Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple PDA?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt denna artikel på MacNet2 kommer Apple att släppa en PDA i sommar, trots alla ihärdiga uttalanden från Steve Jobs om att han inte tror på det. Artikelförfattaren verkar ganska säker på sin sak, och verkar sitta inne med en del information om produkten. Om det sen är sant får tiden utvisa.

Han skriver att den ska ha "FireWire, USB and Bluetooth" och att den är hårddiskbaserad, vilket får mig att tro på en iPod med bättre input-möjligheter möjligtvis. Det låter både för tungt, stort och batterikrävande för en PDA. Om det ens kommer en Apple-PDA. Vilket i sig är väldigt otroligt...

  • Medlem
  • 2004-02-12 14:17

Det låter dyrt. Den lär bli dyrare än en iBook om den ska innehålla allt det.

  • Medlem
  • 2004-02-12 14:22

Haha dom där ryktena om en ny Apple pda har cirkulerat frekvent på ryktessajter i mången år.
Fast kanske blir det nåt sånt man vet ju aldrig :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 14:25

o va var det för fel på Newton då. Hade dom bara haft kvar dom. Slängt i mer minne, och enny design, så.. Då har dom juhe en som sparkar röv.

  • Medlem
  • 2004-02-12 16:02
Ursprungligen av DimeR:

o va var det för fel på Newton då. Hade dom bara haft kvar dom. Slängt i mer minne, och enny design, så.. Då har dom juhe en som sparkar röv.

ja, man kan ju undra vad det var för jävla beslut att lägga ner den.....helt sjukt....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 16:12
Ursprungligen av Dasse:

ja, man kan ju undra vad det var för jävla beslut att lägga ner den.....helt sjukt....

Det var väl under en tid då Apple höll på att gå under. Steve Jobs blåste rent och började om från början för att fokusera på lönsamhet.

  • Medlem
  • 2004-02-12 16:32
Ursprungligen av Oloff:

Det var väl under en tid då Apple höll på att gå under. Steve Jobs blåste rent och började om från början för att fokusera på lönsamhet.

Ja, det kan man förstå på sätt och vis, som att skrota skrivarna och scannrarna till ex...Men Newton, den var ju SÅÅÅ långt före...tekniken finns ju iofs kvar innom apple, så det borde inte vara alltför svårt att skapa en ny..

men man kan fråga sig varför steve alltid avvisat en ny newton, ifall detta rykte alltså stämmer...

Varför försöker ingen förklara varför Newton gick med förlust?

Jag tror att den var för stor och för dyr. Den kunde förvånansvärt mycket, men om man jämför
med palm (som "vann" och gick med vinst) så var palmen mycket mindre och billigare. Kunderna verkade föredra det jämfört med en dyrare och mera komplett Newton. Det är inte Jobs fel att Newton gick med förlust.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 09:26
Ursprungligen av Oloff:

Det var väl under en tid då Apple höll på att gå under. Steve Jobs blåste rent och började om från början för att fokusera på lönsamhet.

Och så var det inte Steve Jobs egen baby, utan resultatet av John Sculleys (gamla VDn) dröm om en knowledge navigator:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 17:41

Fast om det nu är så att Palm skiter i att stödja mac i sina nya produkter, så kanske det inte är helt omöjligt att Apple får styra upp det på egen hand,,,, och förhoppningsvis visa världen hur en riktig PDA ska se ut..

Skulle det inte vara enklare för Apple att se till att iSynca på ett bra sätt med Palm? Eller kan det inte vara så att Apple kommer att ge ut PDA under eget brand, men den kör PalmOS och inte Newton-jox. Då skulle det ha varit förklaring till varför Palm släpper Macmarknaden. Dvs, dom kunder som köra Mac skall ha en PDA från Apple som kör PalmOS och synkar bra med iSync. Palm får en licenstagare till och "slipper" göra macanpassningar, och Apple får ensamrätt på sälja Palm-PDAer till Macanvändare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 18:26

Jag tror att det ligger något i Apples PDA rykte för att det verkar som PalmSource nästa os Cobalt (OS6) inte kommer att innehålla mac support.

  • Medlem
  • 2004-02-12 21:11
Ursprungligen av ace4711:

Skulle det inte vara enklare för Apple att se till att iSynca på ett bra sätt med Palm? Eller kan det inte vara så att Apple kommer att ge ut PDA under eget brand, men den kör PalmOS och inte Newton-jox. Då skulle det ha varit förklaring till varför Palm släpper Macmarknaden. Dvs, dom kunder som köra Mac skall ha en PDA från Apple som kör PalmOS och synkar bra med iSync. Palm får en licenstagare till och "slipper" göra macanpassningar, och Apple får ensamrätt på sälja Palm-PDAer till Macanvändare.

