Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startknapp på tangentbord?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 15:25

Varför finns inte det längre? Jag blev lite förvånad när jag började använda den nya iMacen.

Jag hade för mig sen tidigare att man skulle kunna trycka på Äpplet i mitten av ordet, men den ger ingen effekt. Det hörs att nånting händer. så det verkar ju som att det är en knapp, men den gör ingenting.

Är det så det ska vara eller är det mitt tangentbord det är fel på? Har knappen nån funktion över huvud taget eller varför finns den där?

Det känns jobbigt att sträcka sig efter powerknappen på baksidan av datorn, men det kanske inte är så farligt ändå. Jag har nog bara använt den ett par gånger på två månader.

Det är Apple Pro Keybord som saknar denna knapp. Och det är det enda tangentbordet som leverars med nya Macar idag. Så du får nog leva med att sträcka dig efter knappen, eller låta den stå på eller i vila så du slipper det

Knappen återfinns nuförtiden på Apples platta bildskärmar. Kanske en tillfällighet att den försvann på tangentbordet, eller ett sätt att skapa ha-begär till skärmarna.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 15:50

Men visst finns det en liten knapp på äpplet precis där sladden går ut ut bordet? elle är det bara jag som inbillar mig?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-12 16:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Axel V:
Men visst finns det en liten knapp på äpplet precis där sladden går ut ut bordet? elle är det bara jag som inbillar mig?

ingen knapp där inte..
fast det skulle va bra

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 17:16

fast det låter sannerligen som en knapp när man tryker ner den

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-12 17:25

Jag har fått för mig att MacAlly (eller om det är någon annan?) tillverkar en liten knapp man kan sätta på sitt tangentbord för att få en startknapp. Någon som vet mer kanske?

Den är väl lite för stor för att kallas knapp iofs, men ruskigt cool.

Griffin Powermate

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 18:54

Jag har alltid undrat varför Apple tog bort strömbrytaren på tangentbordet. Dumt. Det var ju en av de mest bekväma finesserna på Macen - att man kunde kicka igång och stänga av datorn med tangentbordet.

Det är dock rejält mycket coolare att starta datorn med skärmknappen. Precis när man trycker så liksom flammar knappen upp å drar sen ihop sig till normalt ljussken. Jämfört med det gamla så är detta mycket coolare. Sen kunde de så klart haft kvar även den gamla varianten ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 19:22

Varför ta bort funktioner? Varför kan inte Apple låta användarna välja? Samma sak gäller enklappsmusen. Det är så dumt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-12 19:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Den är väl lite för stor för att kallas knapp iofs, men ruskigt cool.

Griffin Powermate

Nä, det är inte den jag syftar på.

Edit: Jag är så glad att jag har det lilla tangentbordet med startknapp, det är sååå bekvämt. Jag håller med mondo i hans inlägg; löjligt av Apple att ta bort knappen.

[ 12. februari 2003, 19:32: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-12 19:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PJW:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Den är väl lite för stor för att kallas knapp iofs, men ruskigt cool.

Griffin Powermate

Nä, det är inte den jag syftar på.

Edit: Jag är så glad att jag har det lilla tangentbordet med startknapp, det är sååå bekvämt. Jag håller med mondo i hans inlägg; löjligt av Apple att ta bort knappen.

Du tänker kansek på en sån här?

/arvid

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-13 00:11

PRECIS! Just en sån där!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 00:25

Jag vill ha tre knappar:

Start, Reboot och Reformat

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-13 02:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Varför ta bort funktioner? Varför kan inte Apple låta användarna välja? Samma sak gäller enklappsmusen. Det är så dumt!

Mac har väl alltid haft enknappsmus. Vilken funktion är det de har tagit bort menar du? Du kan dessutom välja redan nu, vill du ha en 2knappsmus så köp en. Mac OS stödjer det.

Vad gäller startknappen så tycker jag det är rimligt att Apple tog bort startknappen när samma funktion flyttades till skärmen (som ju oxå står där man sitter och jobbar). Varför ha 2 knappar när man kan komma undan med en?

Att det drabbar de som inte har en Apple-skärm är väl iofs synd, men det är väl skäligt att Apple främst tillverkar sina produkter för att funka optimalt ihop med varandra. Därtill kan man ju fortfarande stänga av datorn från tangentbordet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-13 08:55

...Och tangentkommandot Mattan syftar på är ctrl+eject.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 09:02
Citat:

citera: Mac har väl alltid haft enknappsmus. Vilken funktion är det de har tagit bort menar du? Du kan dessutom välja redan nu, vill du ha en 2knappsmus så köp en. Mac OS stödjer det.

