Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDE till USB 2 lådekrångel.

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en Extern kabinett 3,5" IDE till USB 2 på PC Superstore för att koppla mot 2x2 G5 med 10.3.2 Den ser precis ut som en FIRESMART ALU låda men har som sagt USB 2. Tryckte in min gamla 120 giggare och byglade som MASTER enl instruktionerna.

Medföljande drivrutin GeneIOUSBIDE110.pkg skulle tydligen göra jobbet men gav endast möjlighet att SKRIVA till disken. Om jag läste från HD'n så hängde sig systemet.

Okej, efter sex timmars rotande på nätet hittade jag en GeneIOUSBIDE230.pkg och provade med den.. och jävlar.. det fungerade!!! ...trodde jag...:confused:

Den kan fortfarande SKRIVA och nu kan jag läsa från skivan men...
efter en par hundra MEG så låser sig systemet och den otrevliga svarta rutan på alla språken kräver KNAPPOMSTART!! Ibland drygt 900 MB ibland 250. Inga konstiga ljud från HD'n utan bara: *blink* Starta om!

Tror jag testat ALLT. Disken ÄR felfri. Det blir samma schiit om jag tar en annan HD och pluggar i lådan. Apples Disk utility friskförklarar... men drive 10 fryser efter 20% test av volymstrukturen.
Har slitit bort alla extra USB grunkor (EyeTV tex), tryckt på interna resetknappen, ryckt mitt hår och brutit mitt svärd....

Har någon någon piffig lösning månne?

Ursäkta, men kör inte Du Panter? Varför i så fall installera drivisar? Det borde fungera rakt av. Kasta det Du installerat och testa. Jag vill inte p-nka Dig i ögat, mne kolla alltid om det finns underliggande systemstöd INNAN Du installerar drivisar. För externlådor borde stödet ha kommit i och med Jaguar, om inte ännu tidigare. Att installera drivisar från en medskickad CD kan förvirra systemet. Rensa!!!!!

Tack för pinket. Jag ska omedelbart rensa och testa.

..men finns det något sätt jag kan se vilka filer som drivrutinpaketet innehållit?

Senast redigerat 2004-02-21 12:44
  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 13:12

Uninstaller borde kunna hjälpa dig att städa, i annat fall kan du ju öppna paketen med pacifist och titta var de installerar filer och göra det manuellt.

Hmmm.. Nu tror jag att jag gjort ALLT näst intill använt en hagelbössa.

Hittade alla filer genom litet rotande. Rensade, slängde, startade om, reparerade skivbehörigheter.
Disken MOUNTAR som vanligt, jag kan läsa alla kataloger men när jag kopierar får jag över en vit ikon följt av... HÄNGNING. Finder låser sig och går inte att starta om.

Installerade nytt system... ingen skillnad. Disken mountar osv.

Installerade Genesys IO USBIDE tillägget och startade om.

Nu kan jag, precis som vid ruta ett i den här berättelsen, få tillbaka något hundratal MEG... och sen hänger sig ALLT (Svarta rutan)

Illa. Om Du nu fått väck allt som av misstag smugit sig in, så återstår egentligen bara hårdvarufel som jag ser det.

Byt kabel - den som följer med lådan har sannolikt inte högsta kvalitet
Testa med annan disk i lådan - kolla byglingen en gång extra
Testa mot annan dator

Sen återstår väl bara att gny hos leverantören - surt.

Tja, kabeln är redan utbytt. Jag har lyckats köra den mot en iBook (med USB "1") och då funkade låddan. Gör jag om samma sak mot G5'an (kör genom en USB1-hub) så får jag svartrutan...

Läste någonstans att 10.3.3 skulle innehålla uppdateringar för USB. Får väl hoppas på det om ingen annan har andra erfarenheter och lösningar.

Det som är så mysko är att: eftersom det är så jäkla svårt att hitta drivrutiner på nätet så verkar dom inte behövas (no shit sherlock) likväl funkar det bättre (men inte bra) när jag använder den uppdaterade versionen av den medföljande drivisen.

Känns som om Du isolerat felet ganska väl. Inget fel på låddan eller disken, utan på G5. Återstår att dammsuga Macfixit.

Jag hävdar dock fortfarande att Du inte ska behöva extra drivrutiner till låddan, det ska finnas fullt stöd i systemet.

Då går jag och dänger produkten i PC Superstores affärsdisk på måndag.

Sakta i backarna nu. Du fick den ju att fungera UA mot en iBook. Alltså kan det knappast vara fel på låddan. Men efter att ha läst trådens senare del en gång till så ser jag att det står via en USB1 hub på ett ställe. Koppla in den direkt i G5. Fungerar den då, är det hubben Du ska misstänka.

Det kan finnas anledning att särskilja tillbehören. De som kan köra USB2 ska sitta på en egen USB2 hub och övriga kan samsas på den gamla USB1 hubben.

Näe, jag har hela tiden kört lådan i USB2 jacket i fronten på G5'an (alt baksidan som test). Hubben var bara ett test för att sakta ner överföringen. Tänkte att om det gick på den slöare iBooken kanske den inte "hinner med" i högre hastigheten...

