Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spelsajt för mac

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Får väl dra igång en ny tråd då den förra stängdes. Men den visade väl lite på problematiken med att driva en sajt för mac specifikt iallafall när man skall skriva om spel. Hur mycket material finns det att skriva om egentligen.

Och det kommer ju inte att gå att skriva om eventuella spelservrar som inte baseras på mac om man skall hålla sig till ämnet vilket verkar vara modellen i det här forumet.

Skall det vara så svårt att kombinera plattformarna iallafall verkar det vara svårt att skriva om det.

Vi är ju trots allt några som använder båda plattformarna till spelandet, men visst skall man hålla sig till mac till 100% eller i vart fall 99% så tror jag att det blir svårt att hålla en sådant ställe igång vilket om inte annat har bevisats ett flertal gånger.

Men om det fungerar så är jag den förste att gratulera.

99mac spelsajt II

Hej

fortsätter med lite fler tankar om koncept för en spelsajt för Mac:

Previews:
- Både IMG och MG kör med previews, men de är ofta fakes. De använder bilder från PC-orginal och är ibland halvt avskrivna av någon recension på Gamespy typ. Inte kul imo. Bättre att göra som SuperPlay; riktiga test av Beta-versioner. Och skärmdumpar från de utgåvorna. Gäller också recensionerna, skärmdumpar ska vara tagna av recensenten.

Recensioner:
- Jag skrev för Macspel i 2 år, 14/12-00 - 14/12-02, och vi hade upp diskussionen om man kunde göra recensionen av ett spel på sin Windows-dator. Jag tycker att det inte funkar bra; ibland är givetvis versionerna snarlika, men ofta är ena plattformen lite bättre. Mac-versionen är ibland bättre för att de som gjort portningen putsat/städat "fulkod" som orginalutvecklarna inte hunnit med. Jämför med att recensera Halo för Windows med att spela Halo på Xbox:)

Trams:
- Jag saknar trams, fredagstrams; put it in, please....

klippt från vad jag skrev i förra tråden:

Citat:

Bra idé Martin!

Det finns inga sajter om spel för Mac på svenska; inte på danska eller norska heller vad jag vet. Behovet är antagligen rätt stort, så populärt lär det nog bli. De senaste tre åren har utbudet av spel till Mac ökat _enormt_ . Jämför vilka och hur många spel som släpptes år 2000 med 2003. Och det verkar som tempot fortsätter. Jag tror (spekulation) att tex Aspyr släppte fler och bättre titlar under november/december 2003 än under hela år 2000.

Har ovanstående synts i svensk Macpress? Knappt alls MacWorld skriver inte mkt om spel, ej heller MacNytt eller 99Mac MacPressen hade viss bevakning medans de fanns kvar och iMacsidans grundare jobbade där.

Summa: Behovet finns.

Tips & förslag:

Recensioner:
- Vore kul om spelen recenserades både för singel och multiplay-förmåga.
- Testarna bör ha någon relation till spelet de ska testa. Recensenter av Surfspel som aldrig surfat suger
- Om möjligt test med 2 datorer för och få bättre bild + att testarens hårdvara är utskriven i recensionen.

Nyheter:
- Behöver inte vara 10 om dagen, det räcker med de tre viktigaste.

Tester & artiklar:
- Kolla in saker som de stora pelefanterna missar att skriva utförligt om: tex ljudchat i spel på Mac - hur funkar det?
- Hur optimerar du din dator för spelet XX
- Hur öppnar du din router, test av 4 olika routrar/spel/isp

Intervjuer:
- Sverige saknar sajt och tidning som har _riktiga_ intervjuer med spelföretag, utvecklare, disributörer. SuperPlay är undantaget som bekräftar regeln

Stuk:
- 99mac, MacWorld & MacNytt känns lite tunga i sin nyhetsrapportering (givetvis helt ok) men det vore kul med lite mer skruv på en spelsajt. man behöver inte svära för att jinxa till det=)

Både xplane och Steephill startade varsin uppföljningstråd på 99macspelsajt. Jag har slagit ihop dom och valde att lägga in Steephills tråd i xplanes helt enkelt för att xplane startade sin tråd först.

Senast redigerat 2004-01-17 17:30

Jag klistrar in lite jag skrev i första tråden:

Citat:

Det har funnits många spelsajter för Mac. Men de har alla fallit ihop pga följande orsaker (protestera gärna):

1. Brist på tid
De har alla engagerat personer av lite yngre kaliber som medarbetare (kring 20 år) - vilket är skitbra i sig. Men det har gjort att när de så småningom får mer att göra i livet än att sitta framför datorn så faller korthuset.

