Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota i OS 9? (Var: Startproblem iMac 233)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-08 22:14

En kompis till mig har fått en iMac 233 av en annan vän. Då han inte använt OS X tidigare fick jag hjälpa till med omformatering och nyinstallationer.

Problemet är att datorn vägrar att boota i OS9. OS X fungerar utmärkt. Misstänker att det kan vara hårdvarurelaterat (därav placeringen i detta forum).

Fakta: Medföljande system är OS X 10.2.4 & OS 9.1. Hårddisken är bytt till en 20 Gb som nu är formaterad till 8 + 14 (eller vad det nu blev) Gb, 8 Gb partitionen är först och den som fått OS X, OS 9 installerade vi på den andra partionen.

OS X fungerar som sagt bra och OS 9 fungerar bra i Classic. Det går helt enkelt inte att boota i OS 9. Har försökt genom att hålla ALT nedtryckt vid uppstart, välja nian som startsystem i inställningar (japp, det är valbart), starta från OS 9 CD och där välja nian som startskiva. Inget får det resultatet som önskas.

Är det så att detta är en feature som denna tidiga iMac är utrustad med?

Edit: ändrade rubriken en aning

Senast redigerat 2004-02-09 09:25
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 21:04

Kan det vara så illa att bristen på svar tyder på att det inte finns någon lösning och ingen varit med om något liknande?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 00:44

Det råkar inte vara så att ni glömde att installera os9 drivers på disken när ni partitionerade den?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-10 07:20

Nä, tyvärr inte så enkelt. Det gick ju faktiskt att installera OS 9 vilket annars inte går. Classic fungerar ju dessutom som det ska så det är ju inget fel på själva systemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-10 10:16

Ta en titt på firmwaren....kan vara så att du behöver uppdatera den
http://www.info.apple.com/usen/imaccrt/

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-10 10:35

Tanken har slagit mig att det kan vara nåt med Firmwaren. Men jag har för mig att installationen gnäller lite eller helt enkelt vägrar installera. Är det inte på iMacen det blir nåt konstigt med skärmen om inte har rätt firmware?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-11 04:31

iMats fick du koll på det ...???

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-11 07:21

Tror inte det, jag hann inte prata med honom igår. Kompisen bor en bit härifrån. Jag fick dock ett mail av honom:
"Det händer lite på iMac:en. Efter uppdat till 10.2.8 (sammanhang???),
kommer numera Open Firmware upp vid försök till omstart från nian, men det
går inte att komma ur det på de två sätt som jag läst mig till, bl a "bye"...."

Jag börjar känna att det är överkurs för mig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-11 20:37

Hej iMats här är en diskussion på ditt problem och det ser ut att vara firmwaren som bråkar
speciellt efter 10.2.8 uppdatering där står även lite om Open Firmware
verkar även vara lite partitions strul på Imac och 10.2

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.688d9f03

hoppas det löser sig

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-11 22:49

Jo det brukar ju lösa sig så småningom. Jag har vidarebefodrat länken samt uppmanat polaren att uppdatera firmware. Fortsättning följer...

Lite kharma som tack för hjälpen kanske?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-12 00:06

Npb..

Det är intressant +att jag har en konstig läggning till Firmware´s
hur bra det nu kan vara att ha

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-13 07:28

Nu har min vän försökt uppdatera firmwaren utan att lyckas, det var redan den senaste. Däremot bad jag honom att testa att installera OS 9 på samma partition som OS X och då plötsligt gick det att boota i nian, skumt. Tidigare ägaren hade X och 9 på olika partitioner och det fungerade, han hade dock 4 partitioner. Kan det vara så korkat att det finns en maxstorlek för en partition som ska vara startbar? På denna modell måste ju första partitionen, där X installeras, vara max 8 Gb.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-16 09:08

Nej någon max storlek för bot partition har jag aldrig hört talas om...

Mitt tips är att börja om med partitionerna ...Om du partitionerar med OS 9´s Disk utilite så dehöver du inte tänka på OS 9 drivare för OS 10.

Bota från OS 9 CDn skapa partitionerna en till OS 9 en till OS 10 och om han/hon vill en för filer men det är lite over kill på en 20 GB disk frågar du mig så hadde min partition schema sett ut så här

Första part OS 9 5-10 GB Mac OS Extended
Andra part OS 10 resten av ledigt utrymme Mac OS Extended

När du är klar med partitionerna installera OS 9 till part OS 9 när installationen är klar bota upp maskinen i OS 9
som förhoppningsvis skall bota som den skall ställ in systemet och uppdatera se till att det är den senast updaterningen för OS 9 det kan vara så att du får tanka hem den från apples support sida http://www.info.apple.com/usen/macos9/ den senast versionen tror jag är 9.2.2 det när du känner att du är nöjd med OS 9
så stoppar du i OS 10 CD´n och bota om och håll ner c tangenten installera OS 10 till part OS 10 när installationen är klar så gör du samma som i OS 9 ställ in allt som du vill ha det och uppdatera det när allt är klart och du har botat om datorn så startar du ett OS 9 program från OS 10 detta så att OS 10 får installera lite pryar som den behöver för att driva Classic där efter skall allt vara som det skall...prova nu att starta om till OS 9 via Start skiva i system inställningar.

Hoppas detta kan hjälpa dig
HMV Milodon

Ursprungligen av Milodon:

Nej någon max storlek för bot partition har jag aldrig hört talas om...

Första part OS 9 5-10 GB Mac OS Extended
Andra part OS 10 resten av ledigt utrymme Mac OS Extended

OS X måste installeras på en partition som är max 8 Gb på en iMac 233. Resten av utrymmet kan man disponera som man vill. Läs mer: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106235

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-16 23:34

Ok man lär sig hela tiden...men det suger APPLE.. när skall dom lära sig hantera diskar i OS X

Bryt då ner disken till 2 delar den första till max 8 och resten till den anndra
Om jag läste rätt är lite trött nu så det blev lite si och så med läsningen där

Du verkar ha fått koll på läget nu...lite bök och stök men det löser sig alltid
skriv hur det gick för dig...har ej någon Imac men min kära mor har så det är bra info ändå

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 07:19

Som det ser ut just nu har kompisen formaterat om (igen) för att börja om från skratch. Partitioneringen är 8 Gb + resten. Han har nu enbart OS 9 installerat jag tror att han uppdaterat till 9.2.2. Det fungerar tydligen.
Fortsättning följer efter helgen då han kommer på besök med iMac. Ett nytt försök med OS X inblandat samt diverse uppdareringar står på programmet.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 18:39
Ursprungligen av iMats:

Som det ser ut just nu har kompisen formaterat om (igen) för att börja om från skratch. Partitioneringen är 8 Gb + resten.

Det är väl bara OSX som kräver att vara på de första 8GB?
Är inte helt hundra på detdär med att det bara är OSX som kinkar (men jag vill minnas det) för det härstammar väl ur att IDE-kontrollers på den tiden inte adresserade så stora diskar - och att allt över 8GB måste hanteras patchat från systemet (och således inte funkar förrs systemet är igång).
[Samma som 127GB gränsen på nyare halvgamla burkar.]

Hur som haver så är 8GB lite mycket i vissa versioner av "skivverktyg" då det är dethär gamla kära med 1k=1024 plus att bootmanagern (jo det är en sån) och lite annat skall vara på de första 8… 7,3-7,6 brukar väl rekomendationen vara för maxstorleken…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-17 18:25

en kanna kaffe och 5 timmar uppdatering

1
Bevaka tråden