Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla strategispel som är bra?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-21 10:45

Började leta lite igår efter något roligt strategispel som inte får min tibook att fatta eld, lite äldre men ändå beroendeframkallande.. Hittade ett som hette Warrior Kings, som visade sig vara rätt så gammalt? Det verkar som det släpptes i augusti-03 och säljs för 20$ på applestore usa. I Sverige däremot, där får man betala 550:-, priset för ett nytt spel?? Tendensen verkar vara rätt genomgående dessutom, Age of Empires är ju svingammalt och kostar nypris, vad är det frågan om? Är applestore sverige så desperata efter spel att de anser alla spelen till mac som nya, eller så väldans bra att de vägrar sänka priset? Anyway, jag hade egentligen inte tänkt att klaga, utan faktiskt fråga om det var någon som hade Warrior kings, Stronghold eller dylikt att sälja till mig? Alltså ett grafiklätt spel som min dator klarar av.. Antar kanske att detta borde stå under "köpes", men vem kollar där egentligen...

Felet är inte Apples, utan spelföretagens - det säljs så lite spel att de måste säljas till nypris för att betala sig själva och gå med vinst.

Eller rättare sagt - det är vi lirares fel, för många köper inte spelen. Trots att marknaden är liten.

Det finns företag som säljer sina äldre lir till lägre priser, kolla gärna in tillverkarnas hemsidor.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 22:56

spela starcraft bästa strategi spelet genom tiderna och gammalt också, eller e 97 gammalt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-21 23:07

Hehe, jo, 97 är rätt gammalt faktiskt... Starcraft är riktigt kul, det håller jag med om, men det är inte lika mycket strategi som Stronghold eller Total War(som någon tidigare skrev: tyvärr inte finns för mac). Det är väl något sådan jag är ute efter. Jag var inne på sidan hos de som utvecklar Warrior Kings m.fl., där var priset hutlösa 50$! De har tydligen inte märkt att AppleStoreUsa säljer deras spel för $19...

Civilization 2, Alpha Centuari, Star Craft, Imperialism

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-21 23:37

Har du de spelen eller vaddå? Förtydliga!

Om du kan tänka dig att kriga i andra världskriget och då i europa under eller efter invasionen så kan jag gott rekommendera CloseCombat A Bridge to Far. Det är ett riktigt höjdarspel kom redan -96 och håller än fungerar både för pc och mac.

Och spelet är utmärkt i multiplayer, vi är några få som lirar det just för att det är historiskt intressant och kartorna är riktiga flygbilder utav dom olika slagen i frankrike under operation Market Garden.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 19:09
Ursprungligen av xplane:

Om du kan tänka dig att kriga i andra världskriget och då i europa under eller efter invasionen så kan jag gott rekommendera CloseCombat A Bridge to Far. Det är ett riktigt höjdarspel kom redan -96 och håller än fungerar både för pc och mac.

Och spelet är utmärkt i multiplayer, vi är några få som lirar det just för att det är historiskt intressant och kartorna är riktiga flygbilder utav dom olika slagen i frankrike under operation Market Garden.

Frankrike? Ett steg till öster, tack. Kan förresten rekommendera både filmen och boken med samma namn. Boken finns, tillsammans med Cornelius Ryans andra böcker, på bokrean i år. Och spelet är som sagt underbart. Helt klart värt pengarna jag la ut.

Ursprungligen av Doktor G:

Frankrike? Ett steg till öster, tack. Kan förresten rekommendera både filmen och boken med samma namn. Boken finns, tillsammans med Cornelius Ryans andra böcker, på bokrean i år. Och spelet är som sagt underbart. Helt klart värt pengarna jag la ut.

Kan tipsa om att det finns en operation till ABTF att ladda hem, där man spelar gruppen som ska rädda Ryan. Helt klart en kul grej. Då var varje person en grupp så man fick individstyra folket och inte enbart hela gruppen. Hittade det på nätet någonstans på en CC2 sida. Var en del pill innan man fick det att fungera men det gick! Har i bästa fall länken kvar någonstans om någon skulle vilja testa.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 21:35

åååh Total!!

kanske detbästa spelet någonsin. det gör inte saken sämre att en uppföljare äntligen är på väg heller.. och nej, jag syftar inte på TA: kingdoms, det är ett helt nytt på G.

det finns för övrigt inget smidigt app som gör att man kan lira TA i OSX va? vore guld.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-22 07:24

StarCraft, överlägset bäst

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-01-22 11:40

Warcraft II BNE äger...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-22 12:11

Låter som en upptrappning här! Vi kanske borde alla mötas i nåt?

