Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvinga upp cd-trayet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet hur man tvingar upp CD trayet på en båvit ibook. Av någon anledning är det helt dött... Inget speciellt har hänt, den går bara inte att öppna längre, från en dag till en annan. Tips? Ibland kan man sticka in en spetsig lite grej i ett hål så öppnas mekanismen, men jag hittar inget sånt.

Mycket tacksam för svar,
Sofia

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-18 12:16

Prova att hålla in "musknappen" samtidigt som du startar om datorn, borde funka.

OK, jag kan öppna cd-trayet nu, men det är ju helt dött i alla fall. Kan inte läsa cdn eller någonting...Suck.

Om man inte får ut CD;n på, så finns det ett litet hål på de flesta Macmodeller där man kan sticka in tex. ett gem och därmed få CD-spelaren att öppna.
Vad gäller din CD-spelare så är den med största sannolikhet trasig. Billigaste är antagligen att köpa en kompatibel USB-splelare.

Den funkar lite sporadiskt. Jag skyller allt på 10.2.8 - det var då en ond ond demon tog sig in i min dator.

Testa och öppna datorn. OBS!!! ta först ut batteriet och nätkabeln. Efter att du har öppnat datorn kopplar du loss CDn, på iBooken får du nog ta ut den helt och hållet. Kolla om det är skit eller nåt på kontakten, ta bara bort det om det finns med toapapper eller nåt enkelt. Sen stoppar du tillbaka den igen.

Kanske inte funkar men värt ett försök...

1
Bevaka tråden