Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTerm, bash, bashrc och inputrc?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2004-01-10 13:55

Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. När jag fick min utbytesdator försöker jag flytta över allt och det mesta flyter på bra men jag får inte ~/.bashrc och ~/.inputrc att laddas, .bashrc laddas när jag startar en ny bash (kommandot bash) men .inputrc laddas inte alls.
.inputrc använder jag ju för att få igång åäö i terminalen och .bashrc för tillfället enbart för att skapa alias.
Vad jag vet gjorde jag inget speciellt för att få igång det på den första datorn och nu fungerar det inte...

Jag har även ett annat problem, men det är relaterat till iTerm, jag hittar inte var de två configfilerna finns så jag får inte den heller att se likadan ut.

Vad innehåller din .inputrc ?

Ciryon

  • Medlem
  • Ale
  • 2004-01-10 15:04

Så här ser den ut, hittade det i en gammal tråd i nått forum här. Som sagt, den fungerar på den enda datorn men den andra laddar den inte.

set convert-meta off
set input-meta on
set output-meta on
  • Medlem
  • Ale
  • 2004-01-12 00:39

Hur gör ni för att använda alias och åäö i terminalen (med bash i 10.3 då)?
Jag har som sagt inte fått ordning på det och att skriva aa ae och oe börjar bli tröttsamt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-12 01:28

Fönsterinställningar i Terminalen, skärmutseende, latin1 (iso85....)

  • Medlem
  • Ale
  • 2004-01-12 11:05

Det löste åäö om än på ett annat sätt Tack

Bara mina alias kvar då, hur gör jag för att få igång dem?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lundh
Det löste åäö om än på ett annat sätt Tack

Bara mina alias kvar då, hur gör jag för att få igång dem?

Jag använder .profile istället för .bashrc och det verkar fungera bra för alias och allt annat som man kan tänkas ha i .bashrc.

Senast redigerat 2004-01-21 11:14

oftast måste man ju säga till i .bash_profile att den ska ladda .bashrc, men ibland inte, exakt hur det funkar i detaljerna vet jag faktiskt inte men det går iaf på alla system jag varit i kontakt med att skriva följande:

# include .bashrc if it exists
if [ -f ~/.bashrc ]; then
    source ~/.bashrc
fi

så man kan köra med sin .bashrc som man har samma på alla system givetvis

  • Medlem
  • Ale
  • 2004-01-22 19:01

Tack johan dansk
Fungerade perfekt.

Är det inte så att om man startar bash genom att skriva bash i prompten så läses bashrc, men om har det inställt som förvalt shell is csch så läser den bash_profile?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-18 09:14
Ursprungligen av Isbiten:

Är det inte så att om man startar bash genom att skriva bash i prompten så läses bashrc, men om har det inställt som förvalt shell is csch så läser den bash_profile?

Läs man-bladet för bash(1) så förstår ni hur det fungerar. Läs under rubriken INVOCATION, det intressanta börjar i stycke #4. Då förstår man tex att man inte ska sourca .bashrc i sin .bash_profile - det sköts alltså automatiskt av bash självt. Läs även man-bladet för csh(1), tcsh(1), <ditt-favorit-skal> så ska ni se att allt klarnar.

1
Bevaka tråden