Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dellreklam på 99mac?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har fått en förfrågan ifrån Dell om vi vill ha deras reklam på 99mac. Vi skrattade och tackade nej men jag ser att andra Macsajter kör kampanjer ifrån Dell. (lönsamt men känns fel).

Vad tycker ni? Ska vi ta pengarna eller hålla sajten "mac-only"?

Klart du ska tacka ja!
Om de betalar pengar så att du kan fortsätta driva ett starkt Mac-comunnity så är det väl bara tacka och ta emot.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 12:21

Tycker oxå det är okey med "reklam för helvetet" på den frikyrkliga siten (säger jag för att hjämna ut mängden smädelser).
Alla vet ju om Dell ändå - ju mer man vet om dell desdå bättre, för Apple - och jag har svårt att se att det skulle vara pengar "med dålig lukt".

Klart du skall tacka ja det är dumt att vara så stolt att man tackar nej om man får betalt. Vem vet DELL:s Ipod kanske rentav är billigare än Apples och om så är fallet tjänar alla på det...

Ursprungligen av xplane:

Vem vet DELL:s Ipod kanske rentav är billigare än Apples och om så är fallet tjänar alla på det...

Är det inte HP du tänker på nu? Dell har väl iofs en egen spelare också, men Apple stämmer nog dem för glatta livet om de tänker kallar den för iPod

Ursprungligen av Christofer:

Är det inte HP du tänker på nu? Dell har väl iofs en egen spelare också, men Apple stämmer nog dem för glatta livet om de tänker kallar den för iPod

Visst är det så... Jag skiter i vad dom kallar den det är inte mitt problem jag bryr mig bara om priset...Krasst men så är det här i livet...

Kurage

Jag tycker att det är modigt av Dell att ens fråga, men hur ser förhandlingsläget ut? Kan man inte tänka sig en länkbar loggo till 99mac på dell.se?

Ursprungligen av Plisken:

Jag tycker att det är modigt av Dell att ens fråga, men hur ser förhandlingsläget ut? Kan man inte tänka sig en länkbar loggo till 99mac på dell.se?

En länk som går rakt in i Switcher-forumet vore snyggt

Jag betalar hellre medlemsavgift än tittar på Dellreklam...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-20 14:26
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag betalar hellre medlemsavgift än tittar på Dellreklam...

Jag håller med Anders, och ser helst inte Dellreklam här på 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 13:44

Kör, mer deg till 99mac är väl det som räknas. Vill "fienden" ge 99mac pengar så ta dem!

Hater Dell, men det er jo "99mac" som står for 99%mac...... en liten dell reklame for å tjene penger kan vel gå hvis den er diskret

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 13:54

Kör...

  • Medlem
  • 2004-02-20 13:58

Ja tror dom att de kan sälja mer Dell maskiner genom att visa sig här så varsogod.

Ta snuskit bra betalt bara Martin.

lägg på en icke-mac-orienterad straffavgift på 500%

Vill dom betala för att vi ska ha nåt att garva åt - så OK. Förslaget med länk från deras sajt direkt in i Switcher är lysande.

  • Medlem
  • 2004-02-21 00:02

Ingen Dellreklam!!!!

Ingen dellreklam!
Det är ju fånigt att ens tänka tanken att ha dell reklam på en mac sida, det passar absolut inte in!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-22 11:38

Ta pengarna!! Men man undrar ju hur dom tänker?
Vem tror dom att dom ska kunna locka över?
Inte mig i alla fall.....

  • Medlem
  • 2004-02-20 14:17

Huvudsaken är väl att de inte får ett egen supportforum här... Det skulle bli lite fel.

Så länge du inte tjänar "för mycket" pengar på det här projektet, så ska du inte tacka nej till något som inte strider mot 99macs "grundlag".

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-20 15:00
Ursprungligen av stfm:

Så länge du inte tjänar "för mycket" pengar på det här projektet, så ska du inte tacka nej till något som inte strider mot 99macs "grundlag".

Nu vet jag inte hur siffrorna ser ut men jag har svårt att tänka mig att det finns det minsta risk i dagsläget att herr Björnström skulle vara i närheten av ha ett positivt kassaflöde för 99-sajterna.

