Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7200 varv i PB 12"?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen införskaffat en PowerBook 12".
Är sugen på o smälla in en större hårddisk. Jag har förstått att detta ska vara rätt kompliserat men de hindrar mig inte.
Min fråga är: Blir den för varm av en 7200? och isf hur är det med 5400 då?

Har ngn sen en länk till hur man går tillväga blir jag bara glad (den där japanska eller va den e har jag redan sett).

Vet inte hur det är med 7200 och PB, men jag har iaf satt en 5400 i min iBook –_funkar super, och gör faktiskt att den känns lite snärtigare. Skulle tro att skillnaden med en 7200 är ännu större.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Vet inte hur det är med 7200 och PB, men jag har iaf satt en 5400 i min iBook –_funkar super, och gör faktiskt att den känns lite snärtigare. Skulle tro att skillnaden med en 7200 är ännu större.

Det lär ju definitivt bli skillnad, frågan e om de blir mycket varmare?

Blir din varmare nu? Drar den mer ström? Gjorde du det själv?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-03 19:20

Finns det att få tag i 7200 varvaren ? för Mac

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP:
Finns det att få tag i 7200 varvaren ? för Mac

Finns inga speciella diskar för just Mac. Köp där du hittar billigast. Kolla telefonkatalogen och ring runt till några pc-krängare...

Citat:

Skrevs ursprungligen av ill_chrill
Det lär ju definitivt bli skillnad, frågan e om de blir mycket varmare?

Blir din varmare nu? Drar den mer ström? Gjorde du det själv?

Jag lät byta till en 5400-varvare i min förra iBook. Jag upplevde att den blev snabbare men inte att den blev varmare eller drog mer ström, men jag gjorde inga kliniska tester så jag har inga siffror på det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-20 23:22

Också lite sugen på att byta hårddisk till min PB12..
Hittade den här sidan på xlr8yourmac.com:

http://www.xlr8yourmac.com/systems/powerbookG4_12in_HD_upgrade/PowebookG4_12in_HD_upgrade.htm#storytop

/pijon

Jag har satt in en 7200-varvare i min iBook 600.
Verkar fungera bra. Har inte märkt att den blivit varmare eller att den förbrukar mer batteri.
Vill gärna tro att den känns lite rappare; men vet i fan.......
Den enda skillnad jag märkt är att det tar lite längre tid för den att varva ner när man "lägger på locket".

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 16:20
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Jag har satt in en 7200-varvare i min iBook 600.
Verkar fungera bra. Har inte märkt att den blivit varmare eller att den förbrukar mer batteri.
Vill gärna tro att den känns lite rappare; men vet i fan.......
Den enda skillnad jag märkt är att det tar lite längre tid för den att varva ner när man "lägger på locket".

Gjorde du det själv el.? Var köpte du disken?

  • Medlem
  • 2004-01-21 02:24

Enligt de datablad för olika 2,5" diskar jag tittat på (då jag också funderat på en 7200-varvare i PB 12" så skiljer sig effektförbrukningen ganska marginellt, 0,3W-0,4W mellan 7200 o 4200 varvare. Mao, det lär inte vara några problem att montera in en snabbare hd. Lite pilligt är det dock, totalt är det en 20-25 skruvar i miniformat som ska loss

Här är en kille som dunkadi en Hitatchi 760GB 7200 rpm i sin 17" PowerBook:

http://www.computerworld.com/softwaretopics/os/macos/story/0,10801,90256,00.html

Har stoppat en 7200 i min pb 12" 867. Funkar kanon. Datorn är rent av något svalare än tidigare och den har blivit betydligt rappare i allmänhet.
Enda nackdelen är att den låter lite mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-18 17:38

Stirra er inte blinda på varvtalet dock, det är på samma sätt som med processorprestanda många andra faktorer som är minst lika viktiga. Exempel på sådana faktorer är inbyggt cacheminne och densitet. Jag har passerat tre HD på min tiPB, från 30GB 4200 -> 40 GB 5400 -> 80 GB 4200, samtliga diskar Travelstar från Hitachi/IBM. Det sista bytet ledde BÅDE till en högre prestanda (=rappare) OCH till en tystare dator. Förklaringen till prestandan i mitt fall tycks i första hand bero på den högre densiteten den sistnämnda HDn har. Se till exempel tester på www.barefeats.com.

