Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En sant underbar fet RAID-hårddisk!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-17 14:54

Det här är chassit jag letat efter. Tror jag. Fem diskplatser. Riktig RAID. Och FW800-koppling. Alla borde ha en.

http://www.micronet.com/products/platinum_raid.htm

Det borde gå att göra lite billigare. Vad jag förstår kostar det cirka 22.500 (3000 dollar) plus moms med en uppsättning med 5X300GB. Diskarna kostar ju cirka 1800 spänn styck, vilket innebär att chassit går lös på 13.500 plus moms. Lite dyrt. Hade det funnits utrymme för femton diskar för det priset, så hade jag slagit till. Men det kanske är på väg? Björnström, kanske något att masstillverka i SO-asien?

Det där ÄR ju massproducerat i Taiwan

Eller trodde du att dom designade chassit själva?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-17 15:27
Ursprungligen av Björnström:

Det där ÄR ju massproducerat i Taiwan

Eller trodde du att dom designade chassit själva?

Touché

Let me re-phrase myself:

"Det där borde gå att hitta billigare hos en konkurrerande producent i SO-asien när de väl kopierat av designen från grannen."

Men håll med om att det borde finnas en hyggligt stor marknad för produkten om den kommer ner i pris?

Jag tror faktiskt inte det!

- Den som vill ha mycket data (läs: spara filmer och mp3) struntar ofta i RAID-5

- Den som behöver mycket lagring till en server använder oftast SCSI-diskar

Eller?

Jag skulle aldrig köpa ett sådant där chassi. Jag kör RAID-5 med Ultra320 SCSI i alla mina servrar (snart SATA i en kommande burk) och i min arbetsstation behöver jag inte RAID-5.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-17 15:54
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror faktiskt inte det!

- Den som vill ha mycket data (läs: spara filmer och mp3) struntar ofta i RAID-5

- Den som behöver mycket lagring till en server använder oftast SCSI-diskar

Eller?

Jag skulle aldrig köpa ett sådant där chassi. Jag kör RAID-5 med Ultra320 SCSI i alla mina servrar (snart SATA i en kommande burk) och i min arbetsstation behöver jag inte RAID-5.

Jag är helt 100% övertygad om att du har fel. Totalfel. Läs vad du skriver - fritt tolkat: "hemanvändare (som just nu drastiskt bygger upp STOOORA bibliotek) skiter i backup" Jag är helt övertygad om att allteftersom människor som jag lägger ner tid, svett och tårar på att bygga upp bibliotek etcetera och råkar ut för mindre missöden blir man plötsligt maniskt rädd att back-up inte skall finnas. "Så mycket jobb - en gång till...", typ. Read my lips och mark my words och andra tuffa uttalanden jag just nu inte kommer på - behovet finns och marknaden kommer att bli stor för säkra stora prisvärda hemmalagringslösningar. Då kommer storlek, säkerhet, enkelhet och lågt pris vara ledord. På bekostnad av extrem snabbhet som corporatemarknaden vill ha.

I all ödmjukhet /W

Jag är med på att folk skulle behöva RAID-5 men jag känner ingen som är beredd att betala för det - 13k för ett RAID-5 kabinett? Plus moms? Inte ens om det var halva det priset skulle "gemene man" vara intresserad.

Hellre köpa 10st 200GB:are ytterligare

För privatanvändare som inte värderar sina filer är det nog stora JBOD-bibliotek som gäller.

För samma pris som du erbjuder ett tomt RAID-5 kabinett kan jag erbjuda 2TB lagring bestående av 8st 250GB diskar i ett Firewiretorn.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-17 22:44
Ursprungligen av Björnström:

För privatanvändare som inte värderar sina filer är det nog stora JBOD-bibliotek som gäller.

För samma pris som du erbjuder ett tomt RAID-5 kabinett kan jag erbjuda 2TB lagring bestående av 8st 250GB diskar i ett Firewiretorn.

Du missar poängen. Jag erbjuder ingenting. Jag försöker hetsa DIG att erbjuda någonting...

