Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bli gästskribent - vinn 500kr i veckan

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kommer göra ett par Quicktimefilmer i helgen med lite mer info om livet som redaktör och våra nya coola arbetsverktyg som inkluderades i version 4.0 uppdateringen.

Ska bli kul att imponera lite!

99mac dokusåpa/realityshow?

måste tillägga att jag tycker det här är ett bra initiativ, dels för att få in bra artikler men framföralllt ett sätt att få in fler!

500 spänn är ju ingen jättesumma men ända lagom för att det skall bli värt det liksom..

Följande filmer förklarar bättre hur du ska använda PM POST för att skapa nyheter direkt ifrån ditt skrivbord (kräver OS X)

http://99mac.se/nyhetsbilder/pmpost/pmpost1.mov (1,9MB)
http://99mac.se/nyhetsbilder/pmpost/pmpost2.mov (10MB)
http://99mac.se/nyhetsbilder/pmpost/pmpost3.mov (1MB)

http://99mac.se/nyhetsbilder/pmpost/imagewell1.mov (2,6MB)
http://99mac.se/nyhetsbilder/pmpost/imagewell2.mov (2,6MB)

Så här ser vår nya klient ut!

kör ni pMachine på framsidan? eller har dom nån grej ihop med vb-forumet?

eller är det bara ett tillfälle att programmet heter pMpost..?

Vi kör en hybrid av vBulletin - vBindex och pMachine faktiskt. Vi har tagit dom bästa delarna ur flera program och slagit ihop dom.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-20 20:35

Bara ren nyfikenhet, är det Björnström själv som pratar i filmerna?

Smidigt system! Känns som att nyheterna automatiskt kommer att bli fler bara pga enkelheten.

Tänk på upphovsrätten! Det är enkelt men inte lagligt att sno andras bilder.

Ursprungligen av Clas:

Bara ren nyfikenhet, är det Björnström själv som pratar i filmerna?

Så är det.

Ursprungligen av Clas:

Bara ren nyfikenhet, är det Björnström själv som pratar i filmerna?

Ehh - ja. Fatta hur svårt det är att tala tydligt och "allvarligt" in i en iSight när alla andra på kontoret flinar åt en

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-20 23:00
Ursprungligen av Björnström:

Ehh - ja. Fatta hur svårt det är att tala tydligt och "allvarligt" in i en iSight när alla andra på kontoret flinar åt en

Det var absolut ingen kritk! Var bara lite nyfiken, inte vanligt att man hör folk på forumet tala precis...

Ursprungligen av Björnström:

Ehh - ja. Fatta hur svårt det är att tala tydligt och "allvarligt" in i en iSight när alla andra på kontoret flinar åt en

Du har en stor chans att bli speaker med! jag som skåning förstod!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 19:17
Ursprungligen av pizzabudet:

Du har en stor chans att bli speaker med! jag som skåning förstod!

Du är inte en äkta skåning, i sådana fall

Skämt åsido så var Björnströms snack rätt så coolt.. Det märktes (?) att det var levande och inte bara stelt som en robot med lite "effekter" som: Coolt, va?; Smart, eller hur? och dylikt.

Hade varit rätt kul att vara gästskribent. Problemet är bara att hitta något vettigt och intressant att skriva om. Inte mycket man vet som 17-åring :rolleyes:

Edit: Kom på att jag diggar dina "Eh..." stenhårt

Edit 2: Glömde bort att jag nyss fyllt 17

Edit 3: Kom på att jag inte kunde stava till "fyllt"

Senast redigerat 2004-02-23 14:25
  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 21:01

Hur spelade ni in filmen?

Ursprungligen av mopp:

Hur spelade ni in filmen?

Skulle tro att det är SnapzPro som använts. Om inte annat så finns alla funktioner där också.

Ursprungligen av mopp:

Hur spelade ni in filmen?

Det är SnapzPro precis som någon annan gissade. SJUKT bra program. Det kommer ett test på det också - sällan som jag är så imponerad av program i denna prisklass kan jag säga.

  • Medlem
  • 2004-02-20 21:22

Wow, mycket imponerande system. Visste inte att det kunde vara så enkelt! (och även jag undrar vem det är som talar, är det björnström själv månne?)

