Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Palm OS 6 utan Macstöd?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 12:55

Det här är ett svar till Nya Palm Os 6 utan Mac- stöd i Nyhetstips men jag kunde inte posta svaret där.

Ursprungligen av PalmSource Cheif Competitve Officer, Michael Mace:

PalmSource is fortunate to have a great Palm OS developer community who provide solutions for Macintosh compatibility today. Palm OS provides an open and flexible architecture and allows its licensees to decide whether to ship a Mac compatibility solution with their Palm Powered device. (One such solution is provided by Mark/Space.) We are continuing our efforts with Apple to provide compatibility between Palm OS and Macintosh

Läs mer på PalmInfocenter.com: PalmSource Drops Mac Synchronization in Cobalt

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 15:25

Först var jag rätt negativ till detta men nu börjar jag undra om inte detta är bättre, det verkar t.ex. som om man ska kunna använda XCode för att skriva conduits så att man inte behäver köpa CodeWarrior. Nåt som jag personligen ser fram mot.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 05:10

Det finns nu ett upprop för att behålla Mac-stöd här:

http://www.petitiononline.com/palmmac3/petition.html

När vi ändå diskuterar synkning... visst hade varit bra om Apple öppnade upp iSync så att även andra tredjeparts-program och inte bara Apple's egna kunde inkludera synkning via iSync, eller hur? (typ som Addressboksdatabasen)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 08:44

Ehhh, du menar synka mot vad då ... ? Adressboken går ju mot Palm och telefon (även om iSync inte är når bra synkalternativ tycker jag)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 09:10
Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Ehhh, du menar synka mot vad då ... ? Adressboken går ju mot Palm och telefon (även om iSync inte är når bra synkalternativ tycker jag)

Med jämförelsen till Adressboken menade jag att den "öppna" lösningen (med en applikation och en systemdatabas) innebär att även andra program kan läsa/skriva till databasen (som tex Mailsmith). Adressdatabasen är inte låst till Apple's program på samma sätt som iSync är.

Jag tycker att det skulle vara bättre om iSync var en systemfunktion som andra program (med synkbehov) kunde utnyttja, tex så använder jag Entourage och måste då synka mot min T610a mha av Mobilesync (ett fristående program). Om isync var "öppet" så kunde istället MS (eller kanske Salling) skriva en plugin just för Entourage så att man kan synka det programmet via iSync. Det blir smidigare att kunna synka allt via ett program - ett klick.

Även andra program skulle då relativt enkelt kunna utnyttja synkfunktion mot olika tillbehör som iPod, mobbe, Palm, pocketPC etc genom att programmera plugins... ungefär som Conduits fungerar i Hotsync.

(BTW, varför gillar du inte iSync?)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 09:22

Min syn på iSync är att det är en plugin till Palm HotSync historia, det är därför jag ställer mig så frågande

Anledningen till att jag tycker att iSync inte är så bra är att den inte klarar av att synka kategorier mot Palms kalender. Det tillsammans med Adressbokens tillkortakommanden, grupperna där är ju ganska värdelöst med tanke på det gränssnitt de har, gör att Apples lösning inte är så lysande (men Palmen är min huvudkalender/adressbok så det kan ju bero på det). Det är väl så att jag tycker att iCal/adressboken/iSync tillsammans inte når upp riktigt till vad jag behöver när det gäller kalender/adressbok och speciellt inte om man ska synka detta mot en Palm.

För mig ser Mark/Spaces lösning betydligt attraktivare är både Palms och Apples nuvarande.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 18:49
Ursprungligen av Jan Erik Moström:

För mig ser Mark/Spaces lösning betydligt attraktivare är både Palms och Apples nuvarande.

Håller med efter att ha läst den tekniska specifikationen för deras nya synkprogram. Imponerande!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 10:20

Håller med dig om tillkortakommanden i Apple's Addressbok/iCal/ och det är ju precis därför som iSync borde öppnas upp för andra program (via tex plugins) så att man slipper använda iCal etc men ändå kan synka. iSync-teknologin i sig är det väl inget fel på (förutom att lösningen mot Palm via Hotsync är ngt tafflig)?

Själv kör jag kombinationen Palm/EntourageX/T610 vilket innebär att 2 olika program/åtgärder för att synka ihop allt. Det blir lite mekkigare helt klart

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 10:26

Själv så har jag Group Organizer, Palm och T610 men mofonen synkar jag aldrig till nåt (har sällan den med mig medan Palmen är alltid med)

1
Bevaka tråden