Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska köpa mig en 12" iBook G4

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-25 18:22

Hej!

Nu har jag bestämt mig. Jag ska köpa mig en 12" iBook G4 på 800 Mhz.
Jag har nu haft en pc hemma under några år. Körde Mac innan det
Efter att ha funderat länge på att köpa mig en bärbar dator så nu är det dags!

Jag har inget emot pc. Dock har jag tröttnat på Windows (XP). Kör Linux på min pc nu. Enda gången jag bootar i XP är då jag skall kika på DVD-filmer. Har inte fått riktigt grepp på DVD-film och Linux (ännu).

Jag har länge vetat att ifall jag köper en bärbar så blir det en Mac. Dessutom så ser MacOS X riktigt intressant ut. Vad jag vill ha av en bärbar är att den ska vara liten, lätt och stilig. Allt detta har iBook. Visst, jag det finns pc som väger mindre än 1.9 kg men inte för 1200 euro.

Jag kan redan tänka mig avundsjuka blickar på tåget eller i cafét när jag sitter där med min iBook.

Oki, nu till saken.

Jag har som sagt tänkt mig köpa 12-tummaren. Dessutom har jag tänkt mig köpa till Airport extreme kort samt bas-station. Grymt smidigt att kunna surfa hemma utan att ha en massa kablar på golvet. På en varm och solig sommardag har jag redan tänkt mig sitta på gården med min iBook och njuta av värmen samtidigt som jag surfar.

Jag har inte hur mycket pengar som helst så jag har tänkt att antingen köpa extra minne eller airport-kort + basstation.

Jag använder min nuvarande dator mest till för programmering. Jag spelar inte.
Den bärbara hade jag tänkt ha till för att kunna programmera (mest Java samt web) då jag inte är hemma. Kanske titta på film då jag reser. Pc:n kommer jag ha kvar och den kommer att få agera som server och den bärbara som en klient.

Jag har inga större behov att installera grafik-program på iBook:en och inte heller server-program.

Frågan är då behöver jag verkligen extra minne? Jag testade iBook:en i affären och tyckte att den verkade rapp även med 256 Mb RAM.

Är det värt med extra minne eller ska jag njuta av de fördelar jag kan få med trådlös surfning? Vad säger ni? Vilket väger tyngre?

Denna tråd handlar förutom frågan, kanske även om att jag bara vill få det sagt att jag äntligen får min iBook och att få berömma den lilla "skönheten".

Nu har jag sagt mitt för denna gång....

Citat:

Skrevs ursprungligen av jme
Hej!

Nu har jag bestämt mig. Jag ska köpa mig en 12" iBook G4 på 800 Mhz.
Jag har nu haft en pc hemma under några år. Körde Mac innan det
Efter att ha funderat länge på att köpa mig en bärbar dator så nu är det dags!

Jag har inget emot pc. Dock har jag tröttnat på Windows (XP). Kör Linux på min pc nu. Enda gången jag bootar i XP är då jag skall kika på DVD-filmer. Har inte fått riktigt grepp på DVD-film och Linux (ännu).

Jag har länge vetat att ifall jag köper en bärbar så blir det en Mac. Dessutom så ser MacOS X riktigt intressant ut. Vad jag vill ha av en bärbar är att den ska vara liten, lätt och stilig. Allt detta har iBook. Visst, jag det finns pc som väger mindre än 1.9 kg men inte för 1200 euro.

Jag kan redan tänka mig avundsjuka blickar på tåget eller i cafét när jag sitter där med min iBook.

Oki, nu till saken.

Jag har som sagt tänkt mig köpa 12-tummaren. Dessutom har jag tänkt mig köpa till Airport extreme kort samt bas-station. Grymt smidigt att kunna surfa hemma utan att ha en massa kablar på golvet. På en varm och solig sommardag har jag redan tänkt mig sitta på gården med min iBook och njuta av värmen samtidigt som jag surfar.

Jag har inte hur mycket pengar som helst så jag har tänkt att antingen köpa extra minne eller airport-kort + basstation.

Jag använder min nuvarande dator mest till för programmering. Jag spelar inte.
Den bärbara hade jag tänkt ha till för att kunna programmera (mest Java samt web) då jag inte är hemma. Kanske titta på film då jag reser. Pc:n kommer jag ha kvar och den kommer att få agera som server och den bärbara som en klient.

Jag har inga större behov att installera grafik-program på iBook:en och inte heller server-program.

Frågan är då behöver jag verkligen extra minne? Jag testade iBook:en i affären och tyckte att den verkade rapp även med 256 Mb RAM.

Är det värt med extra minne eller ska jag njuta av de fördelar jag kan få med trådlös surfning? Vad säger ni? Vilket väger tyngre?