Ett riktigt gammalt strategispel. Var nog det första jag körde över nätverk, var Strategic Conquest om någon minns det. Såg att det finns i färgnumera =). Det var bra på Classicen, svartvit och 9" skärm

Civilisation är ju ett gammalt strategispel man spelat många timmar. Men det gör sig bäst att köra ensam. Testat multiplayer men tyvärr tar det alldeles för lång tid för det. Annars är det ju ett bra spel.

CloseCombat ABTF är en riktig höjdare. Är både strategi och taktik i spelet. Antingen 1 eller 2 spelare. Kanon köra mot någon annan. Finns demo att ladda hem om man vill testa, hqx och bin filerna rekomenderas. ftp://ftp.microsoft.com/deskapps/games/public/closecombat/

Warcraft2 var vi ett gäng som körde mycket för flera år sedan. Synd och kalla det strategi spel då det enda det går ut på är att vara snabb som satan i början så man får i gång produktionen och sen kan ösa in trupper hos någon motståndare. Garanterat kaos när man sedan själv blir attakerad. Spelet är mycket välgjort men jag tröttnade iaf på det efter ett tag. Berode nog på att det inte var så mycket strategispel när det kom till kritan.

En annat höjdarspel som jag gillar är Heros of Might and Magic3 (HoMM3). Finns demo på det på "Complete HoMM3". Det är en uppgradering av HoMM3. Mer gubbar, mer magier, men i grunden samma spel. Jag gillar dock orginalet bättre. Enklare och lättare komma igång.

Dessutom har jag provat en hel del andra, men de har aldrig fallit i smaken då de blivit långtråkiga relativt fort eller haft andra brister. Jag gillar strategispel som är enkla komma igång med och sen inte har "rymdflottesyndromet". Dvs den med största styrka dödar allt o alla. Dessutom ska man ha råd att göra misstag då o då utan att hela världen rasar. Så har man samma smak som mig kan man nog finna nöje i ovanstående.

  • Medlem
  • 2004-01-26 23:01

Strategic Conquest var kul i färg också! Alla små rutor som lyste i ilsket rött och liknande då man krigade. Och vilket surr det blev!:)

Civlization är bäst. Helst ettan (!) men det ser inte bra ut på annat än CRT-skärm, tror jag, med sina 256 färger. På min Ibook ser det hemskt ut. Köp då tvåan, det borde gå att snoka reda på fortfarande. Ett tips som jag inte vet är sant är att köpa PC-spel och se om det på samma CD-skiva även ligger ett likadant macspel (om det är utvecklat för mac tar man så klart reda på först), eftersom det skulle vara för dyrt att tillverka två olika skivor med spelen liggande separat på respektive skiva. (Har för mig att det var Pogue eller liknande som skrev att det kunde va så)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-27 01:49

Spelade just en lång och mödosam batalj mot en polare i Stronghold Crusader (PC), svårt att slå spänningen när 300 riddare anfaller, 300 pilbågsskyttar öser iväg ett regn av pilar och en hel stad står i lågor! Synd att det inte finns på mac bara...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Strategic Conquest var kul i färg också! Alla små rutor som lyste i ilsket rött och liknande då man krigade. Och vilket surr det blev!:)

...
Ett tips som jag inte vet är sant är att köpa PC-spel och se om det på samma CD-skiva även ligger ett likadant macspel (om det är utvecklat för mac tar man så klart reda på först), eftersom det skulle vara för dyrt att tillverka två olika skivor med spelen liggande separat på respektive skiva. (Har för mig att det var Pogue eller liknande som skrev att det kunde va så)

SC finns faktiskt att köpa fortfarande
http://www.deltatao.com/stratcon.html

Det du menar är hybridskivor, dvs för både Mac & PC. Jag o en polare gjorde superfynd i en butik som sålde en massa "PC-spel", ni vet när de rear ut en massa spel för 99kr. Alla slängda i en enda stor tunna, typ. Var en del hybrider där, det står på förpackningarna, motsvarande spel hos Mac-försäljare kostade 300-500 pix Se bara upp så du inte får endast PC skivor. Samma CD-spel kan alltså tryckas på olika sätt, endast PC, endast Mac, samt som hybrid.

Söker ni en massa gratis spel kan jag tipsa om
Macintosh Garden
"Abondware" sida. Väcker en hel del gamla minnen till liv. Hittade bla "King of Chicago" där. Fick den dock inte att fungera på nian. Är nog 7.6.1 som gäller.

