Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bjers svarar på medlemmarnas frågor

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ah, fler frågor och fler svar! Bra jobbat. Nu blir de som ställde frågor glada att få sina svar.

"MP: Vad finns det för planer för att fira 20års jubileet?

Oscar: Apple Norden firade 20års jubileet den 20:e Januari uppe i Trysil. Efter en lång och trevlig middag med hela personalen samlades vi framför en videoprojektor och såg på gamla Apple-reklamfilmer. Lyckad kväll! Vi har däremot inte några planer för några officiella kundaktiviteter kopplade till vårt jubileum.
"
Det var uppseendeväckande att en så stor händelse som Apple-Macintosh 20-års jubileum kommer att gå obemärkt förbi.

Det är nästan så att man får intrycket av att dom brände hela jubileumsbudgetenpå en intern fest med personalen istället för något annat...Hemska tanke...

Jag undrar hur många som egentligen skulle fira Apples 20års jubileum förutom dom allra mest trogna evangelisterna.

Jag tror knappast att deras middag i Trysil brände någon slags jubileumsbudget som du skriver.

Nää det får vi verkligen hoppas...:) Vad gäller din första fråga så lär vi ju aldrig få veta svaret eller hur? Men erkänn att det är märkligt att man inte på något sätt skall fira jubileumet.

Apple har ju redan firat det

Vi får väl anordna en 99mac-fest för dom som vill fira, hur många skulle komma?

Citat:

STFM: Hur är det med dollarkursen? Finns en policy som Apple Sverige kan påverka? Vem sätter priserna? Tycker ni att det är bra som det är?

Oscar: Alla priser bestäms vid huvudkontoret i USA. Vi har ingen påverkan på dollarkurser eller priser lokalt.

Följdfråga (för sent, jag vet), men hur bestämmer huvudkontoret priser? Vilken valuta går de enligt? Hur kan dom känna till marknadsläget i Sverige bättre än ett Sverige-/Norden-kontor?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Följdfråga (för sent, jag vet), men hur bestämmer huvudkontoret priser? Vilken valuta går de enligt? Hur kan dom känna till marknadsläget i Sverige bättre än ett Sverige-/Norden-kontor?

Jag kan göra en kvalificerad gissning:

- Alla valutor är riskminimerade (terminssäkring av valuta) vilket gör att priserna släpar efter vid en sjunkande dollar men kommer vara låga vid en dollarökning. Eftersläpningen kan säkert vara 6-12 månader.

- Anledningen till att man terminssäkrar valutan är att Apple ligger i USA, fabrikerna ligger i USA, Irland och Taiwan (länder med olika valutor) och produkterna säljs över hela världen. En dollarförändring skulle annars kunna ruinera bolaget totalt om man har låga marginaler.

- Titta på Macpriserna i Europa, dom är ju nästan identiska. Jag har tittat på Tyskland som exempel och det skiljer inte många procent mellan priserna (justerat för olika moms/VAT).

Hur kommer det sig då att det trots riskminimering blir samma skillnader mellan USA och Europa på mjukvara som, vad jag har förstått, inte tillverkas på andra ställen än i USA? Är det på grund att att de vill han en konsekvent prissättning?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 15:59

Dom använder sig väl av samma valuta kurs för hela sortimentet, försäljningen sker ju fortfarande utanför staterna.
Själv skulle jag inte gilla att priserna på hårdvara eller mjukvara ändrades från dag till dag. Tänk dig själv att FED i USA ska sätta styrräntan och detta sedan får effekten att valutakursen ändras. Skulle du våga köpa en dator om du visste att den kanske skulle bli billigare näste vecka. Jag tror ingen skulle gnälla på samma vis om dollarn var steg like enormt som den sjunkt den senaste tiden. Apple är knappast enssama om att riskminimera genom att sätta en valuta kurs med 6 - 12 månaders intervall. Ni kan ju knappast tro att Dell skiftar sina priser jämt och ständigt. Det är helt enkelt ett sätt att skydda företaget mot utomstående faktorer som de inte har någon kontroll över.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 17:25

Förstod Oscar att det gällde BankID och inte enskilda internetbanker?

I så fall svagt svar att Apple är helt passiva och väntar på kundtryck när det gäller tekniskt stöd för de e-legitimationer som staten upphandlat. Statens spec anger dessutom att stöd för Mac skall ingå, men ingen leverantör har klarat att leverera det ännu (enligt RSV). Inte så konstigt kanske med den inställningen hos Apple.

Sist frågan om BankID var uppe i Apple svarar forumet så påstod han att Apple jobbade aktivt för att ta fram en lösning !?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-17 18:23
Citat:

Jazzper: Varför har ONOFF och SIBA nästan aldrig Appledatorer i sina otaliga utskick? Vissa ONOFF-butiker har äldre iMacar på display till priser som är betydligt högre än rekommenderat. Knappast bra för Apple.

Citat:

Oscar: Onoff och SIBA är är fria att sätta sina priser precis som alla andra återförsäljare. Jag kan inte säga varför priserna i enskilda butiker är högre än andra. Jag gissar att den här typen av handlare är vana vid betydligt högre marginaler än vad som är normalt i Macbranschen. Egentligen är det här en fråga för Onoff respektive SIBA.

