Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två nya EyeTV från Elgato

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 09:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av macsolve
Gällde frågan även komposit video? Eller frågade du bara om analog antennmottagning? (hoppas verkligen den har analog video in annars känns det rätt kört)

Frågan gällde bara analog antennmottagning, men det verkar otroligt att han skulle ha utelämnat information om komposit video etc. om den klarat det. Men jag ska fråga för säkerhets skull.

Det mesta talar väl också för att den inte är kompatibel med ett Boxer-abonnemang ("only free-air"), vilket gör att den bara kan användas till SVT:s fyra kanaler. Det lär ju inte heller funka med digital kabel-TV eftersom utsignal från den ordinarie Digital-boxen endast är analog (gäller åtminstone UPC).

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-02 10:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Onewheel
Det finns en lag i Tyskland som säger att all TV skall vara gratis. Därav en Tysk maskin som tar in TV-signaler...endast okodade...hmmm bara en parantes.

Jaha? Vad innebär det? Alla i Tyskland kan se alla kanaler utan att betala något för det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 10:42

Skrev till elgato och frågade om kvaliten:

Citat:

The resolution that EyeTV 300 and 400 capture at is the full PAL signal, and encodes it in MPEG-2. The result is the same as a DVD.

Det är väl bättre än föregångaren som hade 300x400 eller liknande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oloff
Det är väl bättre än föregångaren som hade 300x400 eller liknande.

Den hade 320x240.
Låter sopigt men är helt OK på en TV, bättre än VHS iallafalll.
Jag lutar nästan åt den gamla om den bara kunde styra en extern dekoder, till exempel med ett IR-öga för att emulera fjärrkontroll.

Är det inte så att DVB-S och DVB-T är en ström av mpeg2 som kodats in i tv-signalen. Det enda EyeTV:n gör är att omvandla tv-signal till mpeg2. Det är inte fråga om konvertering från ett digitalt format till ett annat utan mpeg2 strömmen man erhåller är samma som sänds ut från tv-kanalen. Eller har jag fel ?

/henrik

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 13:33

Du har rätt Henrik dvb är mpeg2
dessa boxar är helt värdelösa om de inte går att ansluta pccard till dom så att man kan kör ett boxer eller viasat kort i dom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 13:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av power
Du har rätt Henrik dvb är mpeg2
dessa boxar är helt värdelösa om de inte går att ansluta pccard till dom så att man kan kör ett boxer eller viasat kort i dom

eller om man kan kombinera boxarna? Det vore bra om eyetv tar hand om kommunikationen med macen och man med en är oberoende från olika tv-system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 17:44

Boxer bekräftar:

Tack för ditt mail.

Denna box kan du inte använda till vårt utbud på vår hemsida kan du kontrollera vilka boxar som vi har godkännt, www.boxer.se

Med vänliga hälsningar
Anna Westner
Boxer kundtjänst

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 21:54

Problemet är att de inte finns någon kort läsare och så länge de inte gör de så är boxen värdelös i sverige om man inte skall vandra till fel sida av lagen !?!? så vitt jag vet så sänds inte några kanaler utan kodning i sverige varken viasat, senda eller canal digital så de kommer nog att vara svar ruta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 22:01

Låt oss inte förakta att det finns fyra SVT-kanaler som faktiskt sänds helt fritt, men visst, EyeTV är nog ingen höjdare för den svenska marknaden - inga analoga ingångar överhuvudtaget (kompoist, s-video etc.). Det kommer kanske dock något mer intressant på MacWorld i San Francisco i början av januari! Så här svarar Elgato på mitt senaste mejl, som bland annat innehöll en fråga om inte den tidigare EyeTV-modellen (för analog TV) kommer att uppdateras med FireWire etc.:

Citat:

You are correct - the EyeTV 400 cannot accept any analog video. It only works with a DVB-T antenna. It only has FireWire ports, and a jack for the antenna. The EyeTV 400 works with free
DVB-T channels only.

The EyeTV 300 and 400 are specialized DVB products, primarily for the European market. Look for a more complete view of our offerings during Macworld SF in early January. I can't be any more specific than that - we won't discuss our products until they are released.

Thanks again for your interest in EyeTV.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-12-02 22:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av power
Problemet är att de inte finns någon kort läsare och så länge de inte gör de så är boxen värdelös i sverige om man inte skall vandra till fel sida av lagen !?!? så vitt jag vet så sänds inte några kanaler utan kodning i sverige varken viasat, senda eller canal digital så de kommer nog att vara svar ruta

OK. Då har jag bestämt mig. Jag väntar till dess det kommer en lång läsare. Och en bättre version.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 11:04

Saxat från min diskussion under Hårdvara-Tillbehör. http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35021

Kopplar man EyeTV lådan till CanalDigital boxen med nån speciell sladd? Då styr man väl kanalerna med DigitalCanal boxens fjärrkontroll? Eller sitter EyeTV före boxen, men då kan den ju inte avkoda signalen? Och säg att Macen står 10 meter bort från boxen, kan man verkligen koppla ihop då på så långt håll?

