det hela enkelt att porta. Och återigen, jag tror ingen cynisk företagsledare skulle tacka nej till att tjäna pengar på en macportning, om han/hon trodde att det fanns pengar att hämta. Dessvärre tror jag att antalet macanändare som betalar för spel är så litet jämfört med pcanvändare att vi håller på att dö som marknad. Personligen skull jag nog faktiskt kunna köpa ett nytt graffakort för 4000 till min Mac om bara BF1942 portades...

Ursprungligen av William WM:

Det viktigaste vi som spelare på Mac kan göra för att främja mer Macspel är att sluta gnälla och piratkopiera och istället köpa de lir vi tycker om. Då stödjer ni aktivt alla de timmar (och därmed pengar) det tar att utvceckla och porta bra spel till Mac. Sluta gnäll - gör något istället.

Jag vet inte om den argumentationstekniken är så mycket bättre genom att dra alla spelare på mac genom samma kam och påstå att dom piratkopierar spel. Vad grundar du det påståendet på?

:rolleyes:

Senast redigerat 2004-02-25 00:07
Ursprungligen av xplane:

Jag vet inte om den argumentationstekniken är så mycket bättre genom att dra alla spelare på mac genom samma kam och påstå att dom piratkopierar spel. Vad grundar du det påståendet på?

:rolleyes:

Genom empiriska studier...

De flesta ser inget fel i att piratkopiera, i många fall inte jag heller. Jag anklagar inte personer, utan säger bara att vill man ha mer spel till Mac - då bör man även köpa spelen. Något som ofta inte görs.

Jobbar man som AD och tjänar bra med pengar så har man inga problem att köpa de lir man spelar. Men är man student och har Mac, då köper man inte spel man hittar på Internet.

Jag grundar mitt påstående på att jag känner otroligt många i Sverige som spelar på Mac, men nästan ingen köper sina spel.

Ursprungligen av William WM:

Jag tycker att det är ganska ojuste argumentationsknep av dig Fredrik Dolk att övertolka ett inlägg av någon annan och tillskriva dom en åsikt som de inte bevisligen har.

Det är möjligt att min punkt skulle bytts ut mot ett frågetecken i syfte att be dig om ett förtydligande. Men du skriver faktiskt svart på vitt BF1942 kommer med största sannolikhet inte att komma för Mac, vilket inte gör så hemskt mycket. När det väl skulle ha kommit så skulle det vara hopplöst föråldrat och ersatts av något bättre lir på PC.

Enligt dig gör det ingenting att BF1942 inte kommer till Mac eftersom den dagen det skulle vara färdigportat så har det kommit bättre lir till PC. Kan man tolka det på något annat sätt? Eller missar vi ditt sublima budskap?

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Enligt dig gör det ingenting att BF1942 inte kommer till Mac eftersom den dagen det skulle vara färdigportat så har det kommit bättre lir till PC. Kan man tolka det på något annat sätt? Eller missar vi ditt sublima budskap?

Man kan fråga sig vad nyttan är att få ett äldre, visserligen alldeles utmärkt spel portat till Macen när det inte kommer att spelas (och därmed utvecklas för) i lika stor utsträckning som när spelet var högintressant på PC.

Jag tycker istället att man bör lägga krutet på att nästa spel som DICE tillverkar skall vara plattformsoberoende. Att försöka få fler spel till Macen är inte fel, det är skitbra. Men aktionen kan jag tycka är lite missriktad - det kostar mer än det smakar får många av de inblandade.

Försök istället premiera Macen som en självklar spelplattform och försök få kommande spel direkt till Macen - som UT2k4 m.m.

Ursprungligen av William WM:

Man kan fråga sig vad nyttan är att få ett äldre, visserligen alldeles utmärkt spel portat till Macen när det inte kommer att spelas (och därmed utvecklas för) i lika stor utsträckning som när spelet var högintressant på PC.