Ursprungligen av samul:

Wow, mycket imponerande system. Visste inte att det kunde vara så enkelt! (och även jag undrar vem det är som talar, är det björnström själv månne?)

Vi har funderat igenom våra behov ganska länge faktiskt - sedan slog vi ihop en massa olika system för att ta godbitarna ur varje del (allt för att minska programmeringstiden - kostnaderna). Slutresultatet är riktigt coolt faktikt tycker åtminstonde jag.

Det är lite MAC över lösningen!

Allt som saknas nu är en dual G5 Xserve

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 22:12

Har ni ingen version på skånska så att man förstår ?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-02-24 20:00
Ursprungligen av Pallish:

Har ni ingen version på skånska så att man förstår ?

Eller för OS9!!!!!

Haha - det blir skillnad på det om/när vi sparkar igång vår QTSS. Då är gränsen 300 pers ungefär (eller 100 j#%la megabit samtidigt)!

Jag har nämnt det tidigare. Jag tycker att 99mac skulle kunna göra längre videoreportage och distribuera dom feta filerna via BitTorrent. Så slipper 99mac stå för bredbandsnotan. SnapzPro är superbra om man vill göra programvarutester. Resultatet blir dessvärre jättestora filer, men med BitTorrent slipper man det ekonomiska problemet. Dessutom är det ett alldeles lagligt och politiskt gulligt sätt att använda p2p-teknik. Demokrati på gräsrotsnivå möter hightech, typ.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-21 12:57

Björnström: Intressant.

Men varför inte lägga allt direkt på webben?
Alltså en login där varje redaktör får så mycket tillgång de behöver.
Då slipper man ju ladda ner massa, och funkar även på pc.

Eller är det gammal modigt??

Ursprungligen av skatan:

Björnström: Intressant.

Men varför inte lägga allt direkt på webben?
Alltså en login där varje redaktör får så mycket tillgång de behöver.
Då slipper man ju ladda ner massa, och funkar även på pc.

Eller är det gammal modigt??

Haha - missade jag att nämna det? Det finns naturligtvis ett riktigt fett administrationsgränssnitt där redaktörerna kan läsa och editera alla nyheter ifrån alla sajter och även välja när tex gästskribenters nyheter skall publiceras.

Som exempel kan jag säga att det kommer en nyhet klockan 15.00 och en annan klockan 18.00 här på 99mac. Imorgon finns en godbit vid 08 och en huvudnyhet vid 12.00.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-21 13:41

Skulle vara intressant att få se lite hur proffsen bygger sina administrationssytemet... vi kan inte få liten titt på de också??

Ursprungligen av ace4711:

Jag har nämnt det tidigare. Jag tycker att 99mac skulle kunna göra längre videoreportage och distribuera dom feta filerna via BitTorrent. Så slipper 99mac stå för bredbandsnotan. SnapzPro är superbra om man vill göra programvarutester. Resultatet blir dessvärre jättestora filer, men med BitTorrent slipper man det ekonomiska problemet. Dessutom är det ett alldeles lagligt och politiskt gulligt sätt att använda p2p-teknik. Demokrati på gräsrotsnivå möter hightech, typ.

Jag har eventuellt en lösning på bredbandsnotan för exempelvis filmer etc genom ett nytt avtal. När/om det blir av kommer vi kunna använda oss av QTSS och filmer för att göra presentera olika events och produkter - finns enorm potential där.

Vi använder Pmachine i grunden - det kostar typ 700 spänn på www.pmachine.com.
(finns nog demos där också)

Jag tänkte faktiskt skriva ett test på Pmachine inom kort.

Ursprungligen av Björnström:

Vi använder Pmachine i grunden - det kostar typ 700 spänn på www.pmachine.com.
(finns nog demos där också)

Jag tänkte faktiskt skriva ett test på Pmachine inom kort.

har dom börjat ta betalt numera? jag tror det var gratis en gång i tiden, det var iaf det för en två år sen när jag byggde ett cms runt det..

Hmm.. Är det en bugg måntro? När man klickar på "Gästredaktör" så är det en fellänkning. Sen kan det vara bra och se vem som har skrivit också

Det är inte en "bug" det är en "unimplemented feature"

Kort sagt - knappen leder ut i cyberspace just nu. Namnet på författaren får han skriva dit själv under nyheten om det är en gästskribent.

Bevaka tråden