Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pismo och batterier

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 15:17

Det har pratats en del om det förut här, men jag har inte hittat en lösning. Så för att samla den information som hör till mig, så startar jag en ny diskussion. Hoppas att ingen misstycker.

Så här är det. Jag har en Pismo framför mig och batteriet är ingen höjdare. De fyra dioderna på sidan är släckta, sånär som på den ena som blinkar. Detta betyder enligt Apple att batteriet är tomt och ska laddas så snart som möjligt.
Jag förstår att hur mycket jag än pillar med batteriet, så kommer jag inte att få ut jättemycket ur det, men lite vore kul. Som det är nu varnar den mig efter cirka 1 minut från fulladdat att den kommer att gå ner i vila snart, och efter 10-15 minuter gör den det.
Det har pratats om att man skulle kunna chocka batteriet, eller på något sätt komma runt "intelligensen" i det. Är det någon som har lyckats med detta?
Det har också pratats om att det går att byta ut cellerna i batteriet. Är det någon som har lyckats med detta?

Grejen är att jag absolut inte har råd att köpa ett nytt batteri, så vad som helst som kan göra det lite lite piggare är fint. Det finns ett program från Apple som heter Battery Reset, men det funkar inte på Pismon. Någon som vet om det går att köra det ändå? Man får ett meddelande så fort man startar det att "den här datorn behöver inte det här programmet".

Det jag har gjort hittills är att zappa pram, nollställa of (eller vad man nu gör när man skriver reset-all i of). Jag har nollställt pmu:n, och jag har gjort ett gäng "kalibreringar", dvs att ladda ur helt och ladda upp helt. Inget har hjälpt, så min tro är att enda sättet är att, som jag sade, komma förbi "intelligensen".

Dessutom undrar jag om pram-batteriet, eller klockbatteriet, bara kan ersättas av Apples originaldel. Det är nämligen helt slut, och Applebatteriet går lös på många kronor. Går det att sätta dit något vanligt (special)batteri?

Det är blev långt, men jag hoppas att någon orkar igenom det. Någon som vet något.

Help me 99mac. You're my only hope!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 15:22

En annan fråga är hur länge datorn kan gå på batteri i viloläge om batteriet är så här trött (10-20 minuter i aktivt läge). Kan man ta sig till jobbet med datorn i viloläge i väskan och sedan plugga i den och köra?

Testa vetja. Min pismo har 25 min arbetstid på batteri och den håller hur länge som helst i vila, säkert ett dygn..
Håller med om att det är surt att batteriet ska vara så dyrt, själva datorn verkar ju hålla hur länge som helst

Pelle, jag har precis samma problem med min Pismo. Det konstiga för min del är att det bokstavligen skedde över en natt. Jag hade 1.5 h drifttid på min dator och så vips, 7 minuter från fulladdat till framtvingat sömnläge. Så snabbt ska väl inte batterier degenerera heller? Tack för att du startade den här tråden, jag hoppas att den kan hjälpa oss tillbaka till trådlöst "datorerande".

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 22:55
Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Pelle, jag har precis samma problem med min Pismo. Det konstiga för min del är att det bokstavligen skedde över en natt. Jag hade 1.5 h drifttid på min dator och så vips, 7 minuter från fulladdat till framtvingat sömnläge. Så snabbt ska väl inte batterier degenerera heller? Tack för att du startade den här tråden, jag hoppas att den kan hjälpa oss tillbaka till trådlöst "datorerande".

Visst känns det på något sätt som att kapaciteten finns där, men att batteriet är senilt. Har glömt bort att det kan. Vi ska nog fixa det här, på ett eller annat sätt.:)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 22:52
Ursprungligen av flxeken:

Testa vetja. Min pismo har 25 min arbetstid på batteri och den håller hur länge som helst i vila, säkert ett dygn..

