Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ojämn hastighet i delat bredband

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag delar en 0,5Mbit-uppkoppling genom en router med 3 personer.
En av dem gillar att tanka ner filer från DirectConnect. Problemet är att jag får väldigt dålig bandbredd tilldelad när han tankar. Man tycker att routern borde klara att dela uppkopplingen lika, hälften var när två surfar/tankar, men i praktiken fungerar det inte.

Finns det något sätt att konfigurera routern så att den är kvickare på att dela uppkopplingen lika? För det finns väl inget i hårdvaran som gör att routern prioriterar kontakt 1 framför kontakt 2? Har det betydelse hur många nedladdningar/websidor som man samtidigt sitter och väntar på? Har portar betydelse?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-14 21:07

Klarar inte dcgui att begränsa bandbredden som används när man tankar, har för mig det.

Vet inte, men killen sitter med Windows XP och DC++...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 23:43

Säg gärna vilken router du har?

Det är en:
4-portars U.S.Robotics-router
USR8000A (8000-02) Broadband Router

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 00:52

hmm okej ingen aning om det klarar av det men hade du kört en linux router då hade det gått att begränsa trafik

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-17 16:44

Jag skulle vilja påstå att nästan alla p2p-klienter har någon form av bandbreddsbegränsning. Det heter oftast något i stil med max_download_slot (MLDonkey) eller nåt sånt. I flera Windows-varianter som polare kör kan man strypa hur mycket data som man vill skyffla.
Be din kompis att dra ned lite på reglaget. Troligen har han/hon väl satt det till 0 (=utnyttja max) och då blir det inte kul. Det finns standarder för trafik-prioritering, men sällan något som finns SOHO-klassen av routrar o dyl.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 17:18

schmuck säger: waste'a routern och smacka upp en OpenBSD-maskin med pf/altq så är biffen fixad!!

/jensa

1
Bevaka tråden