Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestanda: Prestandaökning

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac använder numera en separat UNIX-server med 1GB RAM för att köra MySQL och det är en #¤%#% skillnad märker jag. Vi har över 1500 samtidiga användare just nu och ändå drar vi inte mer än 17% CPU på databasburken och 13% CPU på webbservern. Bra!

Gamla rekordet är 2723 samtidiga användare när vi presenterade bilderna på Power Macintosh G5.

Skönt att vara Slashdottad!!
http://slashdot.org/

3200+ inloggade på 99mac och endast 20% CPU!

Förändringen med uppdatering till vb3, optimering av databaser och dubbla servrar har givit goda resultat.
Pallar vi för slashdot så finns det inte mycket som stoppar sajten. Ser fram emot nästa MWExpo!

Ursprungligen av Björnström:

Skönt att vara Slashdottad!!
http://slashdot.org/

Har slashdot länkat hit eller är det bara så att ni skulle klara av en sådan anstormning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-18 21:50

Vad säger dessa CPU-siffror i förhållande till den gamla Windowsservern?

Den "gamla" Windowsservern finns kvar som webbserver - databaserna har flyttat till en UNIX-burk vid sidan av.

Med gamla forumet och endast "gamla" windowsburken gick processorerna 100% vid ca 2700 inloggade.
Nu går webbservern ca 20% och databaserna något mindre vid 3200+ inloggade.

Nya forumet är mycket bättre optimerat så jag tror att prestandaförbättringarna är en kombination av "all of the above" helt enkelt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-18 22:29

Vad är det för specar på burkarna? Är alltid kul att veta vad det är för servrar man snackar med hela dagarna.

Databas:

Dell Poweredge 2650 Intel Xeon 2.2GHz HT, 1GB RAM, 3x36.4GB 10.000rpm Ultra320 SCSI med 128MB cache på hårddisk-kontrollkortet.

OS: FreeBSD
Databas: MySQL 4.0.12

Webbserver:

IBM eServer x345 med 2st Intel Xeon 2.4GHz HT, 1GB RAM, 3x36.4GB 15.000rpm Ultra320 SCSI med 128MB cache på hårddisk-kontrollkortet.

OS: Windows 2000 Server SP4
Webbserver: IIS 5.0 + PHP ISAPI 4.3.4

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-02-19 09:30

Är det bara jag, eller vore det inte bättre att ha 15k-diskarna till databasen, och 10k-diskarna till webservern?

Kul att se att den pallar trycket iaf.

Brandvägg:

Noname Pentium 4 med 256MB RAM, 20GB hårddisk. 3x10/100Mbit Ethernet.

OS: Astaro Security Linux

(vi kör gigabit switch på servrarna innanför brandväggen)

ah, krävs ett riktigt os för att hanterar en /.ing, visst webbservern är ju tyvärr fortfarende något man inte vill kännas vid, men vbulletin snålar ju inte direkt med databas queries sist jag kolla så det är nog det som gör största skillnaden faktiskt (enligt min "magkänsla" vars värde kan diskuteras )

VB3 är mycket snålare än VB2 på MySQL queries.

Målet är såklart att hitta en magiker som trollar fram en Xserve åt oss

Dom går inte att flytta mellan burkarna (slädarna är avsedda för olika tillverkare).

Dessutom är våra databaser ganska små - 99mac är uppemot 750MB har jag för mig (varav 512MB ligger i RAM).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-19 12:00

Artikeln på Slashdot

1
Bevaka tråden