Då skulle det vända sig i halsen på mig....hellre ingen pda från Apple alls...

"Newton-jox", det var det VÄRSTA jag hört faktiskt!!!

Ursprungligen av Dasse:

Då skulle det vända sig i halsen på mig....hellre ingen pda från Apple alls...

"Newton-jox", det var det VÄRSTA jag hört faktiskt!!!

Det var inget illa menat. Jag försökte dölja det faktum att jag inte vet om Newton körde något som kallades Newton-OS eller vad. "Newton-jox" fångar också alla kvarvarande teknologier kring Newton. Så lite vet jag.

Dock kommer jag ihåg att man kunde söka och hitta Elvis med hjälp av Newton.

  • Medlem
  • 2004-02-12 21:58
Ursprungligen av ace4711:

Det var inget illa menat. Jag försökte dölja det faktum att jag inte vet om Newton körde något som kallades Newton-OS eller vad. "Newton-jox" fångar också alla kvarvarande teknologier kring Newton. Så lite vet jag.

Dock kommer jag ihåg att man kunde söka och hitta Elvis med hjälp av Newton.

hehe....jag skulle bara spä på lite....
jag kommer åxå ihåg att jag hört nått om den där elvisgrejjen, var det ett påskägg ?

sånt hade apple mer av förut, det var en del av imagen för redan inbitna, att macen var busig under ytan....alltså barnslig på ett grymmt sätt....

"Safari", ( låter grymmt microsoft) vad är det jämfört med Cyberdog tex.....

ojj...nu föll jag utanför diskusionen helt....:-)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 00:14

Som sann Macentusiast köpte jag en Newton 130 när den kom - och blev besviken. Den var tung och klumpig - sedan fick den vara hur kompetent som helst. När jag sedan så småningom fattade mod att testa igen och köpte en Palm Vx när den kom - så blev jag supernöjd, trots att den i många hänseenden kanske är lite begränsad. Palmen fick mig att kasta papperskalendern, vilket Newton misslyckades med kapitalt.

Jag betvivlar inte att Apple säkert skulle göra storverk med PDA-tanken nu, men då hade man helt enkelt fel timing och för utrymmeskrävande teknik.

Däremot så är Newton en riktig bokhylleikon. Den pryder fortfarande sin plats i hyllan.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 20:23
Ursprungligen av ace4711:

...Jag försökte dölja det faktum att jag inte vet om Newton körde något som kallades Newton-OS eller vad. "Newton-jox" fångar också alla kvarvarande teknologier kring Newton...

För protokollet kan jag bokföra att Newton är ett operativsystem och hårdvaran som använder Newton heter Message Pad.

Steve har bestämmt sagt att de inte kommer ta fram någon PDA och säger han det så tydligt brukar det stämma. De bevakar marknaden och skissar säkert på ideer men där finns ingen ekonomi enligt Steve och det kommer inte resultera i några produktioner.
Lägg på minnet att Steve ansåg 99/00 att vintern 01/02 kommer TFT-skärmar vara i rätt pris för att byggas in i iMac'ar. Innan dess får ni inte se sådana datorer sade han då. Han lanserade sedemera iMac'ar med TFT-skärm den 4'e januari (+- någon dag) vid årsskiftet 01/02. Han har stenkoll!

Ursprungligen av pal:

Steve har bestämmt sagt att de inte kommer ta fram någon PDA och säger han det så tydligt brukar det stämma. De bevakar marknaden och skissar säkert på ideer men där finns ingen ekonomi enligt Steve och det kommer inte resultera i några produktioner.
Lägg på minnet att Steve ansåg 99/00 att vintern 01/02 kommer TFT-skärmar vara i rätt pris för att byggas in i iMac'ar. Innan dess får ni inte se sådana datorer sade han då. Han lanserade sedemera iMac'ar med TFT-skärm den 4'e januari (+- någon dag) vid årsskiftet 01/02. Han har stenkoll!

En innovativ Apple PDA blir det nog förr snarare än senare , finns det ekonomi att lansera en iPod så finns det självklart ekonomi för en Apple PDA. iPod har ju iofs redan vissa PDA funktioner. Steve Jobs har ju haft fel tidigare och även ändrat sig .Tror Steve vet att det var ett klart misstag att lägga ned Newton utvecklingen. Hade Jobs legat bakom Newton istället för Sculley (som sparkat Jobs från Apple) så hade han aldrig lagt ned den.