Jag håller med dig om att kabinettet är apdyrt. Elektroniken till ett RAID-kort borde inte kosta mer än max 4000 till slutkund, och två tusen kronor till för en jäkla massa plåt som omsluter ett dussin diskar. Då tror jag man är stenrätt på det. Sen kan du satsa på S-ATA-diskar istället för IDE internt i chassit, så blir det ännu mer rätt från början. Jag är köpare. Fler kommer att komma...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-18 00:23

Jag kan bara hålla med. Plats för 5-10 diskar med SATA. Anslut till datorn med FW800 (eller i sämsta fall FW400). Rätt pris. Perfekt - jag skulle köpa på en gång.

Liten vision: Jag skulle gärna ha en box att ställa i klädkammaren som innehåller ett antal diskar, säg 5 diskar i RAID 5, som jag kan koppla in på nätverket direkt via ethernet (100/1000 Mbit) som får fungera som en personlig filserver och kanske även webbserver. Vore ju förträffigt att ha för att lagra undan allting man vill ha åtkomligt, men ändå inte har plats med på datorns hårddisk (speciellt för oss som har bärbara är ju datorns hårddisk rätt begränsad) och som man alltid vill kunna komma åt även när man inte är hemma.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-18 06:53
Ursprungligen av Adrian B:

Liten vision: Jag skulle gärna ha en box att ställa i klädkammaren som innehåller ett antal diskar, säg 5 diskar i RAID 5, som jag kan koppla in på nätverket direkt via ethernet (100/1000 Mbit) som får fungera som en personlig filserver och kanske även webbserver. Vore ju förträffigt att ha för att lagra undan allting man vill ha åtkomligt, men ändå inte har plats med på datorns hårddisk (speciellt för oss som har bärbara är ju datorns hårddisk rätt begränsad) och som man alltid vill kunna komma åt även när man inte är hemma.

Prylen jag jiddrar om fast med Ethernet istället för FW, menar du. Låter bra. Ett ethernet-hål bredvid FW-porten borde inte vara så dyr. Lägg till en trådlös nätverkskoppling 54 MBit när du ändå är i farten...

Allvarligt - vi är många som letar liknande lösningar. Se till att säga till här på 99mac när du hittar lösningen. Jag är övertygad om att många tillverkare snickrar på liknande.

Ursprungligen av Adrian B:

Liten vision: Jag skulle gärna ha en box att ställa i klädkammaren som innehåller ett antal diskar, säg 5 diskar i RAID 5, som jag kan koppla in på nätverket direkt via ethernet (100/1000 Mbit) som får fungera som en personlig filserver och kanske även webbserver. Vore ju förträffigt att ha för att lagra undan allting man vill ha åtkomligt, men ändå inte har plats med på datorns hårddisk (speciellt för oss som har bärbara är ju datorns hårddisk rätt begränsad) och som man alltid vill kunna komma åt även när man inte är hemma.

Visste vore det läckert. Jag ser dock ett par problem. För det första måste en "hårddisklåda" som skall ha SAMBA, RAID, FTP, Web och vettig prestanda vara mer av en dator än något annat. Det andra problemet jag oroar mig för i att använda speciallådor, och RAID-kort som hemmaanvändare. Vad händer om en krets i lådan går sönder om 2 år? OK att själva diskarna är RAID-5 och klarar av en diskkrash. Men, när lådan går sönder? Om logikkoret i min Mac går sönder flyttar jag bara min disk till en annan Mac. Skulle jag inte ha en egen, kan jag låna en Mac av en kompis, enkelt. Men, den redundansen finns ju inte alls om man har köpt en speciallåda från Asien? Eller kan 5 st diskar i ett RAID-5-set *alltid* flyttas någon annan RAID-5-host?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 09:45

Jag har kört RAID-5 i ett par år nu, iofs kör jag IDE Raid för UDMA133 räcker gott lixom, men visst finns det behov av RAID-5 i hemmet, det e inget snack om saken, men även RAID-5 lösningar falerar totalt har jag märkt, helt säkert blir det aldrig uta en DAT bandare.

1
Bevaka tråden