Tycker jag var ett oväntat lojt svar.
Med den inställningen förstår jag att det inte finns fler Macar hos fler handlare. Nu kommenterar jag inte prissättningen utan varför inte Macarna syns mer aktivt i nämnda elektronikfirmors sortiment. På Oscar låter det som om det är upp till OnOff och SIBA helt om de ska sälja Macar. Var är visionerna och jävlar anamman...? Det krävs AKTIVITET för att få dessa företag att sälja Macar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 21:03

Mitt intryck av intervjun hittills och dagens svar i synnerhet är att Apple Norden verkar ha väldigt små resurser och väldigt liten möjlighet till att agera på egen hand. De verkar mest vara marionettdockor med Apple Europe och framförallt Apple i USA som drar i trådarna.

Apple Nordens uppgift är nog mest att agera gränssnitt - språkliga och kulturella "tolkar" - och att framföra Apple USAs budskap. Tyvärr verkar de ha svårt att förmedla tillbaka hur den nordiska marknade fungerar.

Ursprungligen av dala:

Mitt intryck av intervjun hittills och dagens svar i synnerhet är att Apple Norden verkar ha väldigt små resurser och väldigt liten möjlighet till att agera på egen hand. De verkar mest vara marionettdockor med Apple Europe och framförallt Apple i USA som drar i trådarna.

Apple Nordens uppgift är nog mest att agera gränssnitt - språkliga och kulturella "tolkar" - och att framföra Apple USAs budskap. Tyvärr verkar de ha svårt att förmedla tillbaka hur den nordiska marknade fungerar.

Jag tror det är vanligt bland svenska dotterbolag med enorma amerikanska moderbolag. En god vän till mig är revisor och reviderar många företag av liknande karaktär - det verkar vara ord och inga visor: kontroll, kontroll, kontroll är det som gäller.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 21:21
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror det är vanligt bland svenska dotterbolag med enorma amerikanska moderbolag. En god vän till mig är revisor och reviderar många företag av liknande karaktär - det verkar vara ord och inga visor: kontroll, kontroll, kontroll är det som gäller.

Det ligger nog mycket i det. Jag har jobbat en del i USA och over there gillar chefer och mellan-chefer saker som hierarkier och makt. Lite annan kultur än här i sverige. Det är synd för jag tror att Apple skulle kunna bli riktigt stora i sverige - på svenskt vis inom ramarna för Apple's profil.

/jensa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 21:59
Ursprungligen av schmuck:

Det ligger nog mycket i det. Jag har jobbat en del i USA och over there gillar chefer och mellan-chefer saker som hierarkier och makt. Lite annan kultur än här i sverige. Det är synd för jag tror att Apple skulle kunna bli riktigt stora i sverige - på svenskt vis inom ramarna för Apple's profil.

/jensa

Exakt! Samma sätt fungerar inte lika bra överallt. Tyvärr är väl verkligheten den att det är mycket svårt att styra ett stort multinationellt företag.

Det var intressant att få reda på att AppleStore inte ligger under Apple i Sverige utan är ett rent Irländskt postorderföretag. Det förklarar varför de är så enormt krångliga att ha att göra med.

Det finns stora möjligheter för 99mac att verkligen driva ett "Apple Svarar" med flera kontaktpunkter. Om vi är redo att ta på oss uppgiften kan vi få kontaktpunkter på rätt positioner för att förmedla frågor och kommentarer.

Tyvärr kommer det vara extremt tidsödande och skulle troligen behöva vara en form av medlemstjänst/betaltjänst för medlemmar/prenumeranter. Rent allmänt finns det mycket man KAN göra men så länge som det krävs stort engagemang ifrån friviliga blir det sällan av. Ett konstant dilemma med att driva en så här stor och omfattande tjänst helt kostnadsfritt för så många.

Ursprungligen av Björnström:

Det finns stora möjligheter för 99mac att verkligen driva ett "Apple Svarar" med flera kontaktpunkter. Om vi är redo att ta på oss uppgiften kan vi få kontaktpunkter på rätt positioner för att förmedla frågor och kommentarer.

Tyvärr kommer det vara extremt tidsödande och skulle troligen behöva vara en form av medlemstjänst/betaltjänst för medlemmar/prenumeranter. Rent allmänt finns det mycket man KAN göra men så länge som det krävs stort engagemang ifrån friviliga blir det sällan av. Ett konstant dilemma med att driva en så här stor och omfattande tjänst helt kostnadsfritt för så många.

Men det är väl många på forumet som inte skulle ha något emot en prenumerationsavgift á 100:- (om det nu skulle hjälpa/räcka). Jag är inte främmande för det i alla fall. Du och dina medarbetare gör ett jäkla jobb, det ska ni ha cred för

  • Medlem
  • 2004-02-18 10:00

Om man ska betala så måste det erbjudas något annat än att man ger Apple möjligheten att korvstoppa en med reklam för företaget... Att Oscar sitter och snackar i intervjuer är jättetrevligt, men bara för att det händer så sällan. Om man fick läsa intervjuer med Apple-anställda en gång i veckan så skulle man snart veta allt om deras fikarutiner mm.

Nu tror jag inte att det här är det som Martin strävar efter, men jag vet inte riktigt hur tjänsten skulle kunna se ut.

Som vanligt vill jag förtydliga att detta är en MÖJLIGHET som skulle gå att genomföra.

Medlemmen Lars-Olof vill ha kontakt med utvecklingsavdelningen i Cupertino för att förklara att "xxxx fungerar inte med xxxx, varför är det så?". 99mac har flera kontaktpersoner som tar upp ärendet och får ett svar direkt ifrån USA som sedan blir ett officiellt svar för medlemmarna.

Exakt hur man lägger upp det hänger ju på Apple såklart, möjligheterna finns där om vi sköter det snyggt och professionellt. Så länge Apple ser oss som en viktig och seriös motpart är nog dom flesta dörrar öppna gissar jag.

1
Bevaka tråden