  • Medlem
  • 2004-02-18 02:10
Ursprungligen av jazzper:

En innovativ Apple PDA blir det nog förr snarare än senare , finns det ekonomi att lansera en iPod så finns det självklart ekonomi för en Apple PDA. iPod har ju iofs redan vissa PDA funktioner. Steve Jobs har ju haft fel tidigare och även ändrat sig .Tror Steve vet att det var ett klart misstag att lägga ned Newton utvecklingen. Hade Jobs legat bakom Newton istället för Sculley (som sparkat Jobs från Apple) så hade han aldrig lagt ned den.

Det skulle jag också tro, ibland låter det som att steve har mer makt på Apple än vad som jag kan anse rimligt, han har fått mycket beröm för att ha släppt rätt produkter "iMacen räddade Apple"....

Men å andra sidan så tror jag att mycket av detta var pågång redan när han kom tillbaka till Apple, eMaten hade ju klara släktdrag med iMac och redan 1995 fanns det rykten om att färgglada powermacar påpåväg....enligt MacWorld (svenska) skulle de vara beiga med inslag av snorgrönt i , namnet var "Halo-macs"

(Det blev dock bara en grön knapp som kännt)

jag tror att nerläggningen av Newton var ett STORT misstag, det enda som behövts var att få ner storleken och vikten på den, priset tror jag inte var den största anledningen...för Apples kunder är van att betala för att få bättre, det är väl därför Apple finns ( fast samtidigt ändå inte) , ett bättre alternativ kostar ju inte mindre, och det ska det inte heller...

Ta fram en ny messagepad, döp den till "Newton II" enligt applekultur, med startljud från en quaddra, så de frälsta får stånd...och styva bröstvårtor....

Apple borde bygga en kameliontmac, som med hjälp av flatlite (www.beingseen.com), kan ändra färg/mönster, men man skall inte kunna ändra färg själv, det skall den göra själv, väldigt sällan, styrd från apple, genom internet....oj idag fick min Quaddracube "mahognyskal"
hade nog stärkt på Apples image rätt fett tror jag!!!

Att döda kuben var nog också bra för apple magiska image, ingen vet vad de ska släppa, helt plötsligt kan de dra tillbaka de finaste de släppt....

vad pratat Dellfetishar om ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 11:15

Detta är vad Apple måste göra;

http://www.flipstartpc.com/

Har 1024x600 skärm, USB och möjlighet till WLAN, Bluetooth osv

Som en fortsatt profilering av iBook kontra PowerBook i så fall. Den ser lite klumpig ut att ha som telefon

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 18:56

Eller så skiter Apple i PDA-marknaden för att de tror att mobiltelefonen kommer ta över den rollen mer och mer. Se bara på P900, en ganska kompetent konkurrent till Palm.

Ursprungligen av mikotekniko:

Eller så skiter Apple i PDA-marknaden för att de tror att mobiltelefonen kommer ta över den rollen mer och mer. Se bara på P900, en ganska kompetent konkurrent till Palm.

Visst är det den vägen det går åt. Vi är bara i början. Självklart ska man kunna ringa med sin PDA, eller tvärtom.
En Apple-mobil känns väl dock kanske lite avlägset idag, eller? mer OSX-influerat gränssnitt på Symbian kanske?
(Bara vi inte får Microsoftmobiler med Windows. De försöker ju kila in sig, hu!)

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Enligt denna artikel på MacNet2 kommer Apple att släppa en PDA i sommar, trots alla ihärdiga uttalanden från Steve Jobs om att han inte tror på det. Artikelförfattaren verkar ganska säker på sin sak, och verkar sitta inne med en del information om produkten. Om det sen är sant får tiden utvisa.

Mer...
http://www.macnet2.com/more.php?id=457_0_1_0
Läs hela, rätt intressant faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 09:48
Ursprungligen av Chaosstar:

Mer...
http://www.macnet2.com/more.php?id=457_0_1_0
Läs hela, rätt intressant faktiskt.

Synnerligen intressant hörrudu!

Där står en del saker som inte ens jag visste; att Apple varken använder sig av styrelsen eller marknadsundersökningar för att besluta om nya produkter. De använder sig mest av Steve Jobs.

Citat:

Anyone who believes Apple will never produce a PDA because Steve Jobs said so 4 years ago doesn’t understand how Jobs thinks nor understand how the market can change.

Med tanke på vilka produkter Apple sedan släpper ifrån sig är det inte så konstigt. Marknadsundersökningar hjälper bara Dell/Microsoft - att ge folk vad de vill ha. Man ska ge folk vad de behöver!

Apple säljer redan en PDA som heter iPod, som visar kalender och anteckningar, och dessutom spelar musik. Think about that!

