Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skalförändra grupperad text i ID2

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man har ett textblock grupperat med ett grafikblock och sedan vill skalförändra med hjälp av pilen så håller man, i InDesign CS, ner SHIFT + KRINGA och drar i grupperingen. Då skalas texten med. Hur gör man i ID2? Skulle hjälpa en kollega men fick inte till det. Texten bibehåller sin storlek ... Försökte med SHIFT + ALT + KRINGLA.

Roland, det är lättare än du tror!

Gruppera bara texten med grafiken så följer allt med.
Kom på det av misstag och blev mycket irriterad när även texten blev skevad, men nu får man väl säga att det är en bra feature.

- Slice -

Läste din fråga igen och insåg hur dumt mitt svar måste låta.

Gruppera och dra i ett hörn bara, ingen tangentkomination behövs alltså.

- Slice -

OK. Ska be kollegan testa. Är det ngn skillnad om man kör ID2 under 9:an eller X?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-02-20 08:13
Ursprungligen av Roland:

OK. Ska be kollegan testa. Är det ngn skillnad om man kör ID2 under 9:an eller X?

Nej, det tror jag inte att det är. Har dock inte jobbat så mkt med InDesign 2 i Mac OS 9, men det lilla jag har gjort var samma i båda OS:en.

Gruppera och sen håll ner shift för att inte sabba proportionerna så hänger texten med. Håll ner både shift och kommando så skalas det fortfarande prop. men texten förstoras/förminskas inte.

..men hur gör jag om jag vill skalförändra genom att skriva in ett nytt värde? Då följer inte texten med...

1
Bevaka tråden