Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osynlig HD

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat ett USB2 chassie för att kunna lagra mer bilder och musik än vad som ryms på interna disken. Nu sitter det en IBM Deskstar 60 MB i lådan och den snurrar och power on lyser på chassit. HD är byglad master.

Den syns dock inte på skrivbordet när jag kopplar den mot iBooken. Vaba? Nå´n som har en sus?

Jo, jag vet. USB2 i chassit och USB1 i iBooken, men den ska väl för sjutton montera i alla fall.

  • Medlem
  • 2004-02-19 22:43

Kolla först om du hittar den med skivverktyg och kan montera den därifrån.

Nix

Kollade den summariska manualen åxå. Ska vara byglat Master. HDn fungerade UA när jag lyfte den ur en PM.

Vet inte om följande hjälper. Har 2 FW-lådor med Barracudadiskar, dessa byglas som cable select och funkar på min MDD samt PB., dvs. via "C" och "D".

A C E G
B D F H

Dom satt tidigare i min MDD och hade då den byglingen

I "manualen" står uttryckligen "PS All devices must select and jump to Master Mode". Trots den bristfälliga engelskan, anser jag att det står att jumpern ska sitta i Master position, precis som den gjorde när den hängde på en av bussarna till ett Sonnet ATA133 kort. Det sista jag gjorde innan jag flyttade över den var att formattera om den som HFS+ och med journaling avslagen. Fattar nada.

OM den (din) disk inte var den som du tidigare hade operativsystemet på så kan den inte ha varit en Master, möjligen Slave eller Cable Select. Som jag ser det borde du kolla IBM´s supportsidor om hur du byglar till Cabele select eller Slave.... vore jag du skulle jag chansa då inget änndå kan gå sönder möjligen kan du göra en felaktig bygling och inte kunna få ut tillräkligt från diaken, typ att en 60 giggare bara visas sisådär en 35 GB... ingen fara som jag ser det.

Jag har haft fyra diskar interna i en MDD. Två CS byglade på intern kontroller och två på PCI ATA133 kontroller. De sistnämnda satt på samma kanal (Master och Slave). Slven är borta och nu tog jag ut Master och flyttade över i lådan.

Jag har inte pillat på bygeln (=alltså sitter den kvar i Master), varför jag gärna vill tro att det är nåt annan f-nskap som strular.

Jag må vara envis utav bara *** men aldrig att jag tror på en Masterbygling... dammsuger nu IBM´s sidor för att överbevisa dig...

Deskstar finns inte kvar hos IBM men kolla dessa sidor så är du nog på banan snart

http://www.hgst.com/hdd/support/d180gxp/d180gxpjum.htm

http://www.hgst.com/hdd/support/table.htm

Tror jag kom på vad felet egentligen är - det är din lösa hårdisk nog inte har formaterats på rätt sätt, dvs. du borde ha kryssat för så att den lösa hårdisken ska funka även för OS9, finns en kryssruta som man lätt glömmer. Fast jag vidhåller änndå att MASTER nog bara är för internt bruk i datorn. Satt med detta idag när jag formaterade om hela systemet... hade testat för många betor å ville ha en ren burk igen Är alltid i valet och kvalet OM jag vill att även äldre datorer/system ska kunna läsa från de lösa FW-diskarna.

Förmodligen så är disken medans den satt i din MDD formaterad för enbart OSX.. när du sedan lyfter ur den och kör mot iBooken som i sin tur har formaterats för både OSX och OS9 så ska den enligt Skivverktygs formateringsalternativ inte kunna monteras på en annan dator.

Fem stjärnor till mig - hoppas jag

Natti Natti, detta var kul

Olle

Senast redigerat 2004-02-20 00:20

Under kvällen och förnatten har HDn i sin USB2-låda fått sitta inkopplad och för ett tag sedan så hörde den helt plötsligt av sig. Den är formatterad i MDDn utan journaling OCH utan MacOS 9 drivrutiner (inget kryss i den rutan alltså) OCH den är byglad Master (öppnade för säkerhets skull lådan och kollade).

I manualen till Sonnet ATA133 kontroller står, som vanligt på ett undanskymt ställe, att kontrollern vill formattera om alla diskar som ansluts till den. Varför finns det ingen information om, men otänkbart är väl inte att den har lite hyss för sig som göra att drivar inte kan flyttas från den efter det att den fått formattera om dem, med mindre än att man lyckas formattera om dem. Just nu är det precis vad jag håller på med för säkerhets skull.

IBMs disktillverkning har övertagits av Hitachi, som nu äger varumärkena Deskstar och Travelstar och fortsätter tillverka under de namnen. Huruvida detta sker i enlighet med IBMs tidigare utveckling av diskar, eller i enlighet med utveckling av Hitachi, undandrar sig min bedömning.

Jag uppskattar Din ansträngning för att assistera mig i detta predikament, men vänder mig starkt mot att Du idiotförklarar mig. Du behöver inte "överbevisa" mig om nånting. Det räcker med att utgå från att jag vet hyfsat väl vad jag sysslar med i övrigt, men har kört fast på något specifikt som jag inte kommit i kontakt med tidigare.

För Din information kan jag berätta att min första hemdator var en IMSAI 8080 med 8080 processor (sedermera uppgraderad med en Z80), North Star Dual Diskdrives 2x76kB, hela 16k RAM och CP/M som operativsystem (f.ö. ett avsevärt mycket bättre operativ än DOS, men, politik, politik . . . ) . Året var 1975 vill jag minnas. Tänka sig, snart 30 år med datorer man kan ha hemma.

Edit: Irriterande stavfel

Senast redigerat 2004-02-20 02:10

Kontakten med driven var bara en tillfällighet. Under formatteringen la den av igen. Suck. Telefon till Martin B på Speedmania, gav följande information; Driven skall vara byglad master.

Fortsatt felsökning efter samtalet med Martin:

Satte in en annan drive i samma läda - lika tyst
Bytte USB kabel - lika tyst
Bytte flatkabeln i lådan - lika tyst

Martin tycker att det verkar vara fel på kortet i lådan och skickar en ny. Får se om det hjälper, annars åker den i tunnan, produkten sätts upp på sk-tlistan och förlusten bokförs på erfarenhetskontot.

Blir lite besviken på dig, jag har verkligen inte försökt idiotförklara dig... har ansträngt mig till 110% att försöka assistera dig. Det är ett välkänt faktum att diskar inte alltid dyker upp på skrivbordet om den inte har rätt formatering då man växlar mellan datorer... men skit samma - av detta kan jag bara lära mig att alla inte vill ha en dialog. Som jag förstår det så är undertexten om dina mångåriga erfarenheten den att du försöker tala om för mig att dina kunskaper är gedigna, bra, ytterligare analys av detta blir meningslös - då kanske du aldrig hade behövt någon hjälp över huvud taget. Nog om detta, lycka till.

Mvh - Olle Jonsson
+++

Jag har förmodligen varit lite slavig - vet att det på varje kanal kan finnas 1 MASTER. Jag har fattat frågeställaren som att den urplockade disken ska vara Master i en lös USB-låda, detta har jag svårt att förstå men böjer mig inför att det skulle kunna vara så. OM det finns de som läser tråden och som uppfattat mig som tyken så ber jag om ursäkt för detta - kan själv bara se att jag har ansträngt mig att försöka hjälpa till, fick i alla fall under några timmar vara uppriktigt glad i tron att jag hjälpt någon. Nu vet jag att sådant kan missuppfattas eller feltolkas och att det inte varken var värt besväret eller uppskattades.

1
Bevaka tråden