Vare sig värme eller batteritid är något som jag överhuvudtaget märkt någon skillnad på.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-07 09:23
Ursprungligen av hekr:

Stirra er inte blinda på varvtalet dock, det är på samma sätt som med processorprestanda många andra faktorer som är minst lika viktiga. Exempel på sådana faktorer är inbyggt cacheminne och densitet. Jag har passerat tre HD på min tiPB, från 30GB 4200 -> 40 GB 5400 -> 80 GB 4200, samtliga diskar Travelstar från Hitachi/IBM. Det sista bytet ledde BÅDE till en högre prestanda (=rappare) OCH till en tystare dator. Förklaringen till prestandan i mitt fall tycks i första hand bero på den högre densiteten den sistnämnda HDn har.

Väl talat.

Jag har själv en 80GB 4200RPM Travelstar 80GN i min TiBook. Den har 8MB cache (kombinerat med en bra firmware som klarar av att utnyttja cachen vettigt) och gott om plats, jag ångrar inte en sekund att jag valde denna disk istället för en varmare, ljudligare, mer batterislukande, dyrare och framförallt mindre rymlig 7200-varvare.

olov

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-18 18:36

Jag petade in en Travelstar 7K60 7200 på min tiBook förra veckan och märker en tydlig förbättring i prestanda. Den är snärtigare överlag. Den är faktiskt tystare än min gamla originaldisk. Svårt att säga om den drar mer ström efter så kort tid. Den är i alla fall inte varmare. Hela operationen tog 10 min om ens det på min maskin. Rekommenderas varmt!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-18 21:29

Absolut ger högre varvtal snabbare läs o skrivhastighet.
Det är lika säkert som tyngdlagen !

Ok, känns som att det snart är dags o ta steget.

Har dock en fråga i ämnet: Varför finns det inte 80 GB i 7200, går inte det o tillverka eller? Det finns inte heller större diskar än 80 GB väl?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-07 09:35
Ursprungligen av ill_chrill:

Varför finns det inte 80 GB i 7200, går inte det o tillverka eller? Det finns inte heller större diskar än 80 GB väl?

För närvarande ligger rekordet på 40GB/skiva för 4200/5400RPM och 30GB/skiva för 7200RPM. De stora 2.5" diskarna använder 2 skivor, de mindre 1 skiva. Högre varvtal gör det svårare att få lika hög datadensitet.

Väldigt grovt gissat skulle jag tro att 60GB/skiva-generationen (för 2.5") kommer landa hos konsumenterna i handeln i slutet av sommaren / början på hösten. Då får vi se 120GB-diskar i våra bärbara! Räkna bara med dessa kapaciteter i 4200/5400RPM dock, 7200RPM kommer först då ta steget till 40GB/skiva.

Har vi tur kommer Seagates initiativ (i deras Momentus-diskar - som idag tyvärr bara finns i 1-skivsmodeller, 40GB som störst) att som ensam aktör införa 10ms söktid i sina 5400RPM-diskar att ha smittat av sig till Hitachi och Fujitsu, då får vi se 120GB 5400RPM-diskar med 10ms söktid och 8MB cache. Det blir lagringskapacitet och prestanda det.

olov

Ursprungligen av olov:

Väldigt grovt gissat skulle jag tro att 60GB/skiva-generationen (för 2.5") kommer landa hos konsumenterna i handeln i slutet av sommaren / början på hösten. Då får vi se 120GB-diskar i våra bärbara! Räkna bara med dessa kapaciteter i 4200/5400RPM dock, 7200RPM kommer först då ta steget till 40GB/skiva.

Har vi tur kommer Seagates initiativ (i deras Momentus-diskar - som idag tyvärr bara finns i 1-skivsmodeller, 40GB som störst) att som ensam aktör införa 10ms söktid i sina 5400RPM-diskar att ha smittat av sig till Hitachi och Fujitsu, då får vi se 120GB 5400RPM-diskar med 10ms söktid och 8MB cache. Det blir lagringskapacitet och prestanda det.

Oj oj, nu blev jag väldigt tveksam. Klarar jag vänta?
Jag är ju inte sugen på att byta en gång nu och till sen.

