Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idag kom min iBook!!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter två veckor utan dator levererades äntligen min maxade ibook g4 12".
Väntan har varit svår då jag inte varit offline sedan 1994-95

under de första fem minuterna jag testade os x slogs jag av klassiskt efterköpsbeteende, "vad konstigt allt ser ut, datorn lyder inte" mm men nu när jag utforskat ibooken i 6h så börjar bitarna falla på plats os x är ett roligt och kraftfullt OS.

det enda jag tycker är lite konstigt är att minimera-knappen och stänga knappen har samma funktion, fönstrena hamnar ju bara på två olika platser i taskbaren, finns det någon inställning som gör att stänga knapppen verkligen stänger programmet?

att installera/avinstallera program känns också lite sccary men det klarnar väl också antar jag

peace out och räkna med att jag kommer trakassera er proffs en tid framöver!

/David

jag menar dockan inte taskbar sorry

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-20 19:40

Gratulerar till ett bra köp!

  • Medlem
  • 2004-02-20 19:52

Wallsten:

Jag tror att du har missuppfattat lite. Stängknappen stänger fönstret, och minimeraknappen minimerar mycket riktigt fönstret. Det har inget med programmet i sig att göra, det avslutar du från menyn om du inte vill ha det igång. Att fönstret är kvar i dock efter att du stängt det tror jag inte på, däremot kan programikonen vara kvar, om du lagt den där. Lycka till!

Ursprungligen av stfm:

Wallsten:

Jag tror att du har missuppfattat lite. Stängknappen stänger fönstret, och minimeraknappen minimerar mycket riktigt fönstret. Det har inget med programmet i sig att göra, det avslutar du från menyn om du inte vill ha det igång. Att fönstret är kvar i dock efter att du stängt det tror jag inte på, däremot kan programikonen vara kvar, om du lagt den där. Lycka till!

jo viisst fattar jag att ikonen är kvar men det var inte riktigt det jag menade, om du kollar under ikonen efter att du genomfört manövern jag beskrev så hittar du en svart pil, som indikerar att programmet körs, vad betyder det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 22:26
Ursprungligen av Wallsten:

om du kollar under ikonen efter att du genomfört manövern jag beskrev så hittar du en svart pil, som indikerar att programmet körs, vad betyder det?

Precis som du skriver - den indikerar att programmet körs. I mac os kan du oftast stänga alla fönster som tillhör ett program utan att själva programmet avslutas.

Ursprungligen av tei:

Precis som du skriver - den indikerar att programmet körs. I mac os kan du oftast stänga alla fönster som tillhör ett program utan att själva programmet avslutas.

ok, I see, det är helt nya banor man måste tänka i som switcher roligt är det iaf, samma känslla som när jag -88 försökte kopiera en diskett på min atari ST

Visst tar det ett tag att anpassa sig till något nytt. Är inne på min drygt tredje vecka med OS X(har använt det en del tidigare av och till) och nu är jag nästan helt van med allting... men den tiden krävdes. Största skillnaden från Windows tyckte jag var att allting verkade vara så simpelt, lätt att ställa in och framförallt snyggt och genomtänkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-20 20:33

Alt-Q stänger programmet snabbt

Ursprungligen av b0bben:

Alt-Q stänger programmet snabbt

tack för tipset! kommer nyttjas flitigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 22:35
Ursprungligen av b0bben:

Alt-Q stänger programmet snabbt

Nehej du, Äpple (command) + Q ska det vara...;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-22 19:38
Ursprungligen av Earth:

Nehej du, Äpple (command) + Q ska det vara...;)

Vetefan vad som hände där, tänkte i huvet "kringla-Q" men ändå skrev jag Alt.
fyfan, måste varit ganska trött

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 20:33

Grattis. Jag fick min i början iBook i början av veckan.. den kom på 6 dagar efter beställningen ..

Detta är första gången jag seriöst använder en Mac med mac os/osx och jag är imponerad av gränssnittet och stabiliteten. Ska även slänga in GNU/Linux på den snart och se hur det fungerar ... Använder Linux mestadels på min PC sedan ett par år tillbaks och ser fram emot att se hur det fungerar på en apple produkt...

Håller också med om att det från början är en hel del man inte förstår men som skrivet ovan... Bitarna faller ganska snart på plats.

Vad som också är underbart med OSX är UNIX delen ... Det finns en riktig Terminal att arbeta i och många applikationer som jag annars använder i Linux finns portade till OSX .. härligt kort sagt.

Har som sagt snart haft min iBook i en veckan och är så nöjd. Det är sällan man träffar på datorer som fungerar så problemfritt från start. Föresten ... det var en rolig överaskning att få med hela iLife '04 i paketet.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 20:41
Ursprungligen av Tai`shar:

Detta är första gången jag seriöst använder en Mac med mac os/osx och jag är imponerad av gränssnittet och stabiliteten. Ska även slänga in GNU/Linux på den snart och se hur det fungerar ...

Du la väl in X11 från installationsskivan - plocka sedan ner ex.v. fink och sedan vore det väl skam om du saknade Linux

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 20:51
Ursprungligen av Pär:

Du la väl in X11 från installationsskivan - plocka sedan ner ex.v. fink och sedan vore det väl skam om du saknade Linux

Anväder Linux dagligen och hittar inget bättre för mina behov. Sedan efter snart 10 års användning av det så släpper man det inte så lätt till något främmande.