Men om man köper en ny dator för 30 000 kr eller så bör det ingå en mus med tre knappor och ett hjul tycker jag. Något annat är oacceptabelt. Det ska vara med som standard. Hur mycket extra skulle det kosta Apple att skicka med en vettig mus? Det skulle också göra det mer hemtamt för folk som byter från Windows till Mac OS.

Citat:

citera:Vad gäller startknappen så tycker jag det är rimligt att Apple tog bort startknappen när samma funktion flyttades till skärmen (som ju oxå står där man sitter och jobbar). Varför ha 2 knappar när man kan komma undan med en?

Men det måste väl vara smartare att ha knappen på tangentbordet som man alltid har till hands? Och det är väl bra att ha två strömbrytare så att man kan välja vilken metod som för tillfället fungerar bäst?

Om datorn står på golvet eller i et rack, och om skärmen står en bit bort eller inte levererats av Apple, är det bra att kunna stänga av och sätta på datorn med strömbrutaren på tangentbordet. Jag har för mig att det till och med finns på en del pc-tangentbord numera.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-13 09:42
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men om man köper en ny dator för 30 000 kr eller så bör det ingå en mus med tre knappor och ett hjul tycker jag. Något annat är oacceptabelt. Det ska vara med som standard. Hur mycket extra skulle det kosta Apple att skicka med en vettig mus?

...

Men det måste väl vara smartare att ha knappen på tangentbordet som man alltid har till hands? Och det är väl bra att ha två strömbrytare så att man kan välja vilken metod som för tillfället fungerar bäst?

Tycker att du har helt fel. Mac OS GUI är inte gjort för en 2-knappsmus på samma sätt som Windows. Vissa funktioner ligger under ctrl-click men kontextuella menyer genomsyrar inte systemet på samma sätt som i tex XP. Det är anledningen till att en standard Mac mus har en knapp, inte att det är billigare..

Om Apple skall ändra till standard 2knappsmus så bör de oxå bygga ut de kontextuella menyerna i OS. Jag tycker inte de skall göra det.

Vad gäller strömbrytaren så visst är det bra med alternativ men man måste ju tänka lite på kostnaderna oxå. Har man knapp på skärmen så är det slöseri med pengar att oxå ha en på tgb.

Skulle det inte vara bra med en standard 4-knappsmus där den fjärde knappen är strömbrytare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-13 10:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:

Om Apple skall ändra till standard 2knappsmus så bör de oxå bygga ut de kontextuella menyerna i OS. Jag tycker inte de skall göra det.

Vad gäller strömbrytaren så visst är det bra med alternativ men man måste ju tänka lite på kostnaderna oxå. Har man knapp på skärmen så är det slöseri med pengar att oxå ha en på tgb.

Det betyder att alla vi som använder två knappar (eller fler) på musen har missuppfattat något väsentligt med Mac OS - vi kan helt enkelt inte använda oss av det ordentligt.

Jo, det måste verkligen vara dyrt att sätta dit en startknapp på tangentbordet. :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-13 10:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PJW:
Det betyder att alla vi som använder två knappar (eller fler) på musen har missuppfattat något väsentligt med Mac OS - vi kan helt enkelt inte använda oss av det ordentligt.

Jo, det måste verkligen vara dyrt att sätta dit en startknapp på tangentbordet. :rolleyes:

??

Jag har själv en 2-knappars mus, men jag tycker det går lika bra att använda Mac med en knapp på musen.

Däremot skulle jag nog inte vilja använda Windows XP med en enknappsmus... däri i ligger skillnaden. Mac OS förutsätter inte en 2-knappsmus.

Säkert inte så dyrt att ha en extra knapp på skrivbordet, men helt onödigt om knappen sitter 40 cm därifrån på skärmen och därför inte värt att lägga några pengar på alls.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-18 22:48
Ursprungligen av mattan:

Säkert inte så dyrt att ha en extra knapp på skrivbordet, men helt onödigt om knappen sitter 40 cm därifrån på skärmen och därför inte värt att lägga några pengar på alls.

Det bästa hade väl då varit att ha kvar den på tangetbodet och skippa knappen på skärmen?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-02-18 23:51
Ursprungligen av JohanK:

Det bästa hade väl då varit att ha kvar den på tangetbordet och skippa knappen på skärmen?

Håller med dig JohanK

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-13 12:25

Anledningen till att vi är många som använder tvåknapps- eller treknappsmöss borde väl vara den att vi inte tycker att Apples enknappsmus är tillfredställande? Jag tycker inte alls det går lika bra med en knapp som med två (med scroll). Kanske borde Apple lyssna på oss konsumenter?