2. Brist på feedback
Ett stort problem är att det är så få besökare (tämligen nischad sajt - macspel). Det låga besökarantalet gör att feedbacken till skribenter, recensenter och utvecklare är mycket liten. Det gör det svårt att utveckla sådant som folk vill ha.

Jag har mycket bra erfarenheter också, men det skriver jag om senare.

Citat:

Blev uppmanad att skriva nu på en gång, då får det bli så.

Roliga erfarenheter:

1. Uppskattning
Att driva en Macspelsajt är mycket uppskattat. Det finns många kids och vuxna som lirar som fan och gillar när det skrivs och snackas om deras lir. Det är helt enkelt roligt att driva en svensk macspelsajt.

2. Support
Internationellt har Sverige mycket gott rykte, och att föra diskussioner med utländska företag angående recensionex m.m. är inte alls omöjligt.

3. Kunskap
Man lär sig otroligt mycket genom att driva och skriva på en nyhetssajt (macspel i det här exemplet). Både språkmässigt, teknisk kunskap och även allmänbildning.

Det är väl de tre mest positiva sakerna med att vara med i en Macspelsajt.

Jag tänker ta upp lite om hur man bör lägga upp arbetet för att få det smidigt senare.

Så vad väntar ni på fatta tangentbordet och starta en ny spelsajt. Jag skulle gärna ställa upp men då jag envisas med att skriva om spel som funkar på pc så är jag väl bannlyst. Och det verkar inte som om någon annan har intresse för att starta något nytt enbart för mac.

Nåväl ni vet var jag finns iallafall.

Jag är också mycket intresserad av att hjälpa till vid en uppstart. Men jag, precis som många andra har redan några bollar i luften och känner inte att jag vill ta på mig ansvaret själv.

Någon som drar sitt svärd för att dra ut på äventyr?

Ursprungligen av William WM:

Jag är också mycket intresserad av att hjälpa till vid en uppstart. Men jag, precis som många andra har redan några bollar i luften och känner inte att jag vill ta på mig ansvaret själv.

Någon som drar sitt svärd för att dra ut på äventyr?

Verkar som det redan är på g:)

Ursprungligen av Martin Björnström:

Kul att intresset är så stort - hoppas att det kommer märkas den dag vi rullar igång. Vi siktar på 3:e Februari.

Idag är det 6:e februari...

Jag är övertygad om att det släpps när det är klart. Finns ju ingen bra anledning till att släppa något som är halvfärdigt

Där har du missuppfattat det hela Christofer. Spelsajten som eventuellt skall dras igång här,blir inte ett verk utav martin och kompani. Utan det är tänkt att någon eller några medlemmar i forumet skall ta tag i det hela och skriva om det.

Det är du som har missuppfattat, det kommer bli en del av 99mac... som sagt, det kommer när det är klart.

Edit: Givetvis handlar det om ideellt arbete. 99mac bygger mer eller mindre på ett givande och tagande...

Citat:

Det är du som har missuppfattat, det kommer bli en del av 99mac... som sagt, det kommer när det är klart.

Jag är nog beredd att hålla med xplane här, jag och många andra har visat stort intresse i att hjälpa på något sätt, och att döma efter vad andras inlägg säger så har inte de heller hört något. Det vore väl konstigt att starta ett projekt utan att iaf höra av sig lite till dom som har visat störst intresse och bolla lite ideer.

Nu kan det ju iofs vara så att ingen vill ha nått att göra med just mig överhuvudtaget, vilket jag kan förstå

Ursprungligen av johan dansk:

Jag är nog beredd att hålla med xplane här...

Jag kan givetvis ha missuppfattat Martin i våra bollade meddelanden, ska höra efter...

Citat:

Nu kan det ju iofs vara så att ingen vill ha nått att göra med just mig överhuvudtaget, vilket jag kan förstå

Skulle vara bra om vi som är intresserade kunde samordna oss på något sätt "bakom kulisserna". Jag har tillsammans med en kompis lite material som är tänkt att användas till detta. Mer är på G...

Jag fixar en användaregrupp för det gäng som vill vara med och driva spelsajten så att vi får ett forum där vi kan snacka ostört

Klart i eftermiddag, måste käka lunch och bära lite grejer på ett lager först.

Toppen!

