Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Warcraft III på iBook

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 23:08

Har någon erfarenhet av att spela WC III på en vit iBook 900 Mhz?

Om ja, är det möjligt, flyter det på bra, är det till och med fullt tillfredställande?

Spelet flyter på bra på en iBook 900 MHz

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 08:47

Tack!

Jag har en iBook G4 933 MHz, visserligen endast med 256 MB Ram... Men jag måste ändå påstå att de INTE flyter på i tillfredsställande fps... kör på absolut sämsta grafiken i 640*480 men de hjälps inte... Ska sätta i 640 Ram nu till sommaren och om inte det hjälper så kommer jag bli väldigt besviken...

Räkna inte med någon dramatiskt skillnad bobbanbobbelito. Märkte själv inte själv någon skillnad i TH Pro Skater 4, om det ens fanns någon, när jag bytte från 256 till 640 på min iBook G4 800.

Spelet går rätt OK för mig då på en iBook 700mhz 384mb ram med 1024x786. Det kan lagga som sagt då det blir stressigt, men förvånandsvärt bra går det i alla fall på början (och se till att inte köra med datorer bara).

eftersom jag endast spelar på battle.net så tolererar jag inget lagg... känns väldigt synd att jag inte kunde lira på min iBook G4, eftersom det delvis var det jag köpte den för...

Ummm... jag håller inte riktigt med föregående skribenter här... Warcraft III på min iBook G4/800 flyter på hur bra som helst, jag var väldigt förvånad över att det gick så snabbt. Det hackar bara till lite i början på in-game cutscenesen men det beror nog på mina futtiga 256MB RAM. Jag kan ha hela skärmen full med enheter utan att det slöas ner för det.

Däremot går THPS4 inte ALLS att spela på min iBook. Totalt stopp.

hmm.. detta verkar skummt??? kan de bero något på grafikkort?? jag har ATi Mobility Radeon 9200... Finns det någon drivrutinuppdatering eller något sådant man kan hämta för att få det att funka?

Ursprungligen av bobbanbobbelito:

hmm.. detta verkar skummt??? kan de bero något på grafikkort?? jag har ATi Mobility Radeon 9200... Finns det någon drivrutinuppdatering eller något sådant man kan hämta för att få det att funka?

Vad kör du för Mac OS? Har du senaste versionen av både Warcraft 3 och Mac OS X? Det är en extremt stor skillnad på hur spelet flyter mellan Warcraft 3 1.0 på Mac OS X 10 och Warcraft 3 1.14 på Mac OS X 10.3.. Otroligt att det är samma dator nästan.

Jag har MacOS X 10.3.2 Panther, WarCraft 3: The Frozen Throne v.1.14b
detta verkar ju helskummt

Allt hänger på RAM, 256 MB är alldeles för lite.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 15:39

Hmm, hade planerat att köra det i OS 9. Är 256 MB fortfarande för lite då?

Som skrivet tidigare, på min iBook G4 800Mhz flyter Warcraft III (Reign of chaos bara, inte expansionen.) på fint, har klarat av hela Human kampanjen utan något hackande förutom när man scrollat lite på kartan vid nåt enstaka uppdrag. Har endast 256MB RAM i min maskin med. Provade att spela det i multiplayer i LAN med 2 mänskliga spelare och två datorspelare, gick lika fint där.. skumt nog, för tydligen ska det inte göra det..

Mitt tips är att prova ladda hem demot, fungerar det fint så kan du nog få igång hela spelet med hyfsat prestanda. Annars är det bara att sänka grafikinställningarna. (jag har lämnat dem orörda. Tyckte de var snyggt nog...)

hmmm.. ska testa att starta RoC och kolla om de laggar... men kan inte förstå (om de nu vore så) varföt TFT skulle lagga mer än RoC?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 14:56

Jag spelade Warcraft2 en hel del för ehum typ hundra år sen och den här tråden väckte intresset att testa 3'an. Så igår laddade jag ner Demon, installerade och drog igång det på min G4 Cube 450MHz med 768Meg minne. Man kanske inte ska dra för stora slutsatser av ett test på en demo men det laggade ingenting för mej och det var minst lika kul som jag kom ihåg det så jag lär nog gå och köpa det!! (Om ingen vill sälja det beggat förståss *hint*)

/jensa

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 15:36
Ursprungligen av schmuck:

(Om ingen vill sälja det beggat förståss *hint*)

Nytt kostar det 200 kr inkl moms från Macoteket, så det är nog ingen större mening med att jaga rätt på ett begagnat ex.

det som är så bra med blizzard spel är ju också det att de stödjer både PC/Mac på samma skiva... så man kan ju köpa de från en pc-handlare också. Tror att webhallen.com har de rätt billigt också

Wc

Ursprungligen av bobbanbobbelito:

det som är så bra med blizzard spel är ju också det att de stödjer både PC/Mac på samma skiva... så man kan ju köpa de från en pc-handlare också. Tror att webhallen.com har de rätt billigt också

Jag köpte Warcraft III på Elgiganten för 99:-

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-02-25 09:17

Äntligen, någon som har samma problem som jag! Inte så roliga i och för sig men ...

Jag har också det problemet att TFT v1.14b (och RoC) laggar sönder i Mac OS X (10.3.2), oavsett vilka grafikinställningar jag använder. Jag har 512MB i RAM i en 800Mhz iMAc 17", bara 32MB grafikkort

Men om det flyter för dig, Desolator, så borde det väl funka för mig också? Och för bobbanboloiitot (eller liknande)?!