  • Medlem
  • 2004-02-18 09:52

Jag tror att Jobs/Apple gärna skulle ta fram något PDA-liknande, men varför ta fram något som är precis som en Palm? Apple har nästan aldrig jobbat på det viset att man tar fram direkt konkurrerande produkter bara för att närvara på marknaden.

Om de utvecklar ett bärbart OS (vilket är en rätt omfattande grej), så väntar de säkert på att funktionaliteten blir bättre än Palm, och att den har uppenbara fördelar framför papperskalendrar.

Om de satsar på en PDA, så vill jag se en enkel produkt som synkar med iSync, har en utmärkt kalender och anteckningsfunktioner. Möjlighet att läsa nyheter, synkade med en upphottad Sherlock kanske? Vad jag inte behöver är möjlighet att läsa excel-filer, eller andra saker som helt enkelt inte lämpar sig på en PDA. Enkelt och helst inte så dyrt. I princip en Palm, med bättre OS, och bättre Synkmöjligheter.

Hittills har PDA:er sålts lite väl mycket på funktioner som ser coola ut i butiken, och i fallet PocketPC så har de varit alldeles för avancerade mjukvarumässigt för att fungera smidigt.

Ursprungligen av stfm:

Jag tror att Jobs/Apple gärna skulle ta fram något PDA-liknande, men varför ta fram något som är precis som en Palm? Apple har nästan aldrig jobbat på det viset att man tar fram direkt konkurrerande produkter bara för att närvara på marknaden.

Om de utvecklar ett bärbart OS (vilket är en rätt omfattande grej), så väntar de säkert på att funktionaliteten blir bättre än Palm, och att den har uppenbara fördelar framför papperskalendrar.

Jag håller med självklart ska Apple inte lansera en PDA av Palm typ utan något som skiljer sig från massan men den måste vara fullt funktionell inte alltför avskalad.

En variant är ju att ta fram en liten intelligent högupplösande färgskärm med teckenigenkänningsteknik och iSync som antingen kopplas till eller integreras med iPod eller iPod mini.Med Bluetooth och Airportkretsar inbyggt så skulle nog väldigt många köpa en.

  • Medlem
  • 2004-02-18 14:32

Vad är fullt funktionell? Jag hävdar att det inte är möjligt att göra en handhållen enhet, som man kan använda till att läsa Excel-dokument på ett acceptabelt vis. Att surfa på nätet är tveksamt. Läsa korta nyheter, och kolla kalender är nog vad merparten använder sin handhållna enhet till.

Bluetooth är en självklarhet, men kolla vad en Palm med "Airport" kostar. Jag tror inte speciellt mycket på ett mediacenter i fickan, helt enkelt pga av att man missar hela poängen. Bio är sämst i fickan. Ljud funkar idag, men för att få någon som helst nytta av mer avancerade funktioner så kommer det behövas CyberGoggles™, eller något som vi helt enkelt inte har uppfunnit ännu och inte kan föreställa oss. Kanske Apple kommer med något?

Ursprungligen av stfm:

Vad är fullt funktionell? Jag hävdar att det inte är möjligt att göra en handhållen enhet, som man kan använda till att läsa Excel-dokument på ett acceptabelt vis. Att surfa på nätet är tveksamt. Läsa korta nyheter, och kolla kalender är nog vad merparten använder sin handhållna enhet till.

Bluetooth är en självklarhet, men kolla vad en Palm med "Airport" kostar. Jag tror inte speciellt mycket på ett mediacenter i fickan, helt enkelt pga av att man missar hela poängen. Bio är sämst i fickan. Ljud funkar idag, men för att få någon som helst nytta av mer avancerade funktioner så kommer det behövas CyberGoggles™, eller något som vi helt enkelt inte har uppfunnit ännu och inte kan föreställa oss. Kanske Apple kommer med något?

"Cybergoggles" finns ju redan från Olympus och Sony m.fl. Grymt imponerande.

En Palm Tungsten C med Airport kostar runt 4000:- inkl. moms Airportkretsar är inte speciellt dyra längre.

Att inte fler surfar på nätet med sina trådlösa PDAs beror ju mest på att gratis/prisvärda WiFi spots inte har spritt sig bland annat för att telebolagen är livrädda för konkurrensen men vänta bara. I USA så har dom tydligen kopplat upp ett WiFi nät längs USA största motorväg Och med en liten högupplöst skärm så funkar det faktiskt ganska bra att surfa med en PDA som har relativt hög upplösning.
Framtidens melodi är ju att trådlöst ha tillgång till hela världens info och nöjen genom internet med en produkt stor som en normal plånbok.
Tror Apple vet det och har nåt på gång , nåt som samtidigt kompletterar deras övriga utbud.

Bevaka tråden