Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs: "Apple är skuldfritt"

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Daniel Ström:

Läste en artikel om det här för ett antal veckor sedan på HBS (tror jag det var) där de intervjuade David Yoffle från Harvard buisenss school som studerat och följt Apple under det senaste årtiondet. Den var väl nyanserad och belyste de problem som Apple står inför.

Mac OS X kostade drygt 1 miljard dollar att utveckla, Windows XP likaså. Apple kunde fördela detta över ungefärligen 3 miljoner användare. Microsoft kan fördela XP:s utvecklingskostnader över 120 Miljoner användare. Nästa generations system kommer kosta nästan det dubbla att utveckla, runt 1.5-2 miljarder dollar både för Apple och för Microsoft så antalet användare är helt avgörande i det långa loppet. Det är inte sunt för Apple som företag att halvera sina likvida medel för att utveckla nästa generations operativsystem. När de väl lanserar nästa generations Mac OS så är det väsentligt att de har en större markandsandel med fler användare att fördela kostnaderna över, annars blir de tvungan att dra ner på utvecklingskostnaderna/tempot (och halka efter M$).

Okej, tack!

Ursprungligen av Daniel Ström:

Apples kassa må vara välfylld men den är ändock för liten för att vara hälsosam ur ett längre perspektiv. Livet efter Mac OS X kommer inte bli en dans på rosor för Apple, kostnaden för att utveckla nästa generations system kommer vara mördande och kosta minst det dubbla av vad de har i kassakistan idag. Minst en fördubblad användarbas skulle var hälsosamt/nödvändigt ur ett ekonomiskt perspektiv. Apples idag välfyllda kista är till stor del ett resultat av IT-boomen och Steves skickliga manövrering av organisationen under sötebrödsdagarna, det likvida kapitalet har varit i stort sett oförändrat sedan 2001.

Att vara en datavärldens BMW håller inte i längden då det är omöjligt att ha samma marginaler per enhet i databranschen.

Håller med att Apple behöver fler användare men OSet efter OSX är ju väldigt långt i framtiden och kommer att finansieras stegvis.
Att Apple har haft relativt konstant "krigskassa" de senaste åren beror ju på att Apple har kört relativt "säkert" hade Apple för några år sedan satsat några miljarder på att expandera och lyckats med detta så hade dom nog haft ett större kapital idag och betydligt fler användare.

Skälet till att BMW går så bra är ju för att dom verkligen levererar bra bilar som folk är extremt nöjda med. Apple har ju en motsvarande position i datorvärlden men har en del kvar för att hålla samma klass som BMW vad gäller tillförlitlighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-19 20:46
Ursprungligen av Daniel Ström:

Att vara en datavärldens BMW håller intei längden då det är omöjligt att ha samma marginaler per enhet i databranschen.

Att vara datavärldens Trabant och på samma gång göra bra datorer håller inte heller. Varken i längden eller på kortare sikt. Vill man ha PC så köper man det, jag ser inte hur världen i stort tjänar på att Apple lägger ner sig självt...

Nej, grattis till skuldfriheten och till 99macs scoop!

PS. huvudpoängen med Steves utskick måste ju vara att säga "titta, jag är faktiskt en bättre VD än de där Harvarddårarna". Jag tror de flesta anser detta ur ett produktperspektiv, men ekonomiskt alltså...

Nämäen va' TREVLIGT. Hoppas på ännu bättre ifrån grabbarna o tjejerna borta på SV, CA.
TILL APPLE: Keep up the good work!

99mac nämns på Tysklands största Mac-nyhetssida

http://www.macnews.de/index.php?_mcnpage=51265

R-e-s-p-e-c-t-!

(observera att svenska MacWorld inte skriver om detta!)

Ursprungligen av Björnström:

(observera att svenska MacWorld inte skriver om detta!)

