Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktrengöring

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 13:35

Hej,

Min PB550 Combo låter illa på lägre varvtal (fläkten alltså). Det verkar som om den tar i nåt. Jag misstänker att det är damm och funderar på att dyka in i den för liten renblåsning. Skulle väl passat på när jag satte in 80Gb disken (det lät illa innan HD-uppgradering).

Nåt förslag hur man bör gå till väga eller är det bara atta öppna huven och blåsa som JET?

/Mellgren

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 21:29

Allternatift kan det vara lagrena i fläkten som är dåliga och ger högre friktion med oväsen som följd. Skulle rekomendera att du byter till en ny fläkt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 22:42

Missljudet kommer och går. Det förkommer oftast efter att fläkten har varit på högvarv. Senaste veckan har det kommit sakta rytmiskt oväsen. Det kanske är dags för fläktbyte eller lite CRC 5-56, kommer nog att använda digitalkameran för dokumentation och komma med "How To" om jag lyckas väl.

Vad kan en ny fläkt kosta?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 23:04

grafik-korts-fläkten i min cube började låta illa för ett tag sedan så jag plockade loss den, gjorde rent och smacka på lite smörjmedel på den - nu e cuben helt tyst igen

/jensa

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 01:08
Ursprungligen av schmuck:

grafik-korts-fläkten i min cube började låta illa för ett tag sedan så jag plockade loss den, gjorde rent och smacka på lite smörjmedel på den - nu e cuben helt tyst igen

/jensa

Kom hem från jobbet en dag och satte på Cuben, så börja den väsnas som fan.
Var ju då grafikkorts fläkten som va boven i det hela, blåste rent den, men smörjade den aldrig. Kanske kan va värt att göra?

Kollade även me vissa återförsäljare i stan (mac som pc) men ingen hade någon liknande fläkt. Ett svar som jag fick från en återförsäljare var att köpa nytt grafikkort = 3.000 kr, vilket inte kommer på tal.

Skulle den ge sig, vad gör jag?
Kan va värt att nämna att den låter så ibland, inte så ofta nuförtiden.
Kortet är ett ATI Radeon 32 MB.

/ Patrik

Ursprungligen av schmuck:

grafik-korts-fläkten i min cube började låta illa för ett tag sedan så jag plockade loss den, gjorde rent och smacka på lite smörjmedel på den - nu e cuben helt tyst igen

/jensa

Vilket smörjmedel använde du?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 00:31

det lär uppmuntrande. Tyvärr kommer inte min PB bli helt tyst, just 550 Combo var/är tydligen en riktig katastrof till blåshål.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 13:10

Jag har nu löst mitt problem temporärt. Det blev en liten oortodox lösning. Medan min dator var igån så lyfte jag upp tangentbordet och lokaliserade fläkten (den sitter mellan F5 och F6). Sedan så appliserade jag så försiktig jag bara kunde lite CRC 5-56. Maskinen fortsatte att låta illa. Nästa dag upptäcker jag till min förtjusning att den nu låter som ny. Troligtvis tog det en liten stund för smörj och rengöringsmedlet att hitta fram till rätt plats.

- - - V A R N I NG - - -

Jag tror dock att detta
är inget man bör ge sig
på i brådrasket.
Det är väldigt mycket
som kan gå fel.

- - - V A R N I NG - - -

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 13:24

Jag la på lite 5-56 först men det hade ingen större effekt så jag tog en klick vapenfett och efter det har cuben fått stå på dygnet eftersom den knappt hörs längre!

/jensa

Ursprungligen av schmuck:

Jag la på lite 5-56 först men det hade ingen större effekt så jag tog en klick vapenfett och efter det har cuben fått stå på dygnet eftersom den knappt hörs längre!

/jensa

Vapenfett? Är det inte det som är cancerframkallande?

1
Bevaka tråden