Du har en poäng där. Det går ju faktiskt att testa. Det känns bara som att det lite synd om stackarn om den "svälter ihjäl". Men jag antar att den inte tar någon större skada av det.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 23:59

Hittade ett intressant batteri, som jag förvisso inte har råd att köpa nu, men det har många amperetimmar och går på under 1500 inklusive frakt.
http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=6250&Item=NWTBAPLLILF2EH

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 00:28

Det här var ingen rolig diskussion:
http://www.pbsource.com/forum/index.cgi?read=16709

Min erfarenhet med batterierna på bärbara Macar (ca. 350 st) är att då de blir dåliga så är de dåliga och inget hjälper. Då de är döda eller halvdöda så finns det inget som får dem att bli bra eller ens hyfsade igen.
Att en Pismo som är ca. 3 år gammal skulle ha bra batteri är orimligt. En del PC-tillverkare uppger 8-10 månders livstid för batterier.

Har en kollega som köpte ett "piratbatteri" från USA nyss och det fungerade bra. Ca. halva priset mot vad det kostar i Sverige.

  • Medlem
  • 2004-02-19 09:13

Vilken batteritid hade en helt ny Pismo?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 10:01

Är det alltså normalt att, som Gabriel skriver, batteritiden går från 1,5 timmar till 7 minuter över en natt?

Och Micke W: Det var ju lite därför jag startade den här diskussionen. För att se om det finns NÅGON som har lyckats. Jag tror också att ett batteri är dött när det är dött, men när jag tänker på vad jag har gjort med vissa orkidéer, så tänker jag att det kanske finns hopp.

Senast redigerat 2004-02-19 10:14

Det finns en lösning...

Du kan gå till Batterilagret på Rosenlundsgatan (Göteborg) och få batteriet ompackat, dvs de stoppar i nya celler. Konstnaden blir ca 1000:-.

Ursprungligen av Pär Samuelsson:

Du kan gå till Batterilagret på Rosenlundsgatan (Göteborg) och få batteriet ompackat, dvs de stoppar i nya celler. Konstnaden blir ca 1000:-.

Nya celler för 1000 kr. Då är jag lite nyfiken också på vilken kapacitet de ompackade cellerna har.
Först när man vet detta kan man väl uttala sig om huruvida det är ett billigt eller dyrt alternativ till att köpa nya piratbatterier som finns i olika varianter. MacPatric här i Stockholm säljer batterier från Newer Technology på 7200 mAh för 1480 kr ink moms + 95 kr frakt. Dessa lovas vara 50 % kraftigare än Apple original.

Visst känns det kanske lite tokigt att hålla fast vid en så pass gammal dator som PB G3 Lombard/Pismo. Fördelen är att den har dubbla utbyggnadsmoduler så man kan byta batteri under drift vilket inte fungerar med modernare maskiner. Sen så tycker jag nog att Wallstreet/Lombard/Pismos design är jäkligt trevlig.

/Bengt

1 st PB G3 Pismo 500 MHz
2 st PB G3 Pismo 400 MHz (Till salu)
2 st PB G3 Lombard 400 MHz (reparationsobjekt)

Senast redigerat 2005-04-27 18:29
Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Visst känns det kanske lite tokigt att hålla fast vid en så pass gammal dator som PB G# Lombard/Pismo.

F*n heller!!!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-02-19 10:49

fanna en artickel på xlr8your mac (tror jag) innan där detta problemet togd upp.
och också en form av läsningman kunde prova.
Minns inte exakt va det va men det var nått om att man skulle ge det en "kick-start" genom att ladda 10 min, ta ut 2 min, osv ett par gånger. Sen skulle det börja ladda igen.

Minns inte metoden exakt men detta ska ha funkat på en kompis väldigt döda pismo batteri

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 11:05

Nu snackar vi fina inlägg. Det kostar såpass mycket att byta celler, alltså. Då är det ingen idé med tanke på att man kan få ett nytt batteri för typ 1500.

