Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång USB-kabel är OK till en skrivare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns begränsningar på USB-längden? (behöver typ 5 meter) Funkar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 16:44

sjovall,

Enligt specarna på USB Implementers Forum så är maxlängden 5 meter för låghastighets-enheter, samt 3 meter för "fullfarts"-enheter.

Maxlängderna kan kringgås om man kopplar spänningsmatade USB-hubb(ar) emellan kablarna, å på så sätt förstärker signalen elektriskt.

Så,

Dina 5 meter mellan dator å skrivare bör inte vara några problem...

-Torkel

Jag har två st 3 meterskablar till min skrivare, med en USB-switch i skarven. Den har ingen egen strömförsörjning och det fungerar problemfritt.

Jag har 5+3 meter och det går utmärkt!

J.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 22:03

Funkar också utmärkt med förstärkare om man inte vill sätta in en hubb. Jag hade en kabel som jag ville förlänga, ville då inte sätta en hubb enbart för den köpte då en aktiv förlängningskapel. Slipper dessutom extra strömkablar, det har i alla fall jag tillräckligt.........
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1889.htm

Martin

Senast redigerat 2004-02-13 17:07

Kanon, den här tåden löste precis ett stort problem jag har. Jag behöver nämligen 8 meter USB-kabel till min Epson 2100. Förut trodde jag att en USB-hubb med extern strömförsörjning var enda lösningen. Den hubben skulle då hamna mitt i taket. Men en aktiv förlängsningskabel löser ju mitt problem.

Fungerar USB 2.0 med aktiv förlängsningskabel?

1
Bevaka tråden