Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändring av region-kod för DVD?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-17 22:30

Hej!
Jag har nyss blivit (stolt) ägare till en Mac G4 Sawtooth. När jag skulle testa om den interna DVD:n funkade (med grannens Pippi Långstrumps-dvd) så ville den inte......
Nåja, idag var jag på biblan och lånade en annan DVD-skiva med samma resultat. Denna gång skrev jag upp felmeddelandena.........Efter att jag stoppat in skivan dök följande meddelande upp: Drive Region Code
The disc region code does not match the drive region code.The drive region code
must be changed to play this disc.
New drive setting:Region code 2
Current drive setting: Region code 1

Ja,då klickade jag upp låset i nedre högra hörnet och fortsatte på Ändra Region-knappen och följande meddelande dök upp:
There was a problem changing the drive region code.
Error:- 70001

Jag har letat i Hjälp-funktionen, men har inte hittat HUR man ändrar regionkoden....Till saken hör oxå att jag har : dvd-player v 3.2 om det nu kan vara till nån hjälp....:-)
Finns det nån på detta eminenta forum som har några tips??
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 22:42

Det ska gå att ändra i rutan som kommer upp, men den senaste versionen av Apples DVD-spelare är 4.0 och förutsätter troligtvis att du har Mac OS 10.3 ("Panther") installerad.

Men ta hem ett program som heter VLC (7,2 MB) som spelar alla regioner utan att du behöver ändra nånting så slipper du problemet.

Vilken systemversion har du?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-17 23:44

Mikke calling Earth.......:-)
Jag har MacOs 10.2.8
Tack för tips, jag laddar ner......
mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-18 00:32

Nu prublemu Mikey Hade en sån där burk tidigare, uppgardera till Panther; det blir en avsevärd skilnad i respons och snabbhet i gränssnittet. Har du orginalkortet ( ATI Rage 128) rekomenderar jag också varmt en uppgradering av det som överst på önskelistan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-18 00:55

Hej!
Laddade ner VLC som du föreslog........och det funkar!! Tack för detta,Earth!!
Ok, det är första gången och filmen (Chicago) hackar lite, men som du säger, en uppgradering till Panther samt dito för ATI Rage 128 hjälper nog detta...Det är välan "bara" att knalla in på ATI`s hemsida, va ??
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-18 12:34

Jag skulle råda dig till att hitta ett bra begagnat ATI Radeon 8500 AGP för 700 - 1000:- Är nog det "bästa" du kan ha i den där datorn utan att det blir "overkill". En del klagar på att VLC just kan hacka, men grafiken gör ju mycket och jag upplevde det aldrig med vanliga DVDfilmer i min Sawtooth med Radeonkortet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-18 13:22

Hej igen!
Om jag skulle vilja titta på DVD:n i den vanliga tv:n, då måste jag ha ett kort med s-video-utgång, eller??Något förslag??
Tack för alla braiga tips!! Ati Radeon 8500 AGP......noterat...;-)
Vi hörs
Mikke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-18 18:00

Radeon 8500 har just S-VHSutgång (det följer med kabel så se till att den är med om du köper begagnat).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-18 23:04

Kanon Earth!!
Då vet jag vad jag skall kolla efter........:-)
Kommer du på mer tips hur man optimerar Sågtanden så tas det taxamt emot!!
Adieu
Mikke

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-21 23:47

Vendel calling Earth!
Första gången jag körde VLC gick det fint, men andra gången bidde det lixxom mer krångligt.......Dels dök det däringa regions-meddelandet upp igen, så jag fick följa hela loopen. Kanske försökte jag sex-sju ggr, innan den drog igång, men då i avsnitt...?? Finns det lite tips om HUR man ställer in, anpassar VLC till sin burk??
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-22 10:29

Hej igen. Regionsmeddelandet har inte med VLC att göra utan troligtvis för att DVDspelaren startar automatiskt när den känner av att en DVD stoppats i. Det kan du ändra i Systeminställningar - CD och DVD - När en tom DVD-skiva matas in. Min står på ignorera.

Du ska inte behöva ställa in nåt speciellt i VLC, kanske bara öppna på rätt sätt. Gå upp i menyn - Open disc - kryssa för DVD och klicka OK. Berätta om problemet kvarstår och förklara vad som händer.