Buckner: Om du har en susning om en länk, så vore det toppen. Det är exakt den typen av artiklar jag har letat mig rödögd efter.

Visst kan ett batteri som har "kraschat" och inte tar emot laddning vakna med konster. Detta är dock ovanligt och cellerna måste trots allt vara o.k. Ett batteri som är 3 år är med största sannolihket slut och måste bytas.
Pismon då den var ny hade nog en batteritid på ca. 3 tim om jag inte missminner mig.

Jag tycker att det låter intressant att kunna få batteriet "ompackat". Jag har många som behöver nya batterier till Pismon och även "gamla" iBooks.
Det kanske skulle vara något för Martin att undersöka och lägga till i sortimentet. Inte kanske ompackning men batterier till rätt pris...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 11:59

MIcke W: Är det okej om jag försöker? Visst, batteriet är förmodligen helt kass, men jag är så jävla arbetslös och jag har inte råd att köpa något nytt batteri. Det enda jag har råd med är att kolla runt och se om det finns någon lösning. Att gång på gång höra att "du kan ju inte räkna med att ett tre år gammalt batteri funkar" gör mig inte lyckligare. Bara så du vet. Men alla dina tips tas gärna emot.

Tyvärr är det inte alltid så att verkligheten gör en lycklig eller lyckligare.
Det kan vara bra att få verkligheten kastad i ansiktet så att kan man droppa projekt som inte är genomförbara utan bara slösar ens energi.
M.a.o. ge upp projektet och använd din energi till något kreativt!

Ladda batterit i en Lombard

Hej Om du kan låna en lomard kan du använda batteryreset & om du har tur så blir batterit bättre Har lyckats med 3-4 batterier
Har även ett beg Model 7318 visar ca 200min i test Pris 800:-

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-04-22 21:06

(Dubbelpost. Postade detta i annan tråd - men tänkte ändå repetera det här.)

Fixade mitt batteriproblem i går kväll!!!

För ett par dagar sedan slutade ett av mina två Pismo-batterier att gå ladda. Det stod och blinkade med en av fyra dioder - och gick inte att få att ladda upp mer än så. Datorn signalerade laddning och bilden av batteriet blev "fulladdad" - men bara en enda diod blinkade. Batteritiden var ca 5 minuter med "fulladdat" batteri (ca 1h dagen innan). Min slutsats var att batteriet inte tog emot laddning eftersom någon "intelligent" krets inuti sade stopp - och det verkade som om datorn slutade ladda när den trodde batteriet var fullt.

Testade ladda ur batteriet, testade "25-sekunders reset" och diverse annat utan resultat. Batteriet verkade dött. Förberedde mig på att köpa ett nytt.

Tänkte då på att batteriet kanske inte laddades ur helt eftersom datorn förmodligen gick ned i vila alldeles för tidigt. Alltså borde man testa ladda ur det *helt*.
Provocerade därför fram en hård hängning av datorn efter det att jag fått meddelandet att endast 10 sekunders batteritid återstod. Datorn hängde sig alltså och jag väntade tålmodigt de tio sekunderna, och sedan lite längre... och längre... och längre... Inte förrän efter en timme slog datorn av - trots att skärmen stod och lyste med full styrka!
Alltså var det betydligt mer kräm i batteriet än vad både datorn trodde och vad batteridioden signalerade...

När datorn till slut "dog" lät jag den stå över natten - startade laddning *och nu funkade allt*!!!
Batteriet har numera ca 1.5 h batteritid, dvs betydligt mer än innan strulet. Detta med ett asgammalt batteri - som används nästan varje dag i *många* år.

Slutsats: Förmodligen går det rädda många batterier som anses slut.
De tips man läser om, dvs "att ladda ur batteriet" verkar funka *om* man tömmer det helt (dvs mer än vad datorn normalt gör). Antingen genom att, som jag, se till att datorn hänger sig före den kan gå ned i vila - eller, förmodligen, göra som det är brukligt med videokamerabatterier - att ansluta en liten lampa till batteripolerna och låta den lysa tills den slocknar.

