Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta om samba?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill starta om samba, smb och få den att läsa in den nya konfigurations filen jag har skapat.

Hur gör jag?
Vill inte starta om datorn......

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-17 11:59

I man-bladet för smbd(8) står det:

Citat:

The configuration file, and any files that it includes, are automatically reloaded every minute, if they change. You can force a reload by sending a SIGHUP to the server. Reloading the configuration file will not affect connections to any service that is already established. Either the user will have to disconnect from the service, or smbd killed and restarted.

För att förtydliga mig lite: man behöver varken starta om OS X eller Samba. För att förtydliga mig lite mer så behöver man inte ens skicka någon signal på smbd - den läser automagiskt om config-filen åt dig.

Senast redigerat 2004-02-19 10:41
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-17 13:07

/etc/init.d/smb restart
i linux iaf, vet inte hur det e i osx än

sök på smb annars så restartar du den med smb restart
söka: find / | grep "smb"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-17 13:31
Ursprungligen av b0bben:

/etc/init.d/smb restart
i linux iaf, vet inte hur det e i osx än

sök på smb annars så restartar du den med smb restart
söka: find / | grep "smb"

Ett litet tips bara, find kan leta i den mängd data som den söker i:

find <startplats> -name <filnamnsmönster> -print

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 13:32

Motsvarigheten skulle väl vara:
/System/Library/StartupItems/Samba/Samba restart

fast det finns inget sånt script. Är det inte där startscripten ligger i OS X?

Glömde säga att jag inte är en UNIX amatör... något smb finns inte att finna i ps. Inte heller under top.
find hittar inget.

Nåja frazzes första inlägg gav mig svar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-02-17 14:54

Hittar du inte smb demonen med ps -ax heller?.

Kan också säga att jag inte hittar så bra i OS X trots mycket Linux och Lynx erfarenhet. Saker ligger inte där jag är van...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-02-17 20:45

Öppna system Preferences > Sharing
markera Windows Sharing tryck på Stop därefter på start.
fixat.

För de som inte vet hur man skickar en SIGHUP (hangup-signal) till en process så gör man det med kommandot "kill". Ta bara reda på vilket ID processen har (vi kan låtsas att det är "1234"), och kör sedan det här kommandot:

kill -HUP 1234

I stället för "-HUP" kan man använda "-SIGHUP" eller "-1", som gör samma sak. Det som händer när en process tar emot en HUP-signal är normalt sett att den börjar om från början och läser in alla konfigurationsfiler igen.

det blev en kill -HUP till slut.
För att skryta lite blev det innan Samul Ks inlägg.

smbd och nmbd kanske startas från inetd (eller om det är xinetd på os x..)? i så fall så är inställningarna redan aktiva.

1
Bevaka tråden