Undrar varför det är så olika från dator till dator? En gång, direkt efter att jag hade formaterat datorn, så testade jag att installera TFT först av alla andra program. Nej, det laggade lika mkt för det!

Så om det är någon som får fatt på en lösning, eller orkar maila Blizzards support, jag har skickat flera obesvarade mail, så får ni gärna skriva hur det gick.

Jag kör det på en iMac FP 800 och det fungerar hel bra när man kör singel player missons, då kan jag ha höga grafikinställningar.
Värre är det när jag spelar mot battle.net då måste jag dra ner grafikinställlningar rätt rejält det börjar tokhacka när det är MÅNGA små figurer på skärmen samtidigt.

Men ack så skoj det är. Sista uppdraget på The Frozen Throne tar tid att ta sig igenom... nära nog 3 timmar...

Jag tror inte att spelet går så mycket olika bra hos folk med liknande datorer. Den största skillnaden är hur personen upplever det. Exempelvis tycker nog inte bobbanbobbelito att det som Desolater anser "flyta" gör det.

Har kört spelet en del på en iBook G4 800 MHz, 640 MB RAM och OS X 10.3.2.
Tycker inte att det gick särskilt bra. Det är en känsla av seghet hela tiden. Särskilt när man scrollar.
Givetvis beror beror prestanda på hur mycket som händer på skärmen.

Spelar också Warcraft III på min G4 "Quicksilver" 867 MHz med det numera föråldrade grafikkortet Ge Force 2 MX. Där lönar det sig att starta om i Mac OS 9. Då blir det scrolla av kan jag säga!
Fast när det är många figurer på skärmen som slänger magi hit och dit (nätverksspel) då blir det istället ett fint bildspel. Både på iBooken och G4:an.
Märkligt är att det som sagts tidigare knappt hjälper att dra ned upplösningen.

Det kommande uppdateringen för OS X; 10.3.3 sägs bättra på spel/grafikprestanda lite. Vi får väl se.

Förresten, hur är det med ljudet och munrörelserna i de "filmiska" mellanscenerna för er? De är helt ur synk på alla Macar jag testat Warcraft III. Konstigt och lite synd...

munrörelserna är inte synkade varken till pc eller mac...
jag förstår verkligen inte varför men så är det...

Då får man hoppas att 10.3.3 kommer så snart som möjligt då...

På de Windows-maskiner jag sett Warcraft III har det varit rätt bra synk tycker jag. Näst intill så bra det kan bli när man mimar till datoranimerade figurer.
Måste vara något fel på Macversionen vad gäller detta då det verkar hända oberoende av hur datorn är.

Tycker mitt språk ovan blev rätt konstigt nu när jag läste det.
Hoppas man förstod.

Senast redigerat 2004-03-04 00:58

alla macs och min Pentium 4 2ghz också i så fall.. för på den så är det också otroligt osynkat...

Kinkig Warcraft 3 editor

Är det någon mer som haft problem med den rätt avancerade ban-editorn till W 3?
På min 2 X 450 med 10.3.2 startade den men kraschade envist innan den startat klart, ända tills jag ändrade bildskärmsinställningen från 100 Hz till 75 Hz. Då äntligen funkade den, hyfsat fast inte direkt blixtsnabbt. Konstigt, tycker jag. Har förresten ett nVidia-kort med 64 Mb.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 00:03

Har nu köpt det (Battlechest, 399:-, på EB Games). Håller med om att munrörelserna är osynkade. Kanske är jag bortskämd efter att ha lirat Prince of Persia och Beyond Good & Evil, kanske är Macen för seg. Flyter på bra i 1024x768 med maxinställningar, i alla fall så här långt... Däremot är pekaren lite seg i responsen, känns som om den är en halvsekund efter mina rörelser hela tiden. Någon mer som upplever det så?

Skoj är det, men jag undrar redan hur jag ska fixa att hålla reda på en massa olika grupperingar och trollformler och allt vad det är på senare banor... Alla TV-spel har gjort mig avtrubbad.

när man väl lärt sej går de smidigt... jag brukar köra som följer (lirar endast undead)

1: Death Knight + Crypt Lords + ev. Ghouls
2: Lich + ev. crypt fiends
3: Gargoyles eller destroyers
4: Obsidian Statues + Meat Wagons
5: Crypt
6: Slaughterhouse
7: Tomb of relics
8: Graveyard
9: Altare
0: Necropolis

lite grundläggande battle.net taktiker... Kör ALLTID death knight och lich med death coil och frost nova och unit mix beror på motståndaren... Mot orc och human går jag ALLTID crypt fiends eftersom footmans/grunts är lättare att micra med än ghouls och mot undead så går jag alltid ghouls... mot night elf så går jag 50/50 beroende på vad jag känner för

harassa med death knight och leker med hans workers medans man creepar med ghouls... och när man når tier2 så bygger man 2-3 snabba obsidian statues och lich och försöker göra de bästa av situationen... hoppas du får nytta av tipsen.. hf

Önskar att jag hade samma uppställning för Orchs men det har jag inte.
Av någon anledning har jag inte spelat så mycket att jag kunnat luska ut det så bra.

I skydd av en annan person kan Orcs bli riktigt elaka... de är dyra och förhållandevis långsamma att bygga men när jag fått lite kraft i mina styrkor är Orcs inte lätt att tas med.

Grunts + beserk + shamens blood rage = kärlek.

njaaa... lägg lite nån kodo, byt ut shamans mot witch doctors och sen lite taurens... sen är de party hos grannen

Bevaka tråden