Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne till iBook G4 från datorbutiken.com

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på jakt efter lite mer minne till min nyinköpta iBook G4. Hittade en 512 MB Kingston modul på datorbutiken.com för 879 kronor (inkl. moms). Bra pris, men hur är det med kompabiliteten? Någon som har erfarenhet av just detta minne?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512SOKDDR266

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 12:15

iBook G4an slukar ganska många minnen.

KIngstonminnen är precis vad macoteket säljer så svaret är nog ja. Det bör fungera.

Slog till på en sådan modul, ni som har uppgraderat, blir datorn rejält rappare elr är skillnaden försumbar?

/David

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-20 22:39

Skicka ett inlägg när du vet hur det funkar. Ska köpa minne separat också.
/Glenn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 23:44

extra minne gör alltid datorn snabbare.
sitter på en gig på min powerbook. mums

Min minnesjakt slutade i att jag besökte den lokala PC-handlaren och köpte ett PC2700 minne. 1067 kronor, vilken deal!

Jag köpte detta minne (Kingston 512 MB) till min iBook G4 för två veckor sedan. När jag hade installerat det kraschar datorn 1-2 minuter efter start. Körde medföljande hårdvarukontroll utan att ge något fel. På Kingstons hemsida ger de ett annat minne på förslag om man väljer Apple iBook G4 än det nämda från Datorbutiken. Finns det ett specielt "mac-minne"? Skickade tillbaka minnet men är i akut behov av ett nytt...

Ursprungligen av Fredrik Pettersson:

Jag köpte detta minne (Kingston 512 MB) till min iBook G4 för två veckor sedan. När jag hade installerat det kraschar datorn 1-2 minuter efter start. Körde medföljande hårdvarukontroll utan att ge något fel. På Kingstons hemsida ger de ett annat minne på förslag om man väljer Apple iBook G4 än det nämda från Datorbutiken. Finns det ett specielt "mac-minne"? Skickade tillbaka minnet men är i akut behov av ett nytt...

damn, jag som har ett minne från datorbutiken på väg hem till mig i skrivande stund.

nu vågar jag inte ens testa det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-24 23:15
Ursprungligen av Fredrik Pettersson:

Jag köpte detta minne (Kingston 512 MB) till min iBook G4 för två veckor sedan. När jag hade installerat det kraschar datorn 1-2 minuter efter start. Körde medföljande hårdvarukontroll utan att ge något fel. På Kingstons hemsida ger de ett annat minne på förslag om man väljer Apple iBook G4 än det nämda från Datorbutiken. Finns det ett specielt "mac-minne"? Skickade tillbaka minnet men är i akut behov av ett nytt...

Varför lyssnar folk aldrig på vad jag säger/skriver. T.ex den här tråden ->> tråden http://99mac.se/forum/showthread.php?t=36509

"Kingston och speciellt de som heter VR (valueram) brukar stöka."

Varför tror ni att Kingston tillverkar en billigare VR (value = snik) serie? Det händer ofta att de funkar men inte alltid, de är helt enkelt sämre.

Det är billigare för Kingston att byta ut dem åt folk som klagar än att kassera stora mängder med minnen som inte fungerar när man verkligen använder de till max i en server. Vanlig folk skyller istället på Windows och Bill när deras dator hänger sig, felet är istället att de har dålig hårdvara. Detta vet hårdvarutillverkarna och bryr sig inte om att testa hårdvaran till 100% innnan de släpper den till försäljning.

Ni behöver inte lyssna på allt jag säger men när jag pratar hårdvara så är chansen väldigt stor att jag har rätt.

Leif Karlsson: Jag har mailat dig men inte fått svar, undrar om du kan berätta var i Uppsala du köpte ditt minne?

hälsningar Wallsten

Ursprungligen av Wallsten:

Leif Karlsson: Jag har mailat dig men inte fått svar, undrar om du kan berätta var i Uppsala du köpte ditt minne?

hälsningar Wallsten

Åh, sorry. Jag kollar så sällan den e-mail adressen som jag registrerade mig på 99mac med.

Jag köpte minnet på Angel PC, ute i Flogsta, bredvid ICA-butiken. Kollade just på deras hemsida men minnet finns inte representerat där. "Adata" är märket, aldrig hört talas om det förut men det fungerar bra. Jag har kört lite tungare kompileringar (gimp, KDE) och det bara flyter på.

Nu har jag 640MB RAM i iBooken! Tidigare har jag endast haft 512MB som mest, det var i min PPC.
Så det känns som om jag spräckt ljudvallen eller motsvarande!

Avbeställde minnet från datorbutiken och
vände mig till Angel PC i Uppsala, kostade mig 1075:- funkar bra än så länge! peppar peppar...
datorn är betydligt "rappare".

hälsningar Wallsten

1
Bevaka tråden