Nej... istället skriver Nils Holmlöv att han ser fram emot den dagen det kommer virus till OS X :rolleyes:

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200402/19/20040219111950_MW125/20040219111950_MW125.dbp.asp

Det gick ju att läsa om detta redan i Januari: http://uk.news.yahoo.com/040116/101/ejkww.html

Ursprungligen av Rickard A:

Det gick ju att läsa om detta redan i Januari: http://uk.news.yahoo.com/040116/101/ejkww.html

Japp - det fanns även en artikel på Washington Post.

Men dom innehåller inte Steve Jobs trevliga och inspirerande brev till dom anställda.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 14:05

Eftersom memot kom ut efter den 16e Februari så finns det inte nämnt någonstans men Fred Anderson sade det redan i Januari och jag tror att t om Steve Jobs sa något om det under Macworld. Finns att läsa på Macworld.uk

Enda egentliga nyheten var Memot självt... inte att Apple är skuldfritt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Eftersom memot kom ut efter den 16e Februari så finns det inte nämnt någonstans men Fred Anderson sade det redan i Januari och jag tror att t om Steve Jobs sa något om det under Macworld. Finns att läsa på Macworld.uk

Enda egentliga nyheten var Memot självt... inte att Apple är skuldfritt.

//Rob

Exakt - det finns återgivet tidigare i denna tråd flera gånger.

Däremot var det ju ett coolt brev, eller hur?

F´låt en korkfråga; Handlar tråden om att Apple nu satt sig på en annan potta genom att betala av sina långfristiga skulder, eller att Martin är en hejare på det vetenskapare kallar citeringar?

Att betala av alla sina skulder öppnar för fientliga övertag från företag med sinande kassakista som vill skaffa ett bättre likviditetsflöde genom att för ett annat företags kassa köpa det företaget och hoppas på att likviditeten också räcker till att täta hålen i det egna luftslottet. Dessuton har avbetalandet gått ut över möjligheten att öka utdelningen till aktieägarna, vilket sannolikt påverkat börskursen negativt. När denna påverkan nu upphör kommer risken för fientliga övertaganden att öka. Apple har varit föremål för sådana spekulationer tidigare.

Jag kan ingenting om företagsekonomi, men min uppfattning är att Steve Jobs styr sitt företag med magen snarare än med huvet. Känns det bra så är det rätt, och förvånansvärt ofta har karln rätt. Jag har i alla fall väldigt svårt att tro att Steve skulle släppa iväg Apple för allmän plundring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-02 18:27

Jag håller med Leonardo och Anton, detta innebär att man har dels en dyrare finansiering än nödvändigt (även om apple troligtvis i det här läget är internfinansierande, vilket är mycket positivt) och att man utsätter sig för risken med fientliga uppköp.

Men detta är ju faktiskt bara ett internt klappa-sina-anställda-på-axeln-mejl, och inte ett finansiellt uttalande.

Kanske dags för lite återköp av aktier och utdelning?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 19:07

Skulle det vara bra att de är skuldfria? Att finansiera företaget på enbart aktieägarnas pengar kan ju en bli en ganska dyr historia med tanke på att aktieägarna lär kräva en högre avkastning än låneinstitutens ränta. Dessutom har ju ett företag alltid en skuld till ägarna. Så "skuldfritt" kan ju ett företag per definition aldrig bli...eller jo...om det likvideras...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 21:17
Ursprungligen av miguelfurst:

Skulle det vara bra att de är skuldfria? Att finansiera företaget på enbart aktieägarnas pengar kan ju en bli en ganska dyr historia med tanke på att aktieägarna lär kräva en högre avkastning än låneinstitutens ränta. Dessutom har ju ett företag alltid en skuld till ägarna. Så "skuldfritt" kan ju ett företag per definition aldrig bli...eller jo...om det likvideras...

Aktieägarnas avkastning är väl ialla fall tänkt att tas från vinster, och inte via lånade medel. Sedan är det säkert en massa faktorer som styr hurvida det är bättre eller mindre bra att inte ha lån. Förhoppningsvis har Apples ekonomer så pass mkt kunnande och/eller inflytande att de kan styra om så att bästa altenativet väljs.