Tips för att hotta datorn ytterligare är två nya tysta Papstfläktar för runt 300-400 totalt (länk till vad du behöver och hur man gör). Mycket minne är alltid bra (minst 512 totalt) och kanske en DVDbrännare för dryga tusenlappen. Allt har förstås att göra med vad du gör med datorn. Sen är det i princip bara processorn du kan göra nåt åt för att höja prestandan, men då rekommenderar jag att sälja och köpa nyare dator istället såvida du inte kommer över en bättre begagnad billigt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-22 10:47

Hej!
Fint att du tar dig tid att svara, det är guld för den fåkunnige (jag)!
Jag går in och ändrar..........högst sannolikt har du rätt....:-)
More Karma to you......
Tack för länkar och råd!
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-02-22 11:50

Hej!
Gick in och ändrade till "ignorera"....och se! då funkade det fint!!
Nu rullar Pippi Långstrump.....:-)
Mvh,
Mikke

Din enhet är inställd på region 1, regionen för Nordamerika. VLC löser som sagt det, men är du intresserad av DVD kan jag rekommendera att du köper R1or, billigare och högre kvalitet än svenska utgåvor av filmerna.

Det går också att flasha om firmwaren i enheten, jag har gjort det med min maskin och det fungerar bra. Då kan jag använda Apples DVD-spelare också utan problem.:)

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2004-03-12 02:28
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

VLC löser som sagt det, men är du intresserad av DVD kan jag rekommendera att du köper R1or, billigare och högre kvalitet än svenska utgåvor av filmerna.

Att R1 skulle hålla högre kvalitet stämmer inte enligt vad jag fått höra. Idag så är det inte stor skillnad mellan R1 och R2, och faktiskt så är en bra R2 bättre än en bra R1.

Firmware

Hej jag undrar vart du hittar firmwaren för att kunna flasha om dvd´n för den stannat på region 1 för mig med och jag vill ha tillbaks den på reg 2....

MVH

Nystedt

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Din enhet är inställd på region 1, regionen för Nordamerika. VLC löser som sagt det, men är du intresserad av DVD kan jag rekommendera att du köper R1or, billigare och högre kvalitet än svenska utgåvor av filmerna.

Det går också att flasha om firmwaren i enheten, jag har gjort det med min maskin och det fungerar bra. Då kan jag använda Apples DVD-spelare också utan problem.:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-10 00:54

Matts!

Var finner man bra och billiga R1:or??
Hur flashar jag om min firmvare....??
Som du ser har jag en del att lära....
mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 02:03

R1or = Region 1 skivor beställer du nog billigast från USA (t.ex Amazon). Får du betala moms blir det kanske inte så värst mycket billigare. men betalar du "giftwrap" så slipper du det. Tror man kan ha 6 skivor i ett paket med samma porto...

Flasha Firmware kan vara känsligt för om du använder fel firmware blir spelaren obrukbar. Jag gjorde det i min Sawtooth och det gick fint. Nu går det ju fint att använda VLC eller MPlayer även om jag upplever Apples DVD-spelare som bäst när det gäller DVD. Om du ändå vill "flasha" den så kolla din drives specs i Systeminställningar - ATA och posta dem här så hjälper jag dig att hitta rätt. (Märket på spelaren är Matshita tror jag).

det finns dussintals med bättre ställen att köpa R1:or på än Amazon. Mina favoriter just nu är dels svensk-amerikanska Swedisc (swedisc.com) som har extremt låga priser + suverän service (bor man i Stockholm kan man dra av tre dollar från priserna på sajten och hämta själv i deras butik på Söder), dels danska Axel Music (axelmusic.com) som skickar fraktfritt och har priserna i svenska kronor direkt på sajten. Till skillnad från Amazon är tull/moms-risken obefintlig.
Engelska Loaded 24 7 är också suveräna (loaded247.com), liksom Play (play.com).

