Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie hårddisk med firewire fryser Finder

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen köpt en LaCie d2 FW800 (200GB) extern hårddisk, med FW800 samt USB (ingen fw400-utgång finns). Eftersom mina maskiner inte fixar mer än FW400 använder jag kabeln FW800 till FW400. Jag kör Panter (10.3.2). På den externa disken lagrar jag mediafiler såsom musik och video. Mitt problem är att vid överföring av data så uppstår krascher emellanåt, badbollen snurrar och jag tvingas stänga av datorn medelst knappen.

Har för mig att jag hört om att Panther inte är helt överens med Firewire (disken har senaste firmware så det är inte frågan om att Panther raderar data). Har också iSight ansluten, men problemet uppstår även med iChat avstängt. Mina funderingar går i riktningen att det är kabeln, dvs överföringen mellan FW800 och FW400 som är problemet, men detta är inte mer än en gissning (inte särskilt kvalificerad sådan).

Är det någon som känner igen problemet och gärna en lösning vore jag tacksam för respons.

Har du samma problem med USB gränssnittet, om du inte har provat än så testa med det. Annars fuderar jag på om FW 800 är kompatibelt med FW 400 då antalet stift kontakterna emellan skiljer sig åt 9 resp 6 st.

Hej igen mikado! En enkel fråga har du en FW kabel som har 9 pinnar i den ena kontakten och 6 pinnar i den andra om inte så är det en sådan du skall ha. I vilket fall testa med USB också funkar det med det så är det FW överföringen som spökar.

Tack för responsen. Jag har provat med USB utan problem, men inte i dagligt bruk då jag just ville ha Firewirefart på det hela. Beträffande stiftkontakterna så levererades hårddisken med en kabel som har 6 stift i ena ändan, och 9 i andra, dvs gjord för FW800 till FW400. Tycker det talar för att de borde vara kompatibla, men jag kanske fått fel för mig.

Kanske skall förtydliga att det är inte alltid som överföringen kraschar.

Okej då har jag kanske en lösning åt dig. Jag har precis varit på Lacie och kollat runt lite och hittat följande;

Is my FireWire hard drive compatible with OS X?
LaCie FireWire 400 and 800 hard drives are compatible with Mac OS 9 and OS X, including the latest released versions, 9.2.2 and 10.3.2.
Certain LaCie FireWire 800 drives manufactured before October 1, 2003 may require a firmware update to prevent data loss when using OS X v10.3 (Panther). Please see this note:
http://www.lacie.com/news/news.htm?id=10059 , to determine if your drive may require an update.

FireWire 400 drives do not require a firmware update. There are no known issues between OS 9, OS X, and LaCie FireWire 400 drives.

The LaCie Update Tool 1.1.1 has been made available to assist users in checking their drives, and to make sure the drive firmware is up-to-date.

Important: Updating drive firmware is a critical task that should be done with attention to the included instructions. While LaCie has taken precautions to minimize and prevent data loss, be sure to have a backup copy of any important files or data before attempting to update firmware. Normally, firmware updating will not alter any data on the drive. If there are other unanticipated issues with your system, data loss is possible during the update process. Please proceed with caution.

Kolla att du har rätt firmvare om du inte har det så lär du få uppgradera, var försiktig om du skall göra det!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-20 13:12

Prova annars att formatera om disken med Alternativet som skriver nollor på hela disken. Det kan hjälpa.

Det vore bra om du hade något som stöder ditt påstående Creops en länk eller nåt...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-21 01:42
Ursprungligen av xplane:

Det vore bra om du hade något som stöder ditt påstående Creops en länk eller nåt...

Tvivlare!!

Det är annars ett ganska känt faktum att hårddiskar behöver formateras minst en gång när dom är nya med en total nollning. Det tar bort ev skräpfiler som kan ligga kvar från tillverkaren. Detta är omtvistat men jag står för det.

Annars, att använda en FireWire-konverteringskabel från 800 till 400 som den du har bör inte vara något problem. Det har stundom förekommit problem med att det är systemet själv som försöker sätta disken i "sleep mode" pga bugg i Strömsparare vs FireWire, men i 10.3 och nya LaCie diskarna borde inte det felet finnas kvar.