Sedan inhandlade jag min iBook av två stora skäl: En bärbar dator som fungerar att arbeta med på min universitetsutbildning och att den var liten med bra batteritid. Att man sedan fick OSX ser jag bara som ett sätt att utvidga sina datorkunskaper och att en iBook är både stilren och rentav snygg är ju bara ett plus.

Jag kommer nog aldrig att ge upp Linux däremot. Slänger in det och kör en dualboot om allt vill fungera som det borde. Sedan finns det ju fina distributioner portade för ppc, även om jag vägrar använda Yellowdog.

Så kommer det nog att bli bara lilo eller grub vill fungera som det borde...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-02-20 22:26

Debian fungerar finfint på Mac, och du kommer vilja använda yaboot som bootloader - är du van vid lilo kommer du känna igen dig.

olov

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 01:16
Ursprungligen av olov:

Debian fungerar finfint på Mac, och du kommer vilja använda yaboot som bootloader - är du van vid lilo kommer du känna igen dig.

Jovisst funkar Debian bra på mac. De har ju en förmåga att stödja alla proc som finns .. Men själv kommer jag nog använda Gentoo då jag känner några som arbetar med det på Gnome sidan ... Man vill ju inte svika att hjälpa dem ... Sedan är det lite så att jag sedan X antal år tillbaks är en inbiten Slackware användare som gillar att sitta och mecka ihop mitt system ...

Jag säger då inte att Debian är ett dåligt val! Snarare tvärt om då Debian med sitt kraftfulla apt(-get) ger mycket bra möjligheter till användarkontroll vilket jag är i behov av. Det "tråkiga"/jobbiga med Debian tycker jag är, efter att ha testat det på min PC, att de är så strängt inriktade på stabila paket. Den kärna som följer den nyaste ison är ju 2.2.x ..

Känner iofs själv att jag måste sätta mig in i Debian mer. Känns som ett bra alternativ till både Slackware och Gentoo. Problemet ligger väl mestadels i tidsbristen och då är det alltid enklast att arbeta i ett system som man följt utvecklingen av.

Ang bootloadern yaboot. Har du någon länk till det samt dokumentation ? Blir ju intresserad.

Btw. skapligt fint stöd mellan Ximians Evolution och iCal ! Härligt!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 10:10

Följer ilife med till ibooken numera, tänker främst på GarageBand?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-02-22 17:19
Ursprungligen av Tai`shar:

Jag säger då inte att Debian är ett dåligt val! Snarare tvärt om då Debian med sitt kraftfulla apt(-get) ger mycket bra möjligheter till användarkontroll vilket jag är i behov av. Det "tråkiga"/jobbiga med Debian tycker jag är, efter att ha testat det på min PC, att de är så strängt inriktade på stabila paket. Den kärna som följer den nyaste ison är ju 2.2.x ..

Ang bootloadern yaboot. Har du någon länk till det samt dokumentation ? Blir ju intresserad.

Här har du en yaboot howto. Du har nog missuppfattat debians pakethantering lite, jag kör Debian på några olika burkar (bland annat min TiBook 550, Wallstreet 233 och en PC) och väljer att köra Stable (som du pratar om - äldre versioner men överlägset testade och stabilast paket) på min server men Unstable på allt annat. Det finns även ett Testing och Experimental träd.

..men var och en blir salig på sin distrubition, har jag hört Och mångfald är trevligt!

olov

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 17:53
Ursprungligen av olov:

Här har du en yaboot howto. Du har nog missuppfattat debians pakethantering lite, jag kör Debian på några olika burkar (bland annat min TiBook 550, Wallstreet 233 och en PC) och väljer att köra Stable (som du pratar om - äldre versioner men överlägset testade och stabilast paket) på min server men Unstable på allt annat. Det finns även ett Testing och Experimental träd.

..men var och en blir salig på sin distrubition, har jag hört Och mångfald är trevligt!

olov

Hehe det är väl så. Man vill gärna inte släppa det man använt. Iaf så försöker jag ta mig in i Debian världen och ska väl se vad det blir tillslut för dist på min ibook. Behöver nog läsa in mig lite på apt-get å så ..

yes! jag fick med det, men när jag skulle spela upp en av de förinstallerade låtarna stod det, #your harddisk is too slow" kul att man köpt en låbgsam daotr, hoppas det beror på minnet.

Ursprungligen av Wallsten:

yes! jag fick med det, men när jag skulle spela upp en av de förinstallerade låtarna stod det, #your harddisk is too slow" kul att man köpt en låbgsam daotr, hoppas det beror på minnet.

Körde du låten från hårddisken ? Eller från DVD driven? Viss skillnad.

Ursprungligen av jazzper:

Körde du låten från hårddisken ? Eller från DVD driven? Viss skillnad.

från hårddisken, den swappade rejält, måste bero på minnet.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-21 10:35

Har samma dator och är nöjd! Hårddisken internt är dock slö, 4200 varv. Det funkar skitbra med extern 7200varvare via FW! Eller byt ut den interna...

Man kanske kan fresta dig med ett billigt extrabatteri? http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=39735

1
Bevaka tråden