Är det någon som kan ge ett svar?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 19:47

Hej på er!
Har läst era inlägg ett tag men nu blivit så nyfiken att jag registrerat mig. Läste om förra eye-tv att den bara kodade i MPEG1. Standard För DVD och mycket högre kvalitet är ju MPEG2. Vet någon om de nya kan koda i MPEG2 och om de kan göra det från analog video. Har flera hundra VHS-kasetter jag skulle vilja föra över på DVD. Kanon om någon har möjlighet att göra lika förnämlig test som tidigare. Per:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-04 21:55

De nya två kodar i MPEG2 men dock kan man inte koppla in en VHS-spelare om jag förstått rätt. För detta får vi vänta till MW SF.

Finns det PCI kort som samma jobb som EyeTV? och som fungerar bra..

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 07:14

Hej Oloff
Vad menas med MW SF?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per S
Vad menas med MW SF?

Macworld i San Francisco, världens (troligen) största Mac-mässa.
Hålls 5-9 januari 2004.

www.macworldexpo.com

jag är fullt nöjd om jag kan stoppa in min digitalbox i EyeTV 400, skitsamma om jag måste byta kanal via boxen som vanligt. Jag utgår ifrån att det ändå går att spela in osv. Frågan är bara vilka portar den har? Står ju ingenting om det på Elgatos hemsida - och när jag mailat dem har jag fått svar på alla mina frågor utom just detta. Men, en simpel s-video-ingång räcker ju för att få boxern att funka. Hur ser det ut med portar på den gamla eyeTVn? Lite rädd är man ju att det bara ska finnas komposit...

Det verkar ju dessvärre vara så att man inte kan koppla in dessa EyeTV till någon box alls utan är bunden till den digitala antenn ingången, vilket ger att man inte kan nyttja dessa i Sverige då DVBT är kodat och kräver typ en Boxerlåda, samt att de som har digitaltv via satellit troligen har alla kanaler kodade ändå och behöver gå via sin digitalbox.

Jag fattar inte varför de inte inkluderat en kortläsare i någon av modellerna... de finns ju sådana på PC-sidan.

men den lär ha en vanlig signalingång för extern bildkälla, enligt Elgato - så då måste den väl kunna skicka vidare såväl videokamera som digitalbox eller vhs. Frågan är i så fall vilken kvalitet det är på signalen; om det åtminstone finns s-video också eller om det bara är komposit.

EyeTV400 kommer öht inte att fungera - eller säljas - i Sverige. Macoteket är fortfarande tveksamma om de ens tänker ta in 300-varianten.

Vi får vänta och se vad som händer på mässan i SF om några veckor...

Citat:

Skrevs ursprungligen av maca
Låt oss inte förakta att det finns fyra SVT-kanaler som faktiskt sänds helt fritt, men visst, EyeTV är nog ingen höjdare för den svenska marknaden

Det blev väl lite mer intressant idag, när MTG säger att de åter skall sända i marknätet, och då i OKODAT format!! Alltså möjligt att se tillsammans SVT1, SVT2 och TV4. Så då är det bara Femman som man saknar, så har åtminstånde jag de kanaler som jag tittar 97% av tiden på.

artikel expressen.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-29 17:42

Ja det stämmer faktiskt att TV4 också sänder okodat i det digitala nätet! Och snart alltså även TV3, ZTV och TV8.

Senast redigerat 2004-01-29 17:53

Mycket trevligt med denna box, nu vill vi bara se lite prover på den. Själv funderar jag på en eyetv -firewire låda att komplettera den Powerbook jag antagligen köper in ganska snart, En powerbook, en projektor, en eyetv låda med hög upplösning och en dvi projektor är vad jag är ute efter, plus ati remote wonder fjärrkontroll. Sen är jag nog nöjd.,

Nu har vi testat EyeTV 400 och den fungerar utmärkt, otroligt bra bild!

På Boxers hemsida kan du skriva in ditt postnummer för att se om marksänd digital-TV täcker området där du bor: http://www.boxer.se/?page=67

Idag kan man ta emot följande marksända digitalkanaler utan avgift i Sverige och fler kommer sannolikt inom kort:
(Man behöver alltså inte betala för något Boxer-abonnemang för att se dessa)
SVT1
SVT2
24
Barnkanalen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 13:38

Fungerar det även om man bor i ett hus med UPC som leverantör och man inte köper någon form av kabel-tv av dem?

Du tar emot signalen ifrån luften inte via någon kontakt i väggen så det funkar ja.

Bevaka tråden