Har du provat att flytta på kabeln till en annan port? Ibland hjälper det.

Och förresten Xplane, varför måste jag bifoga till en annan källa? Vad säger att det inte är folk som refererar till mej?

Du har en poäng där det erkännes Creops men då får du nog plocka fram det i någon form som styrker det påståendet...:)

Ursprungligen av Creops:

Tvivlare!!

Det är annars ett ganska känt faktum att hårddiskar behöver formateras minst en gång när dom är nya med en total nollning. Det tar bort ev skräpfiler som kan ligga kvar från tillverkaren. Detta är omtvistat men jag står för det.

Du får gärna ge oss en länk som i vart fall styrker det "kända" faktum som du ovan hänvisar till.

Håller med. Känns som löst tyckande. Att formattera en drive mer än en gång i samma installation tillför inte ett skvatt. Om den däremot är formatterad via en annan kontroller, KAN den ibland vara ide att formattera om den via den nya anslutningen om man nu flyttad på den. Men annars . . . . näh. Som vanligt är jag beredd att ackomondera om jag ser information som styrker avvikande uppfattning.

xplane, tack för ansträngningen att besöka LaCie. Kharma för det om något, men jag har redan kollat där och testa mitt firmware med resultatet att jag har senaste versionen.

Instämmer beträffande Creops, skulle gärna vilja få tipset underbyggt då jag inte vill radera hårddisken utan att vara säker på att detta hjälper.

Inga krascher idag, förresten.

Med tanke på en annan aktuell tråd vill jag förtydliga. Min dator kraschar inte, den hänger sig!

Knappast någon ansträngning att besöka en sida eller två....Trist att det strular finns knappast något värre än när hårdvara inte beter sig som det skall och dessutom bara ibland. Då är det inte lätt att göra någon felsökning.

Problemen, inträffar det vid alla typer av filer eller är det vid en viss storlek eller antal?

Möjligen ingen ansträngning fysiskt, men trots allt ett par tangentryckningar som inte annars skulle gjorts.

Har lagt mitt musikbibliotek på den externa hårddisken och delar ut mitt musikbibliotek på (trådlöst) LAN, så det är främst fråga om att strömma mp3 och aac. Problemet har hittills uppstått vid access till och från den externa hårddisken och iTunes både på maskinen med firewireanslutning och den andra maskinen som hämtar via Airport. Hoppas jag varit någorlunda tydlig beträffande hårdvarukonfigurationerna. Tror dock att problemet kan avgränsas till firewireöverföringen eftersom jag aldrig haft problem tidigare då jag haft min musik på intern hårddisk.

Jag tror vi kan vänta oss en uppdatering från antingen Lacie eller Apple snart. Tror starkt på det senare då det ser ut som om Apples drivisar framförallt när det gäller FW800 lämnar en del övrigt att önska i stabilitet.

Märkligt annars att så få har skrivit någa inlägg i den här tråden annars. Kom in bara vi är inte farliga...

OK, jag har nu formatterat om disken (även om motivet för detta är oklart). Återkommer med facit när jag testat det hela.

Tack för tipsen.

Nej, problemet kvarstår även efter omformattering. Det händer när iTunes läser filerna på den externa disken. Efter en tid, någon timme, snurrar badbollen och det enda som hjälper är att stänga av datorn forcerat. Vågar man hoppas att 10.3.3 kan lösningen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-23 00:51

Skicka tillbaka disken... Det gjorde inte jag med mina Maxtordiskar och det ångrar jag djupt.

Som jag sa, det fungerar ibland, lika bra att prova allt.

Vill meddela att det hela verkar fungera nu. Föreföll vara iTunes som spökade, dvs efter det att jag stängt av equalizern så har jag inte haft några problem (varför nu den var på). Skall tillägga att jag även formatterade disken enligt tipsen ovan så det kan inte uteslutas att detta också hjälpte.

Således inte LaCies fel, eller kablagets.

Har fått problem med min iSight som slutade att fungera efter uppdatering av
den. Kom fram till att det är LaCie Firewire hårddisken som ställde till problem, när jag stängde av den och startade om så fungerade iSighten. Problemet är också att håddisken
inte monteras utan att starta om systemet, samt att findern fryser när jag avmonterar den.

/Roffe

1
Bevaka tråden