Vad gäller startknappen på tangentbordet så fattar jag inte varför det skett en förändring överhuvudtaget. Jag tror det är fler som idag använder en skärm från annan tillverkare än de som använder ett tangentbord från någon annan än Apple. I synnerhet då Apple numera bara gör platta (och dyra) skärmar. På så vis borde kanske inte Apple genomfört en helt onödig förändring och avskaffat startknappen. Frågan man bör ställa sig när man genomför förändringar borde väl vara om det finns en uppenbar fördel i förändringen. Jag hittar ingen.

[ 13. februari 2003, 12:26: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-13 12:57

Till skillnad från dig så tror jag att flertalet Macare använder en enknappsmus och vill fortsätta göra det.

Även om du (och många andra) inte tycker att det går lika bra, så rent objektivt sett så funkar det utmärkt att styra MacOS med en enknappsmus.

Visst, fler knappar underlättar för avancerade användare men komplicerar även hanterandet för ovana användare. Därav är bästa lösningen att det är ett tillval efter synsättet att Mac skall vara så lätt som möjligt att använda. Jag hoppas att Apple håller fast vid det. Det var tillräckligt svårt att lära min svärmor att använda imacen utan att blanda in ytterligare knappar.

Fördelen med att ta bort knappen är ju som redan sagts att Apple sparar pengar genom att ta bort en feature som de flertalet användare inte har nytta av. Det finns ingen fördel för användarna.

Men Apple räknade ju inte med G4-iMacen, där sitter väl knappen bara på baksidan? De e ju inte så snyggt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 13:12

Strömbrytare på tangentbordet var en av de ballaste finesserna på Macen, och det imponerade rätt mycket på några av mina kompisar som använder Windows.

Citat:

citera: Tycker att du har helt fel. Mac OS GUI är inte gjort för en 2-knappsmus på samma sätt som Windows. Vissa funktioner ligger under ctrl-click men kontextuella menyer genomsyrar inte systemet på samma sätt som i tex XP.

Men många program har kontextmenyer vilket gör att man kan arbeta betydligt snabbare. Visserligen är jag en stark anhängare av tangentkommandon (är snabbt, effektivt och avlastar musarmen) men kontextmenyer är bra.

Citat:

citera: Om Apple skall ändra till standard 2knappsmus så bör de oxå bygga ut de kontextuella menyerna i OS. Jag tycker inte de skall göra det.

Varför begränsa de kraftfulla möjligheterna med ett Unix-baserat system? Varför lägga hämsko på OS:et?

Citat:

citera: Vad gäller strömbrytaren så visst är det bra med alternativ men man måste ju tänka lite på kostnaderna oxå. Har man knapp på skärmen så är det slöseri med pengar att oxå ha en på tgb.

Varför inte låta användaren ha möjlighet att välja? Vad kan en extra plastknapp, några dioder, transistorer och resistorer kosta?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 22:18
Ursprungligen av Mondo:

Strömbrytare på tangentbordet var en av de ballaste finesserna på Macen, och det imponerade rätt mycket på några av mina kompisar som använder Windows.

Nästan alla PC kan startas med tangentbordet, bara att ställa in i BIOS... vissa moderkort kör med valfri knapp,,vissa skall man välja och ibland så kan man t.o.m. välja att datorn startar up om man matar in ett valfritt ord eller lösenord..

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 10:02
Ursprungligen av jockeleu:

Nästan alla PC kan startas med tangentbordet, bara att ställa in i BIOS... vissa moderkort kör med valfri knapp,,vissa skall man välja och ibland så kan man t.o.m. välja att datorn startar up om man matar in ett valfritt ord eller lösenord..

Nästan alla säger du?
Konstigt, då enda datorn som har gått att starta upp med tagentbordet är min gamla Gateway 2000 (ko-datorn). Sen dess har det inte ens funnits en möjlighet till uppstart i BIOS eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 13:23

En annan sak som jag skulle vilja ha på tangentbordet, utöver en strömbrytare, är några musknappar och ett eller två bläddringshjul (eller en gummiplupp modell radertopp som på IBM Thinkpad och en del andra bärbara datorer från Toshiba, Dell, HP osv). Då skulle man slippa fara iväg med handen till musen när man vill klicka eller bläddra. Finns på somliga tangentbord från exempelvis Logitech on Microsoft.

[ 13. februari 2003, 13:24: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-13 13:36

Jag har en tvåknappsmus av enda anledningen att det dessutom sitter ett skrollhjul på den. Den extra musknappen använder jag väldigt sparsamt. När jag tänker efter är det bara i Indesign jag använder den...

Så en knapp klarar jag mig bra med, men ett skrollhjul på Apples standardmöss skulle jag inte tacka nej till.

Bevaka tråden