Jag förstår inte vad du grundar det på. Ungefär som att jag och mina kompisar inte skulle spela Medal Of Honor bara för att våra PC-kompisar har ledsnat på det. Just det exemplet är ett utmärkt spel med en bra story som står sig oavsett när man spelar det. Sedan kommer vi säkert garva åt grafiken och spelmotorn om fem år, men det gör inte spelet tråkigare.

Jag jämför det gärna med filmer. Bara för att en film har haft premiär i USA för flera månader sedan så struntar ju inte den svenska publiken i att se den när den kommer till Sverige, med motiveringen att amerikanarna redan har hunnit sett den två gånger.

Ursprungligen av William WM:

Försök istället premiera Macen som en självklar spelplattform och försök få kommande spel direkt till Macen - som UT2k4 m.m.

Där är vi helt överens. Men jag tror det blir svårt i konkurensen av spelkonsoller och hemmabyggda PC-häckar. Få 14-åriga teknikgrabbar skulle lägga 20 000 kr och uppåt för att få en spel-Mac som motsvarar deras önskemål om prestanda.

Frågan är hur mycket Dice egentligen "styr" över Battlefield?
Är det inte EA som har rättigheterna?

Ursprungligen av snowdog:

Frågan är hur mycket Dice egentligen "styr" över Battlefield?
Är det inte EA som har rättigheterna?

Jag skulle tro att Dice har fulla rättigheter angående source-koden. EA har rätt att publicera PC-versionen, men det är Dice som bestämmer vilka som får använda och pilla med själva koden.

Antar jag.

Ursprungligen av snowdog:

Frågan är hur mycket Dice egentligen "styr" över Battlefield?
Är det inte EA som har rättigheterna?

Digital Illusions styr helt själva över Battlefield. De äger alla rättigheter samt äger varumärkena "Battlefield 1942" "Battlefield Vietnam" m.fl.
Dock är EA största ägaren i DICE (20% av aktierna) men inte så stora ägare att de kan styra över Battlefield.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 13:57

Det närmaste vi kommer till BF1948 är Halo!

Det har ju nästan alla saker som finns i BF.. Bara att det är längre in i framtiden.
Sen så finns det det andra saker som finns i BF som inte finns i Halo.
Men det kan man leva med. Tycker jag iaf.

Lite förtydligande från min sida...
DICE: Jag har träffat 6 st av dom, de som drog igång det. Det tyckte inte om Macen så jag träffade dom. Den stank att skriva på spel på helt enkelt.

Sedan var det en helt annan sak att de var gamla C-64 hackers. Några riktigt kända inom den världen.

  • Medlem
  • 2004-03-27 23:55
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Lite förtydligande från min sida...
DICE: Jag har träffat 6 st av dom, de som drog igång det. Det tyckte inte om Macen så jag träffade dom. Den stank att skriva på spel på helt enkelt.

Sedan var det en helt annan sak att de var gamla C-64 hackers. Några riktigt kända inom den världen.

Jag känner också en del av dem som grundade Digital Illusions när det väl begav sig och Digital Illusions började med spel för Amigan.

Faktum är att det var Mikael Balle, ledaren för Silents DK, som kom på idén om att göra en pinballsimulator. Några av medlemmarna i Silents SE tyckte detta var en intressant idé och första spelet såg ut att bli något. Så då grundades Digital Illusions. Iaf. enligt den korta versionen.

Många av medlemmarna i Silents började med C64 och gick sedan över till Amiga och sedan blev det PC.

Faktum är att DICE har försökt att få igång en egen macavdelning inom företaget. Bla. så kunde man då på den tiden läsa på MacWorld.se att DICE tog in intresseanmälan från macutvecklare för att bla. få över Motorhead till macen.

Det blev inget med det pga. av att de flesta macutvecklare inte hade rätt knowhow för att kunna jobba med sådana projekt.

Idag är det lite annorlunda vad gäller knowhow... det tråkiga är bara att den inte finns i Sverige (ännu).

Har ni inte redan sett så kolla in nyheten Battlefield 1942 släpps för Mac...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-03-25 11:21

Wee!!!

Mycket bra att BF motorn kommer till Mac... se bara vad Q3-motorn har givit oss

Bevaka tråden