OK. Testa mot någon annan dator som kan köra USB2. Kan du hitta en med Panter och en med Jaguar så får Du ännu mer info. Just nu känns det som om det handlar om bristande stöd i G5 under 10.3.2 som spökar.

jepp. Jag ska knacka litet dörr och försöka hitta en USB2:a .

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-09 16:49

Jag har precis samma problem fast med en iBook G4. Systemet är helt fräscht (OS X 10.3.2) och jag har en (förmodligen) likadan USB-2 låda.

Jag kan plugga in disken den monteras oftast OK, jag kan skriva till den OK (testat med en ~700MB stor fil), men jag kan inte läsa från disken. Finder:n hänger och jag måste tvångsboota datorn för att den ska bli "normal" igen.

Det är inget fel på den externa lådan för jag kan använda den utan problem tillsammans med flera PC:ar så det verkar vara något problem med disken och Apple's inbyggda driver.

Har du hittat någon lösning på problemet?

Ingen lösning i sikte

Nixpix ingen lösning bara gråare hår.

Prexis som du kan jag få tillbaka något hundratal meg -bland nära 1GB och sedan hänger sig ALLT.
Ibland får jag över en BLANK IKON med filnamnet sedan hänger sig systemet TOTALT -och försöker jag slänga filen klagas det över att "andra applikationer använder den"

Jag har till och med testat 10.3.3 (som jag lånade av en "kompis-kompis-kompis" på internet) för att de skulle visst ha bättre USB-stöd... men ack nej. Ingen skillnad, ytterligare ett grått hår till stacken.
Som parentes kan jag infoga att jag återinstallerade 10.3.2 efter litet strulmisstankar och omotiverade krascher och som parentes till parentesen inflika att problemet kvarstår.

Kartong:

Senast redigerat 2006-05-29 00:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 18:59

Det är väl bara att gå tillbaka med den. Det är väl antagligen fel på grejorna.

Pssst... Det finns bra grejor med både Firewire och USB 2.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-09 19:39

Kakazooka:

Det är precis en sån låda som jag har...men du har ändå mer tur än mig...för jag har aldrig lyckats kopiera in någonting alls, får bara upp en blank ikon som du beskriver. Skriva däremot är inga problem...
Tråkigt att höra att 10.3.3 inte verkar fungera för jag hade hoppats att den uppdateringen skulle lösa problemen

Mondo:

Visst kan jag försöka få tillbaka mina pengar och byta mot en låda med stöd även för FW, men felet ligger till 99% inte i lådan utan i OS X någonstans, Lådan fungerar utmärkt med alla datorer jag testat med utom just min iBook. Dessutom har jag hittat info i utländska forum som visar att fler har problem med masslagringsenheter som stöder USB-2.

Se den här tråden t.ex: http://forums.osxfaq.com/viewtopic.php?t=8737

Dom föreslår att man installerar "debug"-drivers från Apple vilket verkar fungera, men på bekostnad av sänkt prestanda (iofs bättre än att inte kunna använda den alls). Är dock lite tveksam till att installera dom då jag ännu inte är så hemma på det "inre" i OS X i fall något skulle gå snett...

Det jäkliga är att när jag kör låddan mot min iBook (G3 500) så tuggar den som det ska -om än såååå långsamt (USB1)

nilrog: Vilken drivis kör du? Medföljande GeneIOUSBIDE110.pkg? När jag har den funkar det något sämre än den jag hittade efter tre timmars nätletande, GeneIOUSBIDE230.pkg -som gör att det det bara nästan inte alls funkar...

Mondo: Huvvet på spiket! Det lönar sig aldrig att vara SNÅL. Paradoxalt nog köpte jag en G5 2x2 och den var ju inte gratis -så: återigen snålheten bedrar visheten... MEN NU HAR DETTA UTVECKLAT SIG TILL EN PERSONLIG DATORVENDETTA!!! -Det SKA ju funka och då SKA det funka!!!! Jävelberg också!!

Ursprungligen av Kakazooka:

Det jäkliga är att när jag kör låddan mot min iBook (G3 500) så tuggar den som det ska -om än såååå långsamt (USB1)

nilrog: Vilken drivis kör du? Medföljande GeneIOUSBIDE110.pkg? När jag har den funkar det något sämre än den jag hittade efter tre timmars nätletande, GeneIOUSBIDE230.pkg -som gör att det det bara nästan inte alls funkar...

Mondo: Huvvet på spiket! Det lönar sig aldrig att vara SNÅL. Paradoxalt nog köpte jag en G5 2x2 och den var ju inte gratis -så: återigen snålheten bedrar visheten... MEN NU HAR DETTA UTVECKLAT SIG TILL EN PERSONLIG DATORVENDETTA!!! -Det SKA ju funka och då SKA det funka!!!! Jävelberg också!!

Kanske dum fråga men har du provat med andra USB-kablar ? Vissa billiga kablar kan vara dåligt skärmade och ta upp störningar. USB2 kräver ju bättre kablar än USB1

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-09 20:13
Ursprungligen av Kakazooka:

nilrog: Vilken drivis kör du? Medföljande GeneIOUSBIDE110.pkg? När jag har den funkar det något sämre än den jag hittade efter tre timmars nätletande, GeneIOUSBIDE230.pkg -som gör att det det bara nästan inte alls funkar...

