Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther + Airport Extreme + WPA = trubbel?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 18:19

Har precis fått min trådlösa router från 3com (se länk)

http://www.siba.se/Product/Product.aspx?Identifier=SE77790

Nu till kruxet:

Jag vill köra WPA-kryptering på mitt trådlösa nätverk.
Jag har en iBook G4 med airport extreme, med den senaste mjukvaran (som skall stödja WPA).
Jag har även uppdaterat Panther med de senaste uppdateringarna.

MEN, jag får inte WPA-krypteringen att fungera i OS X.

När man skall ansluta till ett nytt trådlöst nätverk gör jag följande:
Jag går in på airport-menyn (den på menyraden alltså), och väljer "annat" nätverk.
Där väljer jag WPA-personal, mitt nätverk, och sedan är det dags att skriva in lösenordet (vilket jag fattat skall vara samma som krypteringsnyckeln som basstationen använder).

Det är här problemet med WPA uppstår. Nu skall jag alltså skriva in 64 tecken (256 bitar WEP-nyckel i hex), MEN OS X vill bara ta emot 63 tecken!!!! OS X gnäller med "felljudet" när jag skall skriva in det 64:e tecknet.

Nån som har fått detta att fungera? Hur göra?

Jag har inte några problem att köra utan kryptering, eller med WEP.... men man vill ju använda den nyare och säkrare standarden eftersom man bor i lägenhet och inte vill att någon skall "knycka" internetuppkopplingen...

Till saken hör också att WPA fungerar alldeles utmärkt med min flickväns PC som kör Win XP, så det är inte något fel på bassationen...

Snälla hjälp mig lösa detta....

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 12:59

Någon som har fått WPA att fungera överhuvudtaget med OS X ?

Hur gör man?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 20:18

Jag har precis fått hem samma grejer som dig, jag fick mycket hjälp att ditt inlägg! Om du inte har löst det innan så verkar det som att du ska skriva in passphrasen, och inte nyckeln. Detta funkade för mig.

Nu ska bara resten konfigureras.

/Jonas

1
Bevaka tråden