Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac förändrar Kharma

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://www.99mac.se/vbindex.php?id=104

Kharmasystemet är ändrat idag. Kommentera!

Lathund:

= Kharma +

= Medlemmen har lämnat Kharma men har ännu inte nått 50 inlägg som krävs.

= Kharma -

[En teknisk fråga. Har fått två kharma-kommentarer, men bara en har gett poäng. Varför? Ska det vara så, eller är bugg? Om ska återigen varför?] Edit 2: Tack för förklaringen...

Edit: Annars tycker jag att de nya reglerna är bra. På offtopic har det blivit så av egen vilja att folk skriver i kommentaren vem kharman är ifrån, vilket funkar bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 10:29

Den största bristen i Kharmasystemet finns enligt min mening kvar. Det är att poängen hamnar på användaren och inte inlägget. Man kan ju betygsätta disskusionerna, varför inte bara låta oss göra samma sak på inläggen och skippa kharma helt. Att betygsätta en disskusion undviker jag i och för sig eftersom en bra disskussion kan spåra ut och då kan man inte ändra sin röst. Men inlägg ändras ju ofta inte. Om man kunde poängsätta varje inlägg så skulle man ju även kunna låta oss användare filtrera bort de som fått under en viss nivå. Så om ett gammal vanlig mac vs pc disskusion dyker upp så kunde man slippa alla troll om folk satte låga betyg på deras inlägg.

  • Medlem
  • 2004-02-23 10:47
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Om man kunde poängsätta varje inlägg så skulle man ju även kunna låta oss användare filtrera bort de som fått under en viss nivå. Så om ett gammal vanlig mac vs pc disskusion dyker upp så kunde man slippa alla troll om folk satte låga betyg på deras inlägg.

Mycket bra idé!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 10:19
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Den största bristen i Kharmasystemet finns enligt min mening kvar. Det är att poängen hamnar på användaren och inte inlägget. Man kan ju betygsätta disskusionerna, varför inte bara låta oss göra samma sak på inläggen och skippa kharma helt. Att betygsätta en disskusion undviker jag i och för sig eftersom en bra disskussion kan spåra ut och då kan man inte ändra sin röst. Men inlägg ändras ju ofta inte. Om man kunde poängsätta varje inlägg så skulle man ju även kunna låta oss användare filtrera bort de som fått under en viss nivå. Så om ett gammal vanlig mac vs pc disskusion dyker upp så kunde man slippa alla troll om folk satte låga betyg på deras inlägg.

Du skulle fått full pott av mig, detta tycker jag är en superb lösning. Liknar ju slashdot och det fungerar ju mycket bra. Men jag tycker bara att man behöver + eller minus poäng så välger man själv vilket "threshold" man vill läsa forumet med.

Lägg ner hela Kharma-systemet. Det har inte tillfört ett skvatt.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Lägg ner hela Kharma-systemet. Det har inte tillfört ett skvatt.

Dolk - om inte dom här åtgärderna gör att systemet fungerar bättre så försvinner Kharma.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-23 10:38

Jag tycker det är bra att man kan se vilken person som gett en Kharma. Det gör nog att man tänker efter lite bättre innan man ger någon Kharma, speciellt negativ sådan. Kanske att det hade varit bättre att inte visa den här informationen på de inlägg som redan varit. Alla har ju då lämnat Kharma i den tron att det varit anonymt. Detta skriver jag inte i "egen sak" Jag har bara lämnat positiv Kharma och jag står för allt jag skrivit.

Dock har jag blivit ledsen på en person som två gånger givit mig negativ Kharma. Båda gångerna, efter vad jag tycker, helt i onödan.

Den ena gången uttryckte jag min åsikt i "Dellreklam på 99mac" Jag fick då negativ Kharma av denna person med kommentaren "Ja känner du det så får du väl lämna oss. Hejdå."

Den andra gången hade jag ett inlägg i "Premiär för Kharma" Den gången var kommentaren "Varför inte!"

Ni kanske tycker att det är löjligt att bli ledsen över detta, men det blir jag, löjligt eller ej. Hade nog varit bättre om jag inte vetat vem personen var som givit mig denna negativa Kharma. För honom iallafall - nu kommer jag att vara skeptisk till allt vad denna person skriver. Jag vet ju att han inte vill se mig här på 99mac.