Vidare tyckte jag mig se rädsla för att de skulle vara vidöppna för uppköp. Är det inte så att Apple har en hel del giftpiller som försvårar uppköp?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 07:22
Ursprungligen av Jörgen U:

Aktieägarnas avkastning är väl ialla fall tänkt att tas från vinster, och inte via lånade medel. Sedan är det säkert en massa faktorer som styr hurvida det är bättre eller mindre bra att inte ha lån. Förhoppningsvis har Apples ekonomer så pass mkt kunnande och/eller inflytande att de kan styra om så att bästa altenativet väljs.

Vidare tyckte jag mig se rädsla för att de skulle vara vidöppna för uppköp. Är det inte så att Apple har en hel del giftpiller som försvårar uppköp?

Vinst är ett redovisningsmått (eg finns det ju flera olika) som kommer från resultaträkningen. Lån och eget kapital (ägarnas lån) finns på balansräkningen och har ingen direkt påverkan på vinsten. Med andra ord kan man inte säga att aktieägarnas avkastning kan tas från lånade medel om man beräknar det på vinsten. Däremot påverkar balansräkningen resultaträkningen indirekt på flera sätt. Tex sänks vinsten när man betalar på de banklån man har mm. Men framförallt påverkar skuldsättningsgraden företagets interna kostnader för finansiering.

Antag att ett företag skall göra en investering. För att finansiera investeringen kan företaget, förenklat, låna pengar från en bank eller från ägarna. Eftersom ägarna i allmänhet (åtminstone om vi pratar börsnoterade företag) vill ha en högre avkastning än vad bankerna kräver i ränta (annars hade ju företaget stoppat sina pengar på banken och fått ut en större avkastning där istället för att driva företaget) så blir också ägarfinansieringen dyrare. Dock har ägarfinansiering flera fördelar, bla riskmässigt. Därför brukar man blanda kapital från banker och från ägare. Vilken andel man tar från de olika varierar mycket bla beroende på vilken typ av företag man är.

Visst har jag förenklat verkligen en hel del. Men samtidigt tycker jag att man kan ställa sig kritisk till varför Apple har finansierat sig som de har gjort. Bara för att de är ett stort företag behöver det inte vara "smart". Och det är väldigt ovanligt att större företag inte har lån (förutom till ägarna).

Dessutom måste man skilja på privatpersoner och företag. För en privatperson är det i princip alltid bra att vara skuldfri (nu tänker jag på vanligt folk som inte investerar en massa privata pengar fram och tillbaka). Att det däremot kan vara riktigt bra för ett företag att ha lån beror på att man kan göra investeringar som annars inte hade varit möjliga och som i det långa loppet drar in mer pengar till företag trots att de får betala för lånet.

Visst kan en privatperson tjäna en massa pengar på ett husköp, men för privatpersoner är ett husköp i allmänhet inte en finansiell investering, tanken är att man skall leva någonstans. Om man sedan går plus, ja då är det en bonus. Mao KAN det vara bra att låna även för privatpersoner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-03 12:50

Sedan är det iofs ganska vanligt bland framförallt nystartade bolag i IT-branschen att ha en mycket hög ägarfinansiering, eftersom de anses ha så stor risk att banker inte vill ha med dem att göra, samtidigt som de eventuellt kan rida på en våg av högt börsvärde. Hit hör exempel som Netscape och Amazon.com.

Men man tycker att Apple vid det här laget borde vara ett såpass moget företag att det kan använda sig av bankfinansiering enligt ovan.

Om det däremot handlar om att göra sig av med en kortfristig skuld som behövdes därför att man var i finansiell knipa, en mycket dyr finansiering, så är det förstås positivt, oavsett långsiktig finansieringstrategi.

Bevaka tråden