Testa - och lycka till!!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 22:09

Låter ju helt grymt! Hur provocerade du fram hängningen? Min Pismo hänger ju sig aldrig;)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 22:56

Måste man installera nåt Microsoft för att få den att hänga sig??

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-04-23 18:45

Löste det faktiskt helt utan M$.

För att få min Pismo att nypa hade jag igång en Quicktime-film och "scratchade" fram och tillbaks as-snabbt sedan datorn sagt att det var tio sekunder kvar på batteritiden å då skar Pismon lite lätt - men den hängningen kan ju förstås ha varit nybörjartur

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 13:03

Nu har jag ett batteri igen. Tack som fan, kendoka (betyder det för övrigt typ "en som håller på med kendo"?)

Så här gjorde jag: Lät batteriet ladda ur så att datorn gick ner i vila. Stoppade i nätadaptern och startade om i open firmware-läge (alt+commando+o+f). Drog ur nätadaptern. Lät datorn stå tills den dog. Stoppade i nätadaptern och startade igen i of-läge.

Jag testade först att starta vanligt efter att ha tömt batteriet, men det verkade inte funka.

Nu har jag efter några månader ett batteri som visar fyra dioder som lyser fast i stället för en blinkande diod. Alla olyckskorpar som säger att batterier är döda när de är döda kan därmed krypa in i sina reden och ruva på sina taskiga vibbar!

Jag tror förvisso inte att jag kommer att få någon gigantisk batteritid, men batteriet laddar riktigt nu i alla fall, vilket var det jag ville från början med den här diskussionen. Och precis som vi kom fram till tidigt handlar det om att komma runt all form av (o)intelligens i batteriet. I mitt fall blev det of.

Lycka till alla andra!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-04-28 09:09

Kul att det löste sig!
Återigen är det bevisat att inget är omöjligt för oss Mackare - hoppas alla olyckskorpar kraxar sig hesa

mvh
kendoka
(som mycket riktigt betyder "en som håller på med kendo". "ken" betyder svärd, "do" betyder väg och "ka" är japanernas motsvarighet till frågetecken, alltså "någon som frågar/söker svar kring svärdets väg", typ).

Det var roligt att höra! Jag tänkte precis tipsa om att det inte alls är ovanligt med batterier som datorn vägrar ladda. Två gånger har vi haft ett batteri (Lombard eller Pismo) som verkat dött, men som vaknat efter att ha stått över natten i avstängd dator.

Men det du berättar är ju klart bättre. Man kanske skulle prova. Mina batterier fungerar, men är lite trötta efter flera års flitig användning.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 10:51

Kan meddela att jag nu har en bra bit över två timmars batteritid. Helt sjukt. Återstår att se hur länge batteriet känner sig så friskt som det gör nu!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 19:56

Har precis gjort en reboot på min PB Firewire och helt plötsligt så hittar den de förlorade 80% av batterikapaciteten.... man bugar för er eminenta batterivägledning.
Oj vad skönt att slippa köpa nytt när det ändå snart är dags för en ny bärbar...

Ursprungligen av Pelle Gustavsson:

Kan meddela att jag nu har en bra bit över två timmars batteritid. Helt sjukt. Återstår att se hur länge batteriet känner sig så friskt som det gör nu!

Helt fascinernade! Så när vi råkat lämna en PB i vila så länge att den dragit ur batteriet har vi antagligen gjort oss själva en tjänst!

Snacka om att Apple byggt in långsamt nedbrytande i systemet. Dels batteriet, och dels OS9-buggen som gör att temporära filer inte tas bort. Jag hade 1.5 gig med skräp när jag kom på felet. Undrar hur många datorer som utrangerats på sånt.

Bevaka tråden