Vad skulle ni tipsa om för köp just nu, jag är ute efter den snabbaste disken och kommer garanterat klara mig med 60 GB då jag har både firewire-låda och server.

Tack för infon även om det gav mig huvudvärk

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-07 15:46
Ursprungligen av ill_chrill:

Oj oj, nu blev jag väldigt tveksam. Klarar jag vänta?
Jag är ju inte sugen på att byta en gång nu och till sen.

Vad skulle ni tipsa om för köp just nu, jag är ute efter den snabbaste disken och kommer garanterat klara mig med 60 GB då jag har både firewire-låda och server.

Min grova gissning var alltså att vi kommer se 10ms 120GB 2.5" diskar om så länge som ett halvår. Vill du ha en disk nu råder det väl inget tvivel om att det är läge att köpa.

I ditt fall är det ju dessutom en no-brainer - är du bara ute efter den snabbaste disken, och kan tänka dig att betala 2000-2500kr för den är valet Hitachi travelstar 7k60. Det finns inget snabbare. Det lär heller inte komma något drastiskt snabbare på ganska länge (däremot kan som sagt en modest kapacitetsökning till 80GB förväntas).

olov

Äre det värt prisskillnaden att peta i en 7.200 rm:are istället för de väl utprovade 5.400 rpm:arna - hur stor är prisskillnaden. Om jag inte minns fel så rekomenderar väl Apple 4.200/5.400 för t.ex FCP och att det för DV inte alls är nädvändigt med 7.200 rpm. Intsämmer i vad "hekr" skrev - bytte ut en småsjuk 4.200 till en ny 4.200 fast större i en iBook och supporten på SOS-data sa då att 4.200 diskarna är så fria från barnsjukdommar att det var tveksamt att merpriset för en 5.400 varavare skulle ge några större vinster för just iMovie. (min tolkning av den diskusitionen).

2,5 timme och 34 skruvar senare snurrar jag i 7200 rpm

Håller på o installerar OS nu så kan inte säga något om prestanda.

Det enda problem jag stötte på var att jag råkade knäcka F1-knappen så om ngn har en sådan extra eller vet var man köper en ny så får ni gärna höra av er.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-18 17:06

Min HD i min PB12" hare precis lagt av efter att ha låtit som ett sågverk. Som tur är hann jag backa upp mina data innan den sista dödsryckningen inträffade. Så jag skall också byta.
Jag bara undrar vilken hastighet har den ursprungliga disken: 4200 eller 5400 rpm?

Vilken anvisning följde du ill chrill?

Ursprungligen av pichia:

Min HD i min PB12" hare precis lagt av efter att ha låtit som ett sågverk. Som tur är hann jag backa upp mina data innan den sista dödsryckningen inträffade. Så jag skall också byta.
Jag bara undrar vilken hastighet har den ursprungliga disken: 4200 eller 5400 rpm?

Vilken anvisning följde du ill chrill?

Ursprungsdisken är en 4200. Jag använde mig av en servicemanual, hör av dig om du vill ha den.

Bra diskussion. Jag beställer en HITACHI TRAVELSTAR 7K60 60GB IDE 7200RPM 8MB till tjejens iBook G3/600 nu.

Hmm. Upptäckte just att jag har en Toshiba Mk6022GAX i min andra bärbara - den har 16MB cache! Har aldrig sett en sådan tidigare, än mindre visste jag att jag haft en själv i ett halvår

  • Medlem
  • 2004-10-20 19:40

Länk till installationsguide

Har för 2 veckor sedan bytt ut min kraschade HD i PB12" G4, och satt in en Hitatchi 7200 60GB. Hittade en ganska bra artikel här:
http://www.xlr8yourmac.com/systems/powerbookG4_12in_HD_upgrade/PowebookG4_12in_HD_upgrade.htm

Men om datorn är under warranty, lämna in till service. Det tog mig 3 timmar och en trasig F2-tangent. Om man trots allt vill byta själv, en bra tips är att rita upp på A4-ark placering och storlek på de olika skruvar, och placerar uttagna skruvarna på var sin plats.

Datorn blir en aning varmare, definivt inte het, men batteriet räcker inte riktigt lika långt som med långsammare HD:n. Än så länge är jag mycket nöjd!

1
Bevaka tråden