Åt ena sidan skulle det kännas lite udda att se Dell-reklam på 99mac men "cash is the king" och Martin kan inte hålla sajten under armarna i alla evighet så kör på. Kanske prata med Apple och säga att antingen bokar de all tillgänglig reklamplats eller så torskar de den till en av de värsta konkurrenterna...

Realpolitik.

Bland glossiga magasin är det inte ovanligt att neka bra betalande annonsörer då de kan sänka tidningens image. Tror inte Aftonbladet får annonsera i Expressen även om de betalar 500% överpris.

  • Medlem
  • 2004-02-20 15:54
Ursprungligen av Kakazooka:

Bland glossiga magasin är det inte ovanligt att neka bra betalande annonsörer då de kan sänka tidningens image. Tror inte Aftonbladet får annonsera i Expressen även om de betalar 500% överpris.

Delvis sant. Fast det bygger på att de inte går back. När det går bra, så SKA man vara kräsen, men i Martins fall så vore det bara korkat att inte ta in annonser för datorer, blöjor eller vad det än må vara.

Saker som ploppar upp och lägger sig framför, och liknande kreativa webreklamlösningar vill jag däremot aldrig se här helt oavsett annonsör.

EDIT: I fallet med glossiga magazin är det dessutom ett självsanerande problem, eftersom det bara är upplagan som styr vilka som vill annonsera. Livsstilsannonserna kan komma till en tidning med låg upplaga, men det gör inte Semper. När tidningen går väldigt bra, så får de skitannonserna också och kan då välja att tacka nej till dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-20 14:32

Vilka summor pratar vi om ? Är det något att hänga i granen på lång sikt, annars kan det kvitta. Jag gillar inte Dell´s sk..produkter.

Men är det en respektabel summa som bidrar till att driva denna site så ser jag gärna mellan fingrarna..

men... men... Det måste vara många nollor som vi snackar om för att Sen gå till att göra reklam för Dell på en mac site det är som att klampa in på en indiansk begravnings plats.. fy fy...

Tror att jag nämnde detta för Martin för något år sedan, är det någon som borde vilja annonsera på 99mac så är det Dell...

Kör på, ta bra betalt bara!

Jag får sura uppstötningar av den här pengarna först-inställningen som de flesta tycks ha. Ett visst ord som missbrukas på svenska skolgårdar dyker upp i mina tankar...

Det skulle väl ge detta forum lite pondus att orka stå emot istället för låta sig slätas över? Lägg ner detta i sin linda och visa att vi står starka utan de här pengarna.

  • Medlem
  • 2004-02-20 15:56
Ursprungligen av Anders Täpp:

Ett visst ord som missbrukas på svenska skolgårdar dyker upp i mina tankar...

Sjuttsingen?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ett visst ord som missbrukas på svenska skolgårdar dyker upp i mina tankar... .

Rökruta?, mobboffer?, miffo?, fetto?, bah?

Nej, jag ger upp, det är alldeles för svårt

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-21 16:00
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag får sura uppstötningar av den här pengarna först-inställningen som de flesta tycks ha. Ett visst ord som missbrukas på svenska skolgårdar dyker upp i mina tankar...

Det skulle väl ge detta forum lite pondus att orka stå emot istället för låta sig slätas över? Lägg ner detta i sin linda och visa att vi står starka utan de här pengarna.

Håller helt med herr Täpp! Och jag måste säga att jag är förvånad över att så många är positiva! Förvisso är det ingen stor sak detta, men man undrar ju vad nästa steg kan tänkas bli. Trodde nog mac-användarna skulle vara mer principfasta än vad som framkommit så här långt. Nej, jag betalar mycket hellre en slant för den hjälp jag får här istället för att titta på Dellreklam!

Varför går Dell runt och frågar Mac-sidor om detta?

Det är för att dom känner sig hotade, eller hur?

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Varför går Dell runt och frågar Mac-sidor om detta?

Det är för att dom känner sig hotade, eller hur?

Nej snarare för att dom behärskar marknadsföring och säljteknik till fullo. Till skillnad mot Apple.

Bevaka tråden