Jag använder den inbyggda drivrutinen i OS X, dvs. jag har inte installerat någon extra drivrutin. Hittade "GeneIOUSBIDE230.pkg" idag men efter vad jag förstår så ska jag inte behöva den...

Tankade precis ner Apple's debug driver för 10.3.2 och i den finns även "standard" drivrutinen vilket dom påstår ska version 2.0.5 om jag tolkar infon på Apple's sida rätt. Men om jag tittar i "Systeminfon" i min dator så säger den att "IOUSBFamily" har version 2.0.1?? Vilket skulle motsvara vad som finns i OS X 10.2.8. Är sugen på att testa den men skulle vilja ta en "backup" på det jag redan har ifall något går snett, och det har jag inte klurat ut hur jag gör än...tips emottages gärna

Ursprungligen av Kakazooka:

MEN NU HAR DETTA UTVECKLAT SIG TILL EN PERSONLIG DATORVENDETTA!!! -Det SKA ju funka och då SKA det funka!!!! Jävelberg också!!

Precis

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-10 18:26

Bet nyss i det sura äpplet och installerade GeneIOUSBIDE230.pkg för att se om det blev någon skillnad...och det blev det

Nu kan jag kopiera in filer på ca 700 MB utan problem

Det är kanske lite för tidigt att ropa "hej" men det fungerar åtminstone betydligt bättre än förut. Ska dock "stressa" den lite mer sen ikväll för att se om det var en tillfällighet.

Tja... vad kan jag säga... Hurra för dig och din dator. Hoppas verkligen att det håller i sig (låter som ironi men är faktiskt innerligt). Själv ska jag försöka få till ett byte med PC Superstore och testa om det kan vara ett måndagsex. Det verkar ju som om den här låddan tillverkats i NÅGRA exemplar (under ett gäng olika namn) och av döma av avsaknaden på andra Maccare med samma problem så KAN det vara så att jag sitter på ett bakfyllemåndags-exemplar.

"Min kärlek till datorer är dessvärre inte besvarad"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-11 07:04

Nja, lite tidigt kanske jag ropade...men det fungerar mycket, mycket bättre än förut iaf. Försökte kopiera lite större mängd data och då hängde den sig igen efter ~2,5 GB. Men den här gången gick det fortfarande att kopiera ytterligare filer via terminalen. Plus att det fungerade att "tvångsavsluta" Finder:n, så jag behövde inte köra den brutala vägen och boota om datorn...

Hittade ytterligare info på nätet om att Äpplets inbyggda drivis för USB2-IDE inte verkar vara 100% generell utan den har sina "favorit"-chip som den gillar bättre än andra. Dock lite skumt att inte tillverkaren av lådan släpper ytterligare nån drivis till den här lådan...

Händer ingenting snart får jag väl också försöka byta in den, eller kränga den till nån kompis som bara har PC

Hade jag vetat när jag köpte lådan att jag skulle skaffa en iBook så hade jag köpt en med FW OCH USB-2 för åtminstone när det gäller externa diskar så är det tydligen FW som gäller för Mac...

Hoppas du får ordning på lådbytet!

Ursprungligen av nilrog:

Bet nyss i det sura äpplet och installerade GeneIOUSBIDE230.pkg för att se om det blev någon skillnad...och det blev det

Nu kan jag kopiera in filer på ca 700 MB utan problem

Det är kanske lite för tidigt att ropa "hej" men det fungerar åtminstone betydligt bättre än förut. Ska dock "stressa" den lite mer sen ikväll för att se om det var en tillfällighet.

Jag har feta problem med USB 2 också så om du har lust får du gärna mejla mig filen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-05 17:23

Filen finns att hämta här: http://www.mapower.com/

Under "External Case" -> "3.5" -> "Map-H31" -> "Driver"

Mailade även till alla mailadresser dom hade på sidan och frågade om dom hade någon ny drivrutin på G. Fick bara ett svar från en kille på kundtjänsten i Europa någonstans som sa "Vad tråkigt, men fabriken kommer nog att svara dig"...något mer svar har inte kommit

Men den verkar fungera ganska bra för mig nu. Uppdaterade till 10.3.3 efter att jag installerade drivrutinen och har än inte stött på några problem. Men jag har iofs inte försökt något mer med filer på flera GB. Men så länge jag bara för över många små filer, eller enstaka filer på under 1 GB så har jag inte längre några problem.

Försökte ladda ner "IOUSBFamily-206.4.1-log.dmg.bin" från Äpplet men det ville visst inte... kanske måste man vara medlem?

Maila mig den så testar jag -är just nu helt datorsjälvmordsbenägen adrenalinjunkie så jag testar vadsomhelst utan backup

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-09 21:26

Kommer inte åt din e-postadress via din profil Kan du pröva att maila mig? Alternativt skicka din e-postadress i ett privat meddelande till mig?

1
Bevaka tråden