Ursprungligen av Björnström:

Jag fixar en användaregrupp för det gäng som vill vara med och driva spelsajten så att vi får ett forum där vi kan snacka ostört

Klart i eftermiddag, måste käka lunch och bära lite grejer på ett lager först.

En vänlig liten påminnelse

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-02-07 22:47

Vilken sorts hjälp behövs?

Inget är bestämt ännu, men nyheter, recensioner, intervjuer och annat spelrelaterat är klart intressant. Jag har lite halvfärdiga "grejer" som jag gärna tar lite hjälp till. Tänkte dra det hela när Björnström öppnar användaregruppen för speldelen...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 10:42

Finns risken att ett nytt forum kommer att startas osv.?

jag är väldigt på! Är väldigt spel intresserad och kan vara till hjälp! Har inte heller några andra projekt på gång så...

oops... det är MarMan Hollow som skrev görra inlägget

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 00:01

Jag skulle också gärna vilja vara med och skriva om spel.

Trevligt! Nu är vi iaf en mindre grupp som är intresserade av projektet. Då är det bara att invänta användargruppen så att vi kan snacka ihop oss

Spelmaterial som jag och en kompis hade jobbat ihop skulle ha blivit exklusivt för 99mac, men nu har några andra mer eller mindre hunnit före. Känns skapligt snopet med allt jobb

Hur ser det ut på denna front? Händer det något, eller ligger det på is? Någon form av livstecken skulle uppskattas... Har fler prylar på G, men vill inte lägga ner mer tid om det inte blir något av projektet.

Christofer, det jobbas på projektet.

Har du pratat med Björnström eller liknande angående ert material? För när jag pratade med honom häromdagen sa han att ingen speciell arbetar med projektet.

Jag har meddelat honom att jag gärna arbetar för att hålla ihop trådarna i en ny spelsajt. Men det behövs många personer. Avvakta tills vi har ett eget forum för detta.

Jag har haft kontakt med Björnström från mitten till slutet av januari där jag meddelat vad som varit på G. Det mottogs positivt vilket gjorde att jag gick vidare och genomförde planerna. Kan inte tolka det på annat sätt än att han uppfattat vad jag pysslat med. Efter januari har jag dock inte fått någon respons...

Ditt inlägg verkar lite tvetydigt, dels att det jobbas på projektet men också att ingen arbetar med det?

Ursprungligen av Christofer:

Ditt inlägg verkar lite tvetydigt, dels att det jobbas på projektet men också att ingen arbetar med det?

Korrekt uppfattat.

Du jobbar uppenbarligen på det, likaså jag.

Men det finns inga konkreta planer från 99macs ledning, utan det är i nuläget några olika som arbetar på det.

I don't get it...

Om vi ska stå ihop som en "community" och skapa något tillsammans varför lägger ni inte alla korten på bordet? jag kan förstå att ni inte vill förstöra ett eventuellt överraskningsmoment, men flera har i denna (och liknande) trådar uttryckt stor vilja att hjälpa antingen på det ena eller andra sättet. Dock så verkar det som att ingen riktigt vet nått ändå, både på inlägg här och genom pm. Jag har också sagt till björnström är jag är till hands för vad som kan behövas, har även lagt till mig i användargruppen "utvecklare" utan större resultat.

Om jag nu var en cynisk pessimist så börjar man ju undrar på om éns hjälp helt enkelt inte är önskad..

Jag skulle också vilja veta vad ni arbetar med så att det inte skapas dubbelarbete.

Jag är tillbaka! Så här ser jag på en möjlighet:

- Grunden för spelsajten är detta forum. Vi skapar ett underforum för aktuella nyheter.

- Spelsajten får en egen domän.

- På spelsajtens förstasida använder vi samma system som 99mac (vbindex) som plockar nyheter och dom senaste diskussionerna ifrån spelforumet till förstasidan.

- Genom egna RSS/XML feeds kan man skapa superaktuellt innehåll ifrån världens alla hörn automatiskt.

- Arvid kommer fixa en möjlighet att ange "STYLE" och "LANGUAGE" genom URL:en när man kommer till sidorna. På så sätt kan spelsajten få en egen design (skin) som även går igenom på hela 99mac för den som kommer ifrån spelsajtens domän.

Låter detta vettigt? På detta sätt får vi möjlighet att använda existerande ramverk så mycket som möjligt och får integration med 99mac som har rätt mycket besök varje dag = lätt att få nya spelintresserade.

Bevaka tråden