Denna tråd handlar förutom frågan, kanske även om att jag bara vill få det sagt att jag äntligen får min iBook och att få berömma den lilla "skönheten".

Nu har jag sagt mitt för denna gång....

Du kan få både och till samma pris köp en lös D-Link USB WLAN adapter för runt 400:- inkl. moms och minne från en Pcbutik så får du råd med båda.

Du behöver definitivt mer minne än 256meg eftersom rappheten består betydligt längre speciellt om du har fler program igång samtidigt.

Så fort datorn kräver mer än 256 mb minne så drar virtuella minnet igång och det segar ned ordentligt.

Ska du bara surfa räcker 256 bra.. Även om man har några små program igång..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lizardman
Ska du bara surfa räcker 256 bra.. Även om man har några små program igång..

Inte om man surfar med Safari eftersom Safari suger minne och cachar nästan allt.
Minne är så billigt och viktigt att det är dumt att snåla . Iofs så är det ju väldigt lätt att uppgradera senare men lika bra att göra det direkt 512 meg kostar ju runt en tusenlapp och 256 meg bara en femhundring.

Ursprungligen av jazzper:

Inte om man surfar med Safari eftersom Safari suger minne och cachar nästan allt.
Minne är så billigt och viktigt att det är dumt att snåla . Iofs så är det ju väldigt lätt att uppgradera senare men lika bra att göra det direkt 512 meg kostar ju runt en tusenlapp och 256 meg bara en femhundring.

Jag har själv kört en Ibook G4 med 256Mb så jag borde ju veta, eller hur? Jag tvingades även köra Ibooken två veckor på 128Mb då det lösa minnet pajjade. Det gick även om datorn blev slö. Tom. Photoshop Elements gick, om väl slött.

Klart att datorn blir trevligare med 640Mb, men den funkar med 256Mb.

Det jag har svårt att förstå med datorns minne är varför Apple inte lödde 256Mb direkt på kortet när man bestämde sig för att den skulle leveras med så mycket minne.

Ursprungligen av Lizardman:

Jag har själv kört en Ibook G4 med 256Mb så jag borde ju veta, eller hur? Jag tvingades även köra Ibooken två veckor på 128Mb då det lösa minnet pajjade. Det gick även om datorn blev slö. Tom. Photoshop Elements gick, om väl slött.

Klart att datorn blir trevligare med 640Mb, men den funkar med 256Mb.

Det jag har svårt att förstå med datorns minne är varför Apple inte lödde 256Mb direkt på kortet när man bestämde sig för att den skulle leveras med så mycket minne.

2st128 meg minnen är mycket billigare för Apple att köpa in i stora mängder i och med att det är större efterfrågan på 256meg & 512meg minnen. Sedan räknar dom väl med att folk uppgraderar direkt. För visst funkar en iBook med 256 minne , men OSX flyter ju på betydligt bättre med minst det dubbla.

Ursprungligen av jazzper:

2st128 meg minnen är mycket billigare för Apple att köpa in i stora mängder i och med att det är större efterfrågan på 256meg & 512meg minnen. Sedan räknar dom väl med att folk uppgraderar direkt. För visst funkar en iBook med 256 minne , men OSX flyter ju på betydligt bättre med minst det dubbla.

Jo jo, jag menade snarare som en service mot kund. Alla som köper datorn i grundkonfiguration kommer ju att vilja uppgradera förr eller senare..

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 19:10

Jag skulle rekommendera att skaffa AirPort först. En bärbar utan AirPort förlorar hela meningen med att vara just bärbar. Jag kör min iBook G4 12" med 256 MB och AirPort. Visst skulle det passa bra med mer minne, men när ekonomin styr får man ta en sak i taget. Eftersom datorn fungerar utmärkt med 256 MB, men begränsat utan AirPort tycker jag att man bör prioritera AirPort. Att köpa till en 512:a för en dryg tusenlapp när man känner att man har råd är ju inte så krångligt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Jag skulle rekommendera att skaffa AirPort först. En bärbar utan AirPort förlorar hela meningen med att vara just bärbar. Jag kör min iBook G4 12" med 256 MB och AirPort. Visst skulle det passa bra med mer minne, men när ekonomin styr får man ta en sak i taget. Eftersom datorn fungerar utmärkt med 256 MB, men begränsat utan AirPort tycker jag att man bör prioritera AirPort. Att köpa till en 512:a för en dryg tusenlapp när man känner att man har råd är ju inte så krångligt...

Han kan ju börja med att köpa en USB Wlan adapter för 379:- kronor funkar lika bra som ett airport kort.
Sanningen är att en iBook med bara 256 minne fungerar utmärkt tills datorn behöver över 256 meg vilket händer relativt snabbt , då segar den betänkligt.

Ursprungligen av jazzper:

Han kan ju börja med att köpa en USB Wlan adapter för 379:- kronor funkar lika bra som ett airport kort.

Funkar det till Mac OS X. Jag tänkte köpa en sån en gång, men hittade ingen driver på deras hemsida (D-Link), så jag antog att det inte gick. Men det funkar alltså?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-25 23:39

Jeg skal også snart bestille iBook G4 12". Det eneste jeg skal konfigurere selv på apple store er å sette opp hardisken til 60 gb og bluetooth. Ram kjøper jeg en annen plass.

Men jeg er også på jakt etter en rimelig veske tilpasset ibook 12". Det som så aktuelt ut på apple store var "Incase Leather Laptop Sleeve for 12” PowerBook and iBook" til 600,- nok. (700,- svenske kroner). Men jeg vet ikke om denne har siderom hvor en kan ha strømforsyning og mus eller annet.?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-27 17:07

Det blev en 12" iBook med sammanlagt 640 Mb minne.

Nu sitter jag hgär och försöker luska ut hur man använder den. Kan säga att jag är ivrig och väldigt glad.

Airport köper jag senare.

  • Medlem
  • 2004-01-27 17:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av jme
Det blev en 12" iBook med sammanlagt 640 Mb minne.

Nu sitter jag hgär och försöker luska ut hur man använder den. Kan säga att jag är ivrig och väldigt glad.

Airport köper jag senare.

Jag minns när jag öppnade kartongen till min iBook. Jag blev glatt överraskad av allt som mötte mig. De känns som små husdjur. Att det i själva verket är en hardcore UNIX-burk glömmer man omedelbart.

Ursprungligen av stfm:

Jag minns när jag öppnade kartongen till min iBook. Jag blev glatt överraskad av allt som mötte mig. De känns som små husdjur. Att det i själva verket är en hardcore UNIX-burk glömmer man omedelbart.

Ha, det kommer jag aldrig att våga säga till tanten. Lobbar för fullt för att kunna köpa utan att det blir för mycket gnäll.

(Toffel,... jag?)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 21:15

word!
Jag håller med. Hottade nyligen upp min cube med 512 extra (hade 384 innan). Tidigare maxade den ur på minnet ganska kvickt men nu när den slipper swappa flyter det på mycket bättre!

/jensa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 21:21
Ursprungligen av jme:

Jag kan redan tänka mig avundsjuka blickar på tåget eller i cafét när jag sitter där med min iBook.

Sitter på café just nu med AirPort Extream uppkoppling...

Ursprungligen av jme:

Jag har inte hur mycket pengar som helst så jag har tänkt att antingen köpa extra minne eller airport-kort + basstation.

Till dig och alla andra som bestämmer er för att köpa en iBook. Välj något av alternativen, men vad ni än gör, köp inte en lös 256 MB minneskrets som en dålig kompromiss! När ni sen ska uppgradera (och tids nog vill ni det, jag lovar! antingen om några månader eller om några år) så har ni ett 256 MB minne över.

Har en fråga också. Ska nog köpa en söt liten iBook efter sommaren, och ha som en extra stor PDA.

Går det att synka iCal smidigt mellan hemdatorn och iBooken?

Och säg inte .mac för det har jag inte råd med...

Nu har jag besällt en Ibook. Beställde den igår

  • Medlem
  • 2004-03-08 17:21

bestallde du fran applestore?

och i sa fall, ar det krangligt?

Beställde den via AppleStore. Nej, det var inte alls krångligt, det var hur lätt som helst!

Senast redigerat 2004-03-08 19:59
  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 23:09
Ursprungligen av Stanlero:

Beställde den via AppleStore. Nej, det var inte alls krångligt, det var hur lätt som helst!

Har man en certified store i närheten tror jag det är mer praktiskt.. tex när man skall l'mna in den i service ärenden.. och garanti utbyten..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 01:08

Fast i gengäld är det ju bara AppleStore som ger studentrabatt

  • Medlem
  • 2004-03-12 19:08

men kan en certified store modda ibooken, lat saga att jag vill maxa
minnet, slanga in bluetooth osv?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 19:25
Ursprungligen av Darko:

men kan en certified store modda ibooken, lat saga att jag vill maxa
minnet, slanga in bluetooth osv?

Du kan få inbyggd blåtand när du beställer iBooken. Vill du lägga till blåtand i efterskott, måste du köpa en adapter som du sätter in i en USB-kontakt. Inte alls lika coolt.

Ursprungligen av Darko:

men kan en certified store modda ibooken, lat saga att jag vill maxa
minnet, slanga in bluetooth osv?

Mer minne sätter man in själv, beskrivs i handboken.

1
Bevaka tråden