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 13:32

Bästa priserna jag hittat är på dvdpacific.com
finns även cdpacific med dom flesta skivor för runt 10 euro

Ursprungligen av ulven:

Bästa priserna jag hittat är på dvdpacific.com
finns även cdpacific med dom flesta skivor för runt 10 euro

Morrn ulven! Eftersom du inte är onlajn tar vi det här; var det här du köpte Fear And Loathin?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-11 00:17

Earth, Stinky&Ulven........
Takk för alla konkreta tips!!
Kanon att ni är SÅ tålmodiga och snälla......:-)
Sticker till Grekland om ca 3 veckor,och håller på att få ihop reskassan.....så man är en aning stressad nu, haha........
Alla grejer som ska vara klara tills dess......Dygnet räcker inte till.
Har noterat alla inlägg och hoppas kunna komma tillbaka (brun) och lika nyfiken på vad man kan hitta på med en Mac....:-)
Mvh,
Mikke

Onken//
R2 har blivit bättre men R1 är ändå klart att föredra, tycker jag - i synnerhet för amerikanska filmer, eftersom dessa drabbas av "PAL speed-up" på R2 (när de överförs från NTSC till PAL). För att kompensera skillnaden i antal frames blir en amerikansk film ALLTID 4% kortare på R2. Och detsamma gäller då förstås ljudet - en amerikansk film på R2 är pitchad fel. De flesta märker givetvis ingen skillnad, men gör man en jämförelse sida vid sida (finns sådana på nätet) så blir man rätt skärrad... rösterna blir ju faktiskt något ljusare, och när det gäller amerikanska musikfilmer - typ Scorseses/The Bands "The Last Waltz" - känns det faktiskt ruggigt fel att ha dem i R2 med tanke på att alla låtar är lite för korta och stämda i fel tonart!

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2004-03-12 22:40
Ursprungligen av Stinky:

Onken//
R2 har blivit bättre men R1 är ändå klart att föredra, tycker jag - i synnerhet för amerikanska filmer, eftersom dessa drabbas av "PAL speed-up" på R2 (när de överförs från NTSC till PAL). För att kompensera skillnaden i antal frames blir en amerikansk film ALLTID 4% kortare på R2. Och detsamma gäller då förstås ljudet - en amerikansk film på R2 är pitchad fel. De flesta märker givetvis ingen skillnad, men gör man en jämförelse sida vid sida (finns sådana på nätet) så blir man rätt skärrad... rösterna blir ju faktiskt något ljusare, och när det gäller amerikanska musikfilmer - typ Scorseses/The Bands "The Last Waltz" - känns det faktiskt ruggigt fel att ha dem i R2 med tanke på att alla låtar är lite för korta och stämda i fel tonart!

Som sagt, dom flesta märker ingen skillnad. Sen är det ju ett problem som VHS redan hade.

VLC är lätt värt. Hällre tanka hem det än att cracka DVD-läsaren med en hacksad firmwire.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-12 10:39

Yo guys!
Helt impad av alla special-kunskaper som finns å dessa fora!
Keep up the good work!
Mvh,
Mikke

beror också på hur seriös man är i sitt filmintresse... för mig skulle det kännas fel att ha t ex Orson Welles Cititzen Kane på dvd med fem minuter kortare speltid än den har "i original" (ja, den engelska R2 är fem minuter kortare än R1-versionen).

En sån fantastisk diskussion!

Jag har läst allt och löst några viktiga problem.

Men framförallt; ALLA HAR RÄTT!

Ska nu kolla in 1900 talets knäppaste film "ROSA PANTERN SLÅR IGEN", t o m filmtiteln är felöversatt och Peter Sellers bryter på franska hela tiden. Något för EU-komissionens nyårsfest?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 10:05

Om du ändrat regionskod de fyra eller fem gångerna så att driven låser sig på en region är det försent att flasha den vad jag vet. VLC eller MPlayer rekommenderas...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 09:45
Ursprungligen av Earth:

Om du ändrat regionskod de fyra eller fem gångerna så att driven låser sig på en region är det försent att flasha den vad jag vet. VLC eller MPlayer rekommenderas...

Är det så?
Jag har inte flashat min dvd, men har för mig att när jag läste om det, så var det precis det man skulle göra innan man flashade - att byta tills den var låst. Men jag kan ha fel.

Bevaka tråden