Lysande Streko!

Tack för länken synd bara att jag inte har en gammal fågelholk. Hade varit värt det för att ladda ner och köra den gamla klassikern Fokker Triplane.

/Tomas:D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-19 07:44

Europa Universalis II

Säger bara (skriver) Europa Universalis II!
Vill man spela ett bra strategispel så är detta ett bra val. Varnar för spelberoende, kan ta månader att spela klart beroende på startdatum och svårighet.

Se mer på: http://www.paradoxplaza.com/EuropaUniversalis.asp
Mac varianten finns på: http://www.vpltd.com/system/index.html

Spelar just nu som Sverige och är fullt upptagen med att piska upp Danmark!

Myth I & II är ju gamla klassiker. Realtidsstrategi när den är som bäst. Man får ju hela Myth II med tillägspaketet Green Berets för 299:- på macoteket. Inte precis billigt för ett såpass gammalt spel men värt varenda öre!!

Skitbra att Europa Universalis II finns på Mac! Trevligt med ett svenskt spel!

Swedish pride... Bättre än War1942

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 19:13

Jag gillar förresten Stronghold även om den grafikmässigt känns äldre än vad den är. Warcraft 2 är ett annat spel som jag plockar fram ibland.

Jäsiken vad jag känner mig sugen på en Mac som klarar av att spela moderna spel. Hoppas jag får ut pengar på försäkringen för min stulna iBook så jag kan investera i en G5. Det borde gå, om jag samtidigt säljer min Xbox och annat lösöre

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-19 19:25

Prova Ginza, jag köpte en bunt Macspel för 10:- upp till 49:- för det dyraste. 49:- för Exile (Myst 3) är inte mycket. Men man får leta lite. De flesta var registrerade som PC-spel men när man tittade på detaljerna så stod det magiska PC OCH Mac.

Överskottsbolaget kan också vara en höjdare. Jag har hittat en hel del kul där också.

Åhléns i city har haft (har fortfarande?) JÄTTEREA på Mac-spel! Blev barn på nytt och köpte en hel kasse med spel för MacOS X, t.ex. Sacrifice, Alice, Sin (jo det finns en patch för MaxOS X!), 4X4 Evolution 2 med flera. För 49.50 styck! Plus massor för äldre system! Minns inte om Total Annihilation fanns med på rean, men det är ett utmärkt strategispel. Tillåter ganska stora armeér på stora banor. Gott om banor finns det också. Hav eller land allt efter smak. Genom att justera ner datorns utgångsförråd av råvaror mm kommer man undan det där problemet med paniken i starten på grund av att datorn bygger så snabbt. Mycket vanebildande!

Ursprungligen av Lars Sydolf:

Åhléns i city har haft (har fortfarande?) Minns inte om Total Annihilation fanns med på rean, men det är ett utmärkt strategispel. Tillåter ganska stora armeér på stora banor. Gott om banor finns det också. Hav eller land allt efter smak. Genom att justera ner datorns utgångsförråd av råvaror mm kommer man undan det där problemet med paniken i starten på grund av att datorn bygger så snabbt. Mycket vanebildande!

Total Annihilation är vansinnigt bra strategispel! Rekommenderas varmt. Har fortfarande inte hittat ett (ens modernt) spel som är bättre.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-19 23:45

Jag spelar Another War och Dungeon Siege. Dessa är inga riktiga strategispel, men det går att spela dom på tidiga G4or. Heroes of Might and Magic IV borde också fungera.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-04-04 10:24

leo: Jag har sett det på nån Torrent sida... alla TA expansioner + OSX patch

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 12:52

oh, vad nice. inte riktigt insatt i torrent, men trackersidan verkar ligga nere. hur gör man då? väl värt att offra några timmar (dagar) på att leta upp en sådan patch..

Stronghold

Har Stronghold och kan avyttra spelet. Likaså Railway Tycoon om intresse finns.
Har ett eget problem. Har tidigare under OS 8 kunnat spela C&C första versionen dvs den enda som fanns för Mac, utom det nu släppta Generals. Efter uppgradering till OS 9 har det plötsligt inte gått. Får ett meddelande att "DrawSprocketLib" och "DspHideScreenItems" saknas och bör införskaffas. Har letat och gjort sökningar utan framgång. Är det någon som känner till problemet och hat tips hur man kan lösa det.

Beg. spel

Kan någon tipsa mig om affärer för begagnade Mac spel i Stockholm.

Bevaka tråden