Ursprungligen av Eva:

Ni kanske tycker att det är löjligt att bli ledsen över detta, men det blir jag, löjligt eller ej. Hade nog varit bättre om jag inte vetat vem personen var som givit mig denna negativa Kharma. För honom iallafall - nu kommer jag att vara skeptisk till allt vad denna person skriver. Jag vet ju att han inte vill se mig här på 99mac.

Du är inte alls löjlig, det är av precis den här anledningen jag helst ser att det här onödiga ryggdunkarsystemet läggs ner.

Det blir ett jäkla liv på detta forum så snart ett ämne inte är 100% Mac-relaterat, men vad är Kharma då? Är det mycket Mac över det systemet? Åter igen, det tillför inte ett skvatt, det medför bara att kompisar sitter och ger varandra plus-Kharma och att idioter sitter och ger vettiga människor minus-Kharma utan vettiga anledningar.

Om jag läser ett bra inlägg på 99mac så stannar det vid det. Inte sjutton har jag något intresse av att sitta och ge några jäkla betyg till höger och vänster. Är inlägget så jäkla bra så skriver jag eget inlägg och berömmer skribenten istället.

Lägg ner!

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Du är inte alls löjlig, det är av precis den här anledningen jag helst ser att det här onödiga ryggdunkarsystemet läggs ner.

Det blir ett jäkla liv på detta forum så snart ett ämne inte är 100% Mac-relaterat, men vad är Kharma då? Är det mycket Mac över det systemet? Åter igen, det tillför inte ett skvatt, det medför bara att kompisar sitter och ger varandra plus-Kharma och att idioter sitter och ger vettiga människor minus-Kharma utan vettiga anledningar.

Om jag läser ett bra inlägg på 99mac så stannar det vid det. Inte sjutton har jag något intresse av att sitta och ge några jäkla betyg till höger och vänster. Är inlägget så jäkla bra så skriver jag eget inlägg och berömmer skribenten istället.

Lägg ner!

Håller med dig, trots att du är AIK'are!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 10:23
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Du är inte alls löjlig, det är av precis den här anledningen jag helst ser att det här onödiga ryggdunkarsystemet läggs ner.

Det blir ett jäkla liv på detta forum så snart ett ämne inte är 100% Mac-relaterat, men vad är Kharma då? Är det mycket Mac över det systemet? Åter igen, det tillför inte ett skvatt, det medför bara att kompisar sitter och ger varandra plus-Kharma och att idioter sitter och ger vettiga människor minus-Kharma utan vettiga anledningar.

Om jag läser ett bra inlägg på 99mac så stannar det vid det. Inte sjutton har jag något intresse av att sitta och ge några jäkla betyg till höger och vänster. Är inlägget så jäkla bra så skriver jag eget inlägg och berömmer skribenten istället.

Lägg ner!

Instämmer till fullo.

  • Medlem
  • 2004-02-23 10:54
Ursprungligen av Eva:

Hade nog varit bättre om jag inte vetat vem personen var som givit mig denna negativa Kharma. För honom iallafall - nu kommer jag att vara skeptisk till allt vad denna person skriver. Jag vet ju att han inte vill se mig här på 99mac.

Precis, jag tycker det är bra att se vem som lämnat dålig kharma i sådana här fall som i ditt fall med Dell-reklamen. Nu vet du ju att du inte ska lyssna på den här personens inlägg då han var så barnslig och tyckte du skulle lämna 99mac på grund av ditt inlägg i dell-diskussionen.

Och förresten tycker jag inte det är alls fånigt att du blev ledsen. Tvärt om.

  • Medlem
  • 2004-02-23 10:42

Mycket bra gjort

  • Medlem
  • 2004-02-23 10:56

Tråkigt för de fega satar som gömt sig bakom att systemet varit anonymt. Nu syns de plötsligt! Jag har en känsla av att dåligt motiverad Kharma kommer att försvinna med det nya systemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 11:00
Ursprungligen av stfm:

Jag har en känsla av att dåligt motiverad Kharma kommer att försvinna med det nya systemet.

Jag tror också att dom dåliga motiverade minusarna kommer försvinna. Nu måste folk vara beredda på att stå för vad dom gjort.

Ursprungligen av dabloom:

Jag tror också att dom dåliga motiverade minusarna kommer försvinna. Nu måste folk vara beredda på att stå för vad dom gjort.

Dagens sanning!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 11:11

Gillar eg inte kharma. Alla bara klagar på min svenska. att jag skriver välle ist för väl. och juhe ist för ju. spelar roll då.

Man kanske ska ge dom nya reglerna en chans då. När folk måste stå för sina åsikter och handlingar så brukar dom vara aningen lättare på avtryckarfingret.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Man kanske ska ge dom nya reglerna en chans då. När folk måste stå för sina åsikter och handlingar så brukar dom vara aningen lättare på avtryckarfingret.

Så säger du bara för att alla bombar dig med Kharma nu pga ditt tydliga och vettiga inlägg

  • Medlem
  • 2004-02-23 11:38

Äntligen. Jag efterlyste detta redan i karmans barndom. (Vad var det jag sa... )

  • Medlem
  • 2004-02-23 11:48

lustigt att problemet inte finns på offtopic.se där det finns mycket större utrymme för subjektivitet. Eller borde finnas i alla fall. Det är i alla fall inget som verkar vara ett problem där.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 12:00

/me fascineras över hur stor vikt folk lägger vid det här med kharma... Man skulle nästan kunna tro att folk blivit religiösa på kuppen och försöker skaffa sej en sjyst sits i nästa liv...

/jensa

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-02-23 12:15
Ursprungligen av schmuck:

/me fascineras över hur stor vikt folk lägger vid det här med kharma... Man skulle nästan kunna tro att folk blivit religiösa på kuppen och försöker skaffa sej en sjyst sits i nästa liv...

/jensa

Hehe.. precis. Jag får vibbar till Villa Meduza... kommer man att åka ut så småningom också?

  • Medlem
  • 2004-02-23 12:50
Ursprungligen av Puppet:

Hehe.. precis. Jag får vibbar till Villa Meduza... kommer man att åka ut så småningom också?

Rösta ut den minst Macaktiga medlemmen varje vecka... och så slutar det med att man taktikröstar ut de starkaste medlemmarna. Kan bli hur bra som helst!

konstigt vi inte har sett nån med en "kharma-farm" än.. Fast det finns ju inte så mycket att vinna på det här.
Ett forum annanstans där vi hadde ett system liknande kharma systemet kom folk snabbt på idén att regga ett antal konton vars enda syften var att ge sig själv poäng, fast då fick man ju också mer admin rättigheter ju fler poäng man hadde..

ärligt talat, så bryr jag mig inte mycket om 99mac kharma systemet, jag har ingen använding av det, jag brukar kunna komma ihåg vem som skriver vettiga inlägg och det fåtal som inte gör det, vill jag veta om nån har varit medlem länge eller inte så tittar man ju i profilen.
Så, berätta för mig, varför skall jag bry mig om kharma systemet? ryggdunkande behöver jag inte, så vilken annan funktion fyller det egentligen?

Kharmasystemet känns inte helt rätt imho. jag kunde inte bry mig mindre om någon delar ut plus eller minus om det jag skrivit och jag kommer inte att använda det själv, men en känslig individ kan nog ta illa vid sig eftersom det i praktiken fungerar som anonym mobbning.

Bra att Martin har tittat närmare på detta men jag skulle hellre se att det försvann helt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 12:57

Tycker Kharma har potential, men samtidigt ska man inte manipulera systemet. Det var tydligen användare som gett moderatorer negativ kharma? Om det nu fortsätter, kopplat med att man kan se vilka användare som ger kharma, vore det inte bättre att tala med nämnda användare? Befogad och konstruktiv kritik bör man i allra högsta grad ta åt sig av.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 13:04

Om en som skrivit färre än 50 inlägg ger kharma till någon, kommer det omvandlas till "äkta" kharma när givaren kommer över gränsen på 50 texter?

Tycker Kharma inte fyller någon speciell funktion förutom att tacka er moderatorer. En person som kanske skriver ett klumpigt inlägg en gång kommer att få mindre Kharma, men det gör INTE att jag strunta i att läsa hans inlägg nästa gång i en ny tråd. Vad är meningen med Kharma systemet?
Hade väll varit en sak om folk med mycket Kharma fick tillgång till vissa speciella saker, men så som det ser ut nu så är det ju inget speciellt att ha mycket Kharma. Kul att folk tycker om en, men det är nog mer nackdelar med systemet än vad det finns fördelar.

Ursprungligen av dabloom:

Om en som skrivit färre än 50 inlägg ger kharma till någon, kommer det omvandlas till "äkta" kharma när givaren kommer över gränsen